Premierul Emil Boc ar trebui sa-l demita cat mai urgent pe ministrul Finantelor, daca declaratiile domnului Vladescu sunt facute fara acordul si fara stiinta sefului sau. Argumentele in favoarea trecerii la impozit progresiv sunt prea subtiri pentru a justifica dezastrul politic pe care l-ar declansa incalcarea principalei promisiuni a PDL – mentinerea cotei unice. Mentinerea concomitenta a cotei unice si a ministrului Vladescu ar fi penibila si daunatoare pentru partid, pentru guvern, pentru tara.

De ce trebuie demis urgent ministrul Vladescu?

1. Pentru insubordonare.

Dl. Vladescu tocmai a anuntat ca alcatuieste bugetul pe anul viitor pe baza renuntarii la cota unica in favoarea impozitarii progresive. Adica actioneaza impotriva deciziilor politice ale partidului care il sustine. Ceea ce inseamna ca, alaturi de subordonatii din minister, lucreaza la un proiect ce nu va fi sustinut politic, deci iroseste resursele bugetare facand proiectii inutile.

2. Pentru indisciplina.

Dl. Vladescu face declaratii prin care pune in pericol coerenta structurii politice aflate la guvernare, fapt de care se arata constient, chiar daca il neaga. O criza politica declansata de astfel de declaratii este daunatoare si pentru coalitie, si pentru PDL si, daca se termina cu o criza guvernamentala, si pentru tara in general.

3. Pentru iresponsabilitate.

Dupa o crestere de TVA realizata peste noapte, o noua modificare a sistemului fiscal la mai putin de 6 luni va distruge si bruma de previzibilitate a Romaniei, indepartand orice posibil investitor, insa va deschide si mai mult calea speculatorilor.

4. Pentru lipsa de onoare.

Dl. Vladescu isi permite sa critice acum majorarea TVA, insa a acceptat-o si a aplicat-o dupa adoptare. Daca opinia sa profesionala era impotriva majorarii TVA, era primul obligat sa propuna si sa impuna o masura alternativa sau sa-si prezinte demisia, in caz de esec.

Sofismele si adevarurile nespuse ale ministrului Vladescu

1. Cresterea colectarilor bugetare nu este singura modalitate de a micsora deficitul bugetar. Reducerea cheltuielilor statului este o solutie la fel de viabila. A invoca numele unor specialisti din MF sau BNR este o manipulare, o mascare a incompetentei, nu un argument valid din punct de vedere economic sau politic.

2. Reintroducerea impozitarii progresive a venitului global va mari cheltuielile bugetare, prin cresterea birocratiei. Povara fiscala si disconfortul firmelor si persoanelor vor fi, deci, mai mari decat acum.

3. Majorarea salariului minim cu 30% sau mai mult, alaturi de majorarea costului muncii prin impozitarea progresiva sunt masuri care nu stimuleaza deloc aparitia de noi locuri de munca ci, mai degraba, vor contribui la cresterea somajului.

4. Majorarea salariului minim, deci cresterea costurilor cu forta de munca, nu produce conformare voluntara, stiut fiind ca exista un nivel de echilibru al colectarilor bugetare. Dimpotriva, munca la negru va avea tendinta de crestere, iar pentru a preveni acest fenomen va fi nevoie de mai multi inspectori, deci de cheltuieli bugetare mai mari.

5. Statul ar putea beneficia de un credit fara dobanda de la populatie, pentru aproximativ un an. Daca lucrurile vor decurge ca si pana in 2005, returnarea diferentei dintre impozitul virat si cel datorat se va face dupa aproximativ un an (declaratia de globalizare se depune in luna mai a anului urmator, platile incep de regula dupa septembrie), fara ca statul sa plateasca dobanda sau penalitati.

Emil Boc a primit sah de la propriul sau ministru de finante. Primul finantist al tarii si-a declarat deschis lipsa de viziune in aplicarea programului de guvernare pentru care a fost trimis la Palatul Victoria. Dl. Boc poate acum sa isi incalce promisiunile – invocand conditiile grele – si sa intre penibil in galeria politicienilor nehotarati si incapabili; sau sa il demita pe ministrul indisciplinat si sa numeasca in locul sau un om din partid sau macar un tehnician care are aceleasi vederi politice cu partidul de guvernamant.

Mentinerea cotei unice a fost una dintre temele favorite in campania prezidentiala. Daca aceasta dispare, cu riscul ca Emil Boc sa devina un nou Tariceanu, presedintele Traian Basescu trebuie sa-si foloseasca toate parghiile de putere pentru a-l demite.

Ioan Bujor este comentator invitat al HotNews.ro