In acest an, 900 de elevi au absolvit Centrul, care pregateste crema olimpicilor din Iasi.

O fabrica de genii functioneaza de sase ani in Iasi la foc continuu. Peste 1.500 de elevi supradotati i-au calcat pragul numai in acest an. Munca lor se masoara in sute de ore de pregatire cu profesori de elita ai Iasului si in rezultate exceptionale la olimpiadele scolare.

Din cei aproape 900 de absolventi din acest an ai Centrului Regional Iasi pentru Tineri Capabili de Performanta, mai scurt, Centrul de Excelenta (CEX), 95 au participat la concursuri, iar 72 s-au intors acasa cu premii. „Rezultatele elevilor ieseni au crescut foarte mult ca valoare odata cu infiintarea centrului“, a declarat directorul Centrului de Excelenta, Seryl Talpalaru.

Cu toate acestea, previziunile asupra viitorului Centrului sint sumbre. „Daca nu va fi sustinut foarte serios, va disparea“, a mai precizat Seryl Talpalaru. Infiintat acum sase ani, Centrul nu are sediu, nu are laboratoare performante unde elevii sa dea si sa primeasca tot ce pot, iar antrenorii de olimpici sint platiti cu ora, la fel ca dascalii fara performante.

Ministrii Educatiei au ignorat institutia in toti acesti ani. Dar cind olimpicii vin acasa cu premii, nu uita sa culeaga laurii si sa-i considere de fiecare data o dovada a excelentei sistemului de invatamint din Romania, pe care ei il patroneaza.

De la Centru la Balcaniada

Adrian Airinei este elev al Centrului de Excelenta de cind a fost infiintata structura, adica din 2001. Intii a fost pasionat de matematica, insa preferintele sale s-au indreptat apoi catre informatica, disciplina la care a obtinut rezultate remarcabile. Absolvent din acest an al Colegiului „Costache Negruzzi", el va termina deopotriva cursurile Centrului.

Adrian are asigurat locul la Facultatea de Informatica din Iasi, acolo unde doreste sa-si continue studiile, inca din 2006, atunci cind a obtinut premiul II la olimpiada nationala de profil si o calificare in lotul largit. Performanta sa din acest an este si mai importanta: va reprezenta Romania la Balcaniada de Informatica care va avea loc in Republica Moldova.

Adrian a frecventat orele Centrului de Excelenta tocmai pentru ca „nu aveau nici o legatura cu scoala". „Era vorba despre o pregatire suplimentara pentru olimpiade - spune el - cu profesori de la mai multe licee si structurata pe teme de interes".

El considera ca pentru performanta accentul trebuie sa cada mai intii pe munca individuala, sa fii dispus sa lucrezi in plus, insa si indrumarea este importanta. Atit la clasa, cit si la unele ore de la Centru, profesoara Lucia Miron a fost cea care l-a ghidat pe Adrian.

„Nu am incurajat preluarea rezultatelor elevilor la olimpiade de catre CEX. La inceputul desfasurarii activitatii in cadrul Centrului au aparut nemultumiri si neclaritati asupra numelui care trebuia trecut in dreptul profesorului antrenor al elevilor cu performante deosebite. Olimpicul este al profesorului de la clasa. Lui i se datoreaza faptul ca un elev incepe sa iubeasca o disciplina.

Daca vine si la Centru si invata si din experienta altor profesori si se afla in concurenta cu alti elevi, poate la fel de buni, este un lucru benefic pentru scolar", a tinut sa precizeze Seryl Talpalaru, directorul centrului de Excelenta de la Iasi.

Orele au loc la liceele profesorilor

Ca viitor student, Adrian Airinei ar putea deveni el insusi in citiva ani dascalul elevilor dornici de performanta de la Centrul de Excelenta. „Lucram foarte bine si cu 4 studenti de la Facultatea de Informatica, fosti absolventi de-ai nostri.

Ei sint mai aproape de atmosfera concursurilor si mai aproape de elevi, ca virsta", a precizat Emanuela Cerchez, coordonatoarea de la Informatica, cadru didactic pentru care „Centrul de Excelenta face parte din ritmul zilnic de viata".

De fapt, Centrul de Excelenta este denumirea generica a unei institutii fara sediu. „Orele au avut loc in fiecare simbata, la licee diferite, in functie de scoala la care preda profesorul cu care facem in saptamina respectiva. Noi depindem foarte mult de laborator.

Consider ca este important sa participi la cit mai multe ore pentru ca sint notiuni noi, legate intre ele", a spus Vlad Manea, elev in clasa a XI-a la Liceul de Informatica, unul dintre colegii mai mici ai lui Adrian, care a obtinut in acest an premiul I la etapa nationala a concursului „Urmasii lui Moisil".

Centrul sufera de pe urma presiunii parintilor

Visul de a obtine performante cit mai bune sau de a fi posesorii unei diplome de absolvent al Centrului de Excelenta ii determina pe elevi sa se inscrie la cursuri. Din acest an, pe linga cele 6 discipline initiale - matematica, fizica, informatica, chimie, biologie si geografie - s-au alaturat 4 discipline umaniste: limba si literatura romana, engleza, franceza si germana.

De multe ori insa, elevii sint impinsi la spate de parinti, iar supraaglomerarea grupelor de lucru ii deranjeaza deopotriva pe colegi, dar si pe dascali.

„Selectia este seminaturala. La inceput sint multi elevi doritori, uneori impinsi de la spate de parinti. La disciplinele la care sint prea multe solicitari dam si un test de selectie. Inscrierile au loc la inceputul anului scolar. De exemplu, din 1.512 elevi inscrisi au absolvit 877", a declarat directorul CEX Iasi, Seryl Talpalaru.

Elevii deosebiti sint nemultumiti atunci cind vad cum unii dintre colegii lor de la Centru „se plictisesc", iar unii cred ca selectia ar trebui sa fie si mai dura.

„Problema e ca o parte dintre colegi nici nu par interesati", este de parere Gabriel Constantinescu, elev in clasa a IX-a la Colegiul „Emil Racovita", unul dintre elevii care participa la orele de fizica ale Centrului si medaliat cu bronz la Olimpiada Internationala de Stiinte.

Si dascalii resimt la rindul lor discrepanta dintre elevii care participa la orele Centrului impinsi de la spate si cei care vin pentru acumularea de cunostinte si din placerea de a invata la un anumit obiect.

„Cred ca este o problema cu numarul mare de elevi. Exista in fiecare an o presiune din partea parintilor si copiilor, mai ales la gimnaziu, ca numarul de locuri sa creasca. Realitatea este ca nu poti lucra la un nivel extrem de inalt.

Copiii care nu au inclinatii deosebite catre matematica sau nu pot lucra foarte mult isi pot gasi cu siguranta alte satisfactii", confirma Cristina Valcu, directoarea Colegiului National si coordonatoare la matematica in cadrul CEX, punctind un aspect ce ar trebui imbunatatit. Una din solutii vine din partea elevului Adrian Airinei: „mai multe teme de rezolvat individual. Asa nu ramine decit cel ce doreste sa faca performanta".

Un medaliat cu argint vine la CEX cu microbuzul din Tirgu Neamt

Cu toate ca functioneaza in general dupa regula „intra cine vrea si ramine cine poate", Centrul se pastreaza deschis elevilor doritori de perfectionare. Orice copil dornic de performanta poate, in principiu, sa se prezinte la cursuri, cu conditia ca profesorul de la clasa sa-i dea o recomandare de „aptitudini deosebite".

„Centrul functioneaza deschis pentru toti cei care doresc sa studieze, inclusiv pentru cei care vin din alte localitati ale judetului. Din pacate, nu exista posibilitatea de a deconta transportul. Totusi, exista elevi din Podu Iloaiei, Tirgu Frumos sau Hirlau care vin la activitatile CEX, dar putini", a precizat Seryl Talpalaru.

Bogdan Cebere, elev in clasa a X-a la Colegiul National „Stefan cel Mare" din Tirgu Neamt, este singurul elev din afara judetului care a participat in acest an la cursurile oferite de Centrul de Excelenta de la Iasi.

Participant si laureat constant al olimpiadelor de fizica si concursurilor de matematica, Bogdan a auzit de Centrul de Excelenta de la Iasi inca de acum doi ani, dar a reusit sa se inscrie si sa frecventeze partial orele abia in acest an.

„In fiecare vineri dupa scoala luam microbuzul si ajungeam la orele de la Centru. Efortul a fost insa destul de mare si am renuntat la un moment dat. Ar fi trebuit sa plec de la scoala cu citeva ore inainte pentru a ajunge la timp la Iasi. Am venit pentru o mai buna pregatire pentru olimpiada nationala de matematica. A fost un demers pe cont propriu, profesorii de la scoala nu au stiut.

Am obtinut medalie de argint la nationala", ne-a declarat Bogdan, care a adaugat ca de anul viitor se gindeste sa incerce din nou sa vina la Iasi pentru a se pregati la Centru, dar la informatica, noua sa pasiune.

"Pregatirea unei sedinte poate insemna chiar si o saptamina intreaga de documentare"

Nu e usor sa fii antrenor la fabrica de elite din Iasi. A le fi profesor acestor copii deosebiti este o adevarata provocare, dar presupune si calitati speciale si multe cunostinte. „Pregatirea unei sedinte poate insemna chiar si o saptamina intreaga de documentare. Se intimpla ca, oricit de bine pregatit esti, sa fii surprins de o serie de intrebari la care nu te asteptai.

Trebuie sa recunosti ca nu ai tot timpul raspunsul pe loc. Dascalii care nu fac fata se elimina singuri. Esti un elev in fata propriilor tai elevi, iar acestia pot pune intrebari la care cunosc deja raspunsul, doar pentru a te incerca", mai spune Seryl Talpalaru.

Colega sa de la Centru, Rodica Perjoiu, profesor de fizica la Colegiul „Costache Negruzzi", povesteste ca interesul elevilor, agilitatea lor si dorinta de a sti mai mult sint motivante pentru un cadru didactic care regaseste atmosfera din cadrul cursurilor CEX diferita de cea a orelor la clasa.

„Nu e nici o ora la care elevii sa nu puna intrebari sau la care sa trebuiasca sa tragi de ei pentru a-ti raspunde. La Centru nu urmaresc note mari si nu asteapta sa treaca timpul mai repede pentru a scapa de ore", a evidentiat Rodica Perjoiu.

De asemenea, predarea se face in functie de anumite teme pe care profesorii si le aleg in functie de pricepere si preferinte, dar - din pacate - si de dotarea laboratorului in care are loc ora. In acest an, 146 de cadre didactice le-au predat elevilor de la CEX la toate cele 10 obiecte. Cursantii sint exigenti in legatura cu modalitatea de predare, criticind-o pe cea clasica.

Ei sint, in scrimb, incintati de orele in care accentul este pus in egala masura pe latura practica sau vizuala a temei de studiat.

„Cea mai interesanta lectie la care am participat a fost cea la Sunete si unde sonore, atunci cind doamna profesoara a venit cu calculatorul si retroproiectorul. A fost mult mai usor de perceput si mai interesant.

In plus, am economisit mai mult timp decit daca ar fi trebuit sa luam notite de la tabla", este de parere Cristina Lisman, eleva la Colegiul National, absolventa a cursurilor de la fizica din cadrul Centrului de Excelenta.

„De atunci nu s-a mai schimbat nimic, doar ministrii"

Cursantii Centrului sint insa constienti ca nu se pot baza pe o dotare corespunzatoare. „Este ciudat. Noi elaboram softuri educationale, dar nu le folosim", a mai declarat Vlad Manea.

Realitatea este ca Centrul de Excelenta functioneaza din inertie, „din daruirea profesorilor si dorinta elevilor de a invata mai mult", dupa cum afirma Seryl Talpalaru. Centrele de Excelenta pentru elevi capabili de performanta s-au infiintat in 2001 printr-un ordin al Ministerului Educatiei, la Bucuresti, Cluj, Timisoara, Craiova, Sibiu, Constanta, Galati si Ploiesti.

„De atunci nu s-a mai schimbat nimic, doar ministrii", si-a exprimat regretul Seryl Talpalaru, profesorul care conduce o institutie fara sediu, fara dotari si fara finantare. Dascalii sint platiti in sistem de plata cu ora, adica primesc pentru fiecare sedinta de doua ore pe care o fac cu elevii intre 24 si 40 de lei, in functie de vechime si grade.

„Pastrez deoparte cite norme didactice imi pot permite pentru a nu perturba activitatea din scoli.

In acest an au fost 10 norme didactice, cite una pentru fiecare disciplina, dar intentionam sa marim numarul de ore pentru a introduce pregatire de excelenta si pentru disciplinele socio-umane", a declarat sefa Inspectoratului Scolar Judetean, Camelia Gavrila, prezentind artificiile prin care asigura functionarea acestei institutii neglijata de toti ministrii Educatiei si de autoritati in fiecare an, desi e, poate, una din cele mai importante surse de elite ale tarii.

Singura institutie care s-a mai interesat de soarta Centrului este Primaria Iasi, a tinut sa spuna Seryl Talpalaru, care este la rindul sau membru al Consiliului Local: „A devenit o traditie ca in fiecare an sa organizam in decembrie Seara Excelentei, in cadrul careia dascalii primesc premii in bani.

Anul trecut, suma alocata de la bugetul local a fost de 180 de milioane lei vechi, insemnind cam 2 milioane de fiecare profesor", a spus prof. Talpalaru.

Tot inspectorul general considera ca activitatea Centrului s-ar imbunatati daca ar deveni o structura independenta din punct de vedere juridic. „O organizare mai buna ar da posibilitatea CEX sa acceseze fonduri europene prin proiecte.

De asemenea, ar fi de dorit un sistem regional cu puncte de lucru in mai multe localitati pentru a stimula calitatea actului educational si a oferi acces la o astfel de pregatire elevilor din toata Regiunea Nord-Est", a incheiat Camelia Gavrila.

Elevii si profesorii Centrului de Excelenta au primit ieri diplome de merit

Centrul de Excelenta de la Iasi a ajuns la al saselea moment de bilant. „Elevii care si-au dedicat sfirsitul de saptamina pregatirii de performanta merita aplaudati. La fel si dascalii lor.

Prin Centrul de Excelenta contrazicem ideea ca tinerii nu mai sint interesati de invatamint", a declarat ieri, la debutul ceremoniei de acordare a diplomelor de absolvire, directorul CEX, Seryl Talpalaru. Premierea elevilor care au participat la cel putin 80% din activitatea centrului este programata pentru doua zile si are loc in sala de festivitati a Colegiului National.

Ieri si-au luat diplomele elevii care au absolvit disciplinele exacte (matematica, fizica, chimie, biologie, geografie si informatica), iar astazi, de la ora 16.30, este programata premierea elevilor care au terminat cursurile la disciplinele umane. 95 dintre cei 102 de elevi participanti la olimpiadele nationale de la cele 10 discipline s-au pregatit si la Centrul de Excelenta.

Citeva dintre cele mai bune rezultate obtinute de cursantii care au frecventat orele Centrului de Excelenta sint calificarile in loturile nationale obtinute de Caterina Valcu, la matematica, eleva la Colegiul National, Andrada Ianus (Colegiul National) si Arina Baibarac (Colegiul „Costache Negruzzi"), care vor reprezenta Romania la Concursul International de Fizica din Iakutia, Andrei

Ungureanu, de la Colegiul „Emil Racovita", laureat cu bronz la Olimpiada Internationala de Chimie, care a avut loc la Minsk, precum si Georgiana Galca, de asemenea de la Colegiul „Racovita", participanta in lotul national de la biologie.

La limba si literatura romana, trei eleve au obtinut premii la Olimpiada Internationala de Limba Romana care a avut loc la Tirgoviste. Este vorba despre Teodora Oprea, de la „Racovita", Ruxandra Tibu si Alexandra Stanescu, de la Colegiul „Costache Negruzzi".