Impunerea de taxe pe autostrazile deja construite reprezinta "esuarea unei politici de dreapta". "Nu poti sa supra-impozitezi individul, care odata a contribuit pentru realizarea acestei autostrazi", a declarat Eduard Hellvig, unul dintre liderii PNL din echipa lui Crin Antonescu, propus ministru la transporturi in guvernul din umbra al liberalilor. Invitat la Discutia de Luni, o emisiune HotNews.ro - RFI realizata de Dan Tapalaga, Hellvig a precizat ca solutia pentru ca statul sa poata investi din nou in constructia de drumuri este "atragerea de parteneriate publice-private".

Principalele declaratii din interviul acordat de catre Eduard Hellvig HotNews.ro, legate de infrastructura:

  • In ideea PNL de a avea un guvern de doar 11 ministere, Ministerul Transporturilor a fost transferat sau comprimat intr-un minister al infrastructurii care contine componenta de transporturi si componenta de dezvoltare regionala plus comunicatii.
  • Putem introduce taxe de autostrada acolo unde exista o participatiune publica-privata, in sensul in care statul concesioneaza constructia de autostrazi si e normal ca omul sa-si recupereze investitia si ca acolo exista taxa.
  • In ceea ce statul a construit, sa mai pun taxa pentru ca asa s-a gandit cineva ca poate o sa mai aducem bani la buget, eu cred ca e inca o esuare a unei politici de dreapta.
  • Nu poti sa supra-impozitezi individul, care odata a contribuit pentru realizarea acestei autostrazi. Nu pot.
  • Daca plecam de la ipoteza ca statul nu are capacitate, atunci statul este falit.
  • Este o realitate ca n-are disponibilitatea de a gasi solutii, pentru ca daca gaseste solutii poate acolo nu merge banul public in buzunarul unora.
  • Statul are doua posibilitati de a finanta: din bugetul de stat sau de atragere de parteneriate publice-private. Trebuie sa caute solutii prin care acele autostrazi sa fie intretinute si nu inventam noi roata, aceste lucruri exista, exista tipuri de activitati care se pot dezvolta in zona autostrazii, pe care statul le poate administra in parteneriat public-privat, insa din care sa finanteze aceste intretineri si reparatii.
  • Din pacate, statul, timp de 20 de ani, nu a avut o bugetare multianuala. Si ca atare, de fiecare data ne trezim la faptul ca trebuie sa reparam un drum, facem licitatia, pana facem licitatia drumul se distruge si mai tare si in momentul in care ne apucam sa reparam de fapt reparam cu ideea cu care am plecat initial. Si niciodata nu o sa mai ducem drumul acela la stadiul initial de constructie. Pentru ca termenele sunt lungi si pentru ca exista o super-birocratie care blocheaza acest tip de contracte.
  • Nu taxe suplimentare pe autostrazile construite deja.
  • Viziunea mea difera total de ce se intampla astazi: parteneriat public-privat prin licitatie publica internationala cu strigare pentru ca aducem doua lucruri - finantarea externa de care avem nevoie si grabirea procesului de constructie, pentru ca cel care aduce finantarea are tot interesul ca autostrada sa fie terminata cat mai repede si sa-si recupereze banii. 

Asculta in varianta AUDIO interviul acordat HotNews.ro - RFI de Eduard Hellvig

Descarca fisierul audio in format MP3

La finalul lunii octombrie, Guvernul a aprobat un document prin care pregateste procedurile de introducere a unei taxe pentru circulatia pe autostrada, in paralel cu sistemul existent al rovinietei. Argumentul Executivului este ca sumele alocate de la buget si din veniturile CNADNR nu sunt suficiente pentru intretinerea autostrazilor care vor fi construite cu finantare europeana. In prezent, pentru utilizarea infrastructurii rutiere se percept taxe/tarife care includ impozitul pe masina, taxa de import, rovinieta, acciza pe carburant, tariful de trecere la podurile dunarene, dar veniturile incasate din aceste surse si din amenzile pentru incalcarea normelor privind greutatile admise pe reteaua rutiera sunt utilizate numai partial pentru acoperirea cheltuielilor de intretinere si operare a retelei rutiere, in particular pentru autostrazi, au declarat pentru Mediafax surse ministeriale.

"Ministerul Transporturilor considera necesar introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrazile din Romania in paralel cu sistemul existent al rovinietei. In scopul minimizarii efectelor asupra aplicatiilor la Comisia Europeana pentru finantarea din Fondul de coeziune, pentru autostrazile finantate prin intermediul POS-T se va urmari ca valoarea fondurilor obtinute sa nu produca venituri nete, deci sa acopere doar cheltuielile de operare si intretinere", se arata in document.