Spre deosebire de flota maritima comerciala a Romaniei, care a ajuns sa numere in prezent numai 9 nave, flota fluviala de transport marfuri a tarii noastre s-a conservat din punct de vedere numeric, a declarat pentru „Replica” Valentin Serbanescu, directorul general al Autoritatii Navale Romane.

Mai mult, seful Autoritatii Navale a precizat ca in ultima perioada tot mai multi armatori fluviali din Romania depun solicitari catre ANR pentru inmatricularea de nave si ambarcatiuni noi, fabricate cu precadere in statele Europei Occidentale.

Flota fluviala comerciala a Romaniei nu s-a imputinat, spre deosebire de cea maritima care s-a diminuat drastic dupa 1989.

Navigatia pe ape interioare in tara noastra a cunoscut o stabilitate remarcabila in perioada postdecembrista, in ultima vreme inregistrandu-se chiar o inmultire a solicitarilor din partea armatorilor fluviali autohtoni pentru inmatricularea de nave autopropulsate, de barje si alte ambarcatiuni fara autopropulsie, specializate pentru transportul marfurilor pe Dunare si pe canale, a aratat Valentin

Serbanescu. Aceste nave noi sunt, de regula, achizitionate din tarile vest-europene, cum ar fi Olanda si Germania, a specificat seful ANR. „99% dintre solicitarile pentru inmatriculari noi sunt pentru nave de transport marfa. Este vorba despre nave autopropulsate si barje, mai putin impingatoare pentru ca la acest capitol flota Romaniei este bine dotata.

Impingatoarele existente sunt performante, iar in ultima perioada armatorii fluviali care le detin au avut acces la fonduri europene si le-au retehnologizat prin inlocuirea motoarelor cu altele mai performante si mai putin poluante.

De asemenea, au fost aduse imbunatatiri la aceste motoare, respectiv la sistemul de evacuare a gazelor arse, precum si in ceea ce priveste siguranta pe punte prin aplicarea de vopsea antiderapanta si prin modificari aduse la balustrade si la dispozitivele tin-te bine”, a afirmat directorul general al Autoritatii Navale Romane.

In privinta sigurantei navigatiei pe Dunare, Serbanescu a precizat ca, incepand cu data de 1 ianuarie a.c. a fost inaugurat sistemul de control si management al traficului pe Dunare (VTMIS), investitie realizata in proportie de 75% din fonduri nerambursabile europene, restul de 25% fiind asigurat de Guvernul Romaniei.

Pavilioanele Coreei de Nord si Cambodgiei genereaza cele mai multe retineri

Pentru deservirea acestui ultramodern sistem de monitorizare a traficului dunarean prin metode electronice au fost angajati un numar de 45 de specialisti cu brevete de punte, a mai spus Serbanescu.

La ora actuala nu exista obligatia navelor dunarene de a se dota cu sistemul AIS (sistem de identificare automata prin mijloace electronice) asa cum exista la navele maritime, insa aceasta masura va deveni obligatorie incepand cu sfarsitul anului 2008, a mai spus seful ANR.

Cat priveste situatia navigatiei maritime, Valentin Serbanescu a mentionat faptul ca in prezent flota comerciala a Romaniei mai numara doar 9 nave de transport maritim si 5 platforme petroliere.

De asemenea, ANR, ca membru cu drepturi depline al Paris Memorandoum- statut obtinut in urma cu o saptamana- monitorizeaza strict navele sub pavilion strain care intra in porturile romanesti si, conform unei Directive a UE, interzice patrunderea in porturile autohtone a oricarei nave retinute de doua ori intr-unul din porturile comunitare pentru deficiente privind standardele obligatorii referitoare la siguranta si securitatea navigatiei.

Din acest punct de vedere, cele mai multe nave retinute in porturile romanesti in urma inspectiilor efectuate de ANR se afla sub pavilioanele de complezenta ale unor state precum Coreea de Nord si Cambodgia, deoarece aceste tari acorda actele de inmatriculare pentru nave cu foarte multa usurinta, fara a verifica daca ele se incadreaza in standardele internationale, a adaugat Serbanescu.