Corespondenta din Spania

Protestul meu intr-o primavara care nu e araba!

de Felix Damian HotNews.ro
Duminică, 15 ianuarie 2012, 22:27 Actualitate | Opinii

Felix Damian
Foto: Arhiva personala
In acest ianuarie "fierbinte" imi revine in minte intrebarea "A fost sau n-a fost?". Cred ca n-a fost, nici atunci si nici acum nu este Revolutie. Concentrarile de persoane din Romania, din aceste zile, au o justificare concreta, fara indoiala, dar pleaca de la niste motive in care nu ma regasesc ca roman emigrat de aproape 10 ani.

Initial am simtit o simpatie instinctiva fata de manifestatiile din tara si inca o am, dar pana la un punct. Am sperat ca manifestatiile civice din Romania pot fi o reverberatie a miscarii 15M, a indignatilor din Spania, care cer in continuare o democratie reala, in care politicul sa raspunda cu adevarat in fata celor care voteaza. Ulterior, am observat ca motivele de protest sunt foarte diverse si nemultumirile foarte variate, ocazionate ce-i drept de ultimii ani de guvernare pedelista.

"O manifestare salbatica a foamei si a lipsurilor indurate" as numi aceasta izbucnire "populară" care seamana totusi cu o "indigestie sociala" trecatoare, dar care se afla departe de a reprezenta intregul popor roman. Am privilegiul si neajunsul, in acelasi timp, de a privi fenomenul protestelor de la distanta, departe de contaminarea sentimentelor, dar totusi destul de aproape ca sa-mi pot forma o opinie.

Prima nedumerire pe care o am ca privitor la televiziunile romanesti, care nu reusesc deloc sa explice acest fenomen al protestelor declansate de iesirea lui Arafat, este lipsa sau prezenta unui numar foarte mic al tinerilor din randul protestatarilor. Si ma gandesc la tinerii din generatia mea, care acum muncesc pe branci in strainatate si care ar fi vrut sa iasa in strada inainte de a parasi tara, pe care o saraceau guvernele post-decembriste. Vad insa, acum, pe strazi o gramada de fosti asistati sociali ai statului neocomunist, care a produs o gloata de politicieni, alesi din randul celor care acum sunt pe strada.

Multi dintre protestatarii de astazi sunt oamenii care dupa 89 si-au vandut viitorul pe kilul de zahar si ulei primit in campanie, care au sustinut pe cutare sau pe cutare doar pentru ca vor avea avantaje materiale directe si nu pentru o doctrina sau un crez politic.

Ei, protestatarii de astazi, au fost stapanii societatii post-decembriste si acum au ajuns la "pensionare". Au pierdut puterea odata cu falimentul actualului sistem capitalism, care i-a pus capat la randul sau celui precedent. Disparitia lui Ceausescu nu a fost urmata de un guvern al dizidentei anticomuniste care sa preia tara asa cum a facut-o regretatul Vaclav Havel in Cehoslovacia. La noi dizidenta nu a existat pentru ca in primul rand a fost innabusita tocmai de zelosii subordonati ai lui Ceausescu, care i-au luat locul si ne-au purtat, iata, pe noi culmi de progres si civilizatie, si in al doilea rand pentru ca poporul roman, alienat de comunism, nu stie ce e aia traire democratica. Daca in 89 a fost o revolutie, noi nu am recunoscut-o. Mereu am spus-o: noi, romanii, nu am creat o democratie ca sa stim sa o aparam, ca sa simtim atunci cand o pierdem. De aceea astazi pe strazi se afla multi romani care traiau bine pe vremea lui Ceausescu, care au trait bine si pe vremea lui Iliescu, Constantinescu si Basescu, dar care acum nu mai traiesc deloc bine. Sunt alaturi de ei, chiar daca din cauza lor am emigrat, dar nu pot sa ies in strada. Sunt la 10 ani distanta de ei.

Mi-ar fi placut sa cred ca si in Romania are loc o revolutie, macar morala, la fel ca in Piata Tahrir sau in Tunisia, unde au cazut dictatori dupa 30 de ani. Multi dintre protestatarii nostri sunt insa fosti alegatori ai lui Basescu. L-au votat in 2009 si tot ei i-au dat votul democratic actualului guvern pentru a decide viitorul. Multi dintre protestatari striga acum "Jos dictatorul", pe care multi l-au votat tocmai pentru ca avea astfel de atitudini, pentru ca "ii aranjeaza el pe cutare si cutare". Acest protest este asadar lipsit total de legitimitate. Mai bine strigam "Jos ipocrizia".

Pe de alta parte, protestul pasnic este un semn de vitalitate din partea societatii romanesti si cu totii ne dorim ca, in sfarsit, romanii sa inteleaga ca democratia inseamna reactie si control asupra politicii. Multi dintre protestatarii de astazi spuneau, pana ieri, "Nu votez" sau "N-am io treaba cu politica".

Din pacate insa, chiar daca le inteleg nemultumirile celor care sunt pe strazi si sunt alaturi de ei, nu ma simt identificat cu actiunea aceasta extrem de tarzie. Tarzie pentru mine si pentru cele 3 milioane de romani care si-au parasit casa, prietenii, parintii, ca sa spele veceuri in strainatate.

Pentru noi, "revolutia" a sosit prea tarziu. Ma gandesc acum ca viitorul generatiei noastre ar fi fost altul daca parintii nostri ieseau in strada atunci cand se privatizau fabricile in mod fraudulos si daca profesorii din scoala ne-ar fi invatat de ce sa ne ferim ca sa nu ne ratam viitorul. Noi nu am fost preveniti! Oamenii care trebuiau sa ne invete sa construim democratia au preferat sa ciupeasca de ici de colo, sa ocupe functii, sa aduca masini din Germania si blugi de la turci. Au preferat sa faca trafic cu propriul viitor.

Multi se vor gandi probabil ca noi cei care am plecat am pierdut si dreptul de a critica si poate ca au dreptate, insa avem datoria sa spunem ce-i asteapta pe cei care nu au emigrat inca si care o vor apuca in curand pe drumul ireversibil al pribegiei tocmai pentru ca noi ceilalti am tacut.

De aceea, pentru ca toti protestatarii pasnici merita un respect total din partea societatii si libertatea de exprimare trebuie sa fie mai presus de orice, de aceea, in spiritul acestei libertati, imi permit sa vorbesc si eu, chiar daca impotriva acestui val isteric de "Huoo" si "Jos....".

Nu pot decat sa sper ca vom avea destula minte sa tragem invataminte din aceste intamplari, ca sa putem avea si noi o tara "ca afara" din punct de vedere democratic si ca vom avea ce sa le lasam copiiilor nostri.


N.R. Felix Damian este redactor sef al publicatiei Romanul din Spania (romanul.eu).



Citeste mai multe despre   



  
3832 vizualizari
  • -7 (11 voturi)    
    frate,te-ai ratacit !numai tu lipseai ... (Duminică, 15 ianuarie 2012, 22:36)

    Eneas [anonim]

    cred ca Jandarmeria iti e datoare cu un desen sau chiar nu vezi bine ..sunt numai haimanale june ,ca indignatii spanioli sa ca occupy ,nespalati si fara deodorante body...
  • 0 (16 voturi)    
    nu sunt de acord (Duminică, 15 ianuarie 2012, 22:46)

    diasporescu [utilizator]

    1. cine ar putea sa va explice aceste proteste? antenele si realitatea nu au nici-un interes, ele sprijina ce vrea opozitia, adica alegeri anticipate, iar b1 a dat destule imagini si informatii din care reiese ca este vorba de hooligans pusi pe cearta
    2. dpdv democratic nu exista nici-un motiv pentru alegeri anticipate, basescu si boc nu au facut nimic ilegal, si deci au de indeplinit un mandat care le-a fost atribuit. cei care cer anticipate sunt nedemocratici!

    Pacat ca nu ajungeti la esential, anume ca este vorba de o manipulare si insitgare din partea usl-ului, care are ca singur scop o diversiune de tip comunist. Prin aceastea ei spera ca trendul negativ in sondaje si ultimele arestari ale dna-ului, in general situatia dezastruoasa a opozitiei, sa fie eclipsate.
  • -1 (11 voturi)    
    Bun comentariul (Duminică, 15 ianuarie 2012, 22:47)

    lucky luck [utilizator]

    Insa faptul ca au plecat 3 milioane de romani carora oligarhia si particratia instaurata din 2000 incoace le-a inchis viitorul, nu-i da dreptul tanarului dezabuzat sa considere protestele tardive sau inutile.
    Romania continua, chiar daca o parte vitala a ei a fost fortata sa o paraseasca. Exista inca familii, oameni, copii, tineri si batrani al caror drept la viata si la demnitate trebuie respectat.
    Respect protestatarilor si tuturor celor care iau, deschis, atitudine.
    Mamaliga explodeaza. S-a mai constatat si altadata...
  • +3 (17 voturi)    
    PROTESTAM IMPOTRIVA VANDALISMELOR! (Duminică, 15 ianuarie 2012, 22:53)

    roman diaspora [utilizator]

    Nu aveti dreptul sa distrugeti ce cu greu s-a facut bun pana acum! Antonescu e raspunzator de instigare la vandalism! Antonescu trebuie sa raspunda public si sa despagubeasca toate pagubele!! Treziti-va oameni buni!
  • +6 (20 voturi)    
    Ai plecat din cauza FSN-ului si al lui Ilici (Duminică, 15 ianuarie 2012, 22:54)

    stefneacsu [utilizator]

    Iar ce se intampla acum este doar disperarea USL-ului ca nu au mai ajuns sa fure nimic de atatia ani. De asta au platit cateva mii de golani sa distruga tot in jur!
  • +3 (15 voturi)    
    nu stiu cum dar ceva imi scapa (Duminică, 15 ianuarie 2012, 22:57)

    mareanvan [anonim]

    eu doar un lucru vreau sa stiu, daca nu va place base si actualul guvern, pe cine propuneti in locul lor?
    dar va rog, cei care au mai fost lasatii de o parte ca nu au fost mai buni, ba din contra...
    • +2 (8 voturi)    
      Pe cine (Luni, 16 ianuarie 2012, 0:01)

      Task Damager [anonim] i-a raspuns lui mareanvan

      Nu propunem pe nimeni, cum sa indraznim asa ceva? Base e unic si de neinlocuit, iar guvernul asta e cel mai bun de cand e tara asta.
      • +1 (1 vot)    
        ba indrazneste, indrazneste (Luni, 16 ianuarie 2012, 0:54)

        mareanvan [anonim] i-a raspuns lui Task Damager

        doar esti baiat destept, poate smecher, te duci in piata, strigi jos, deci indrazneste nu te sfii ca o fecioara, fi barbata,,,
        • 0 (0 voturi)    
          evident ca USL este inlocuitorul (Luni, 16 ianuarie 2012, 6:52)

          dedeiu [anonim] i-a raspuns lui mareanvan

          Pai pe cine credeai ca pun in loc? Mai bine ne spune cum era "linistea" bugetareasca dinainte de era Basescu ;-)
  • -2 (16 voturi)    
    Unde se ascunde "viteazul" base? (Duminică, 15 ianuarie 2012, 22:59)

    Dana [anonim]

    Asta-i intrebarea. Din spatele spp-ului de la Cotroceni avea "curajul" sa se ia de profesori sau pensionari dar iata ca in fata a catorva sute de "microbisti" a fugit ca un las. O fi luat-o si pe nutzi cu el?
  • -1 (13 voturi)    
    Pe cine ar trebui sa intereseze? (Duminică, 15 ianuarie 2012, 23:06)

    Guzman [anonim]

    Pe cine ar trebui sa intereseze aerele de superioritate ale lui nenea asta, de care a auzit doar mamica lui?
  • +10 (12 voturi)    
    Felicitari! (Duminică, 15 ianuarie 2012, 23:07)

    Sebaca [anonim]

    Felicitari pentru articol!
    O realitate dura, a carei existenta ne ferim de multe ori sa o vedem.
    Urmaresc cu dezamagire tot ce se intampla si simt cum timpul se scurge inapoi, spre dramaticii ani' 90 si cum se pierde si acea bruma de progres castigata totusi in 20 de ani.
    Speranta mea este ca toti cei care au plecat, multi dintre ei oameni capabili, care au vrut mai mult, dar nu au putut obtine aici, alaturi de cei care au ramas in Romania sa lupte, (pentru ca sunt destui, doar ca ei sunt in spate, incercand sa construiasca un viitor) sa ajunga la maturitate si sa cucereasca (da. sa cucereasca, nu sa schimbe) o tara si un viitor care le-a fost furat.
    Ca roman care a ramas in tara, sper si voi face tot posibilul ca viitorul sa nu arate asa cum arata astazi Piata Universitatii.
  • +5 (13 voturi)    
    ... (Duminică, 15 ianuarie 2012, 23:07)

    styx [anonim]

    dvs. sunteti plecat din ro, dupa cum spuneti de peste 10 ani. Vedeti Romania de la TV. In mod absolut violentele huliganilor de fotbal ar trebui pedepsite drastic pentru ca nu au nimic a face cu manifestatia politica. DAR:
    desi poate calificativele de dictator adresate presedintelui Basescu sunt exagerate nici democratie nu mai e in Romania de ani bunisori. O tara guvernata de ani de zile cu ordonante asa zise de urgenta, aflata la cheremul si bunul plac al unui Guvern care-si "asuma" cele mai diverse acte legislative si le schimba ca pe sosete fara sa mai intrebe Parlamentul nici macar de sanatate. De 13 ori a fost schimbat Codul Fiscal anul trecut. Credeti ca e normal? Taxe aberante si cu caracter retroactiv pentru care Romania e amendata in mod repetat de instantele europene. Credeti ca e normal? Ce se intampla acum in strada nu e decat urmarea a ce se intampla la nivel politic de cativa ani incoace. De facto Romania nu mai are o guvernare, are doar o echipa care peticeste de la o zi la alta bugetul. Am fost unul care l-a votat pe Basescu de fiecare data pt ca am crezut ca e raul cel mai mic. Am fost si l-am sustinut la referendumul referitor la suspendare, nu numai atat, mi-am convins cat mai multi prieteni sa faca asta pentru ca la momentul respectiv era un abuz. Daca il vreau acum jos pe Basescu? Ar trebui sa fiu nebun...mai sunt cateva luni pana la alegeri si numai de anticipate nu avem nevoie. sa-l vad inlocuit cu monstrii sacri ai incompetentei si intrigii care sunt USL? Dar sper sa tina bine minte ce se intampla zilele astea. Sper sa-i treaca aroganta si autosuficienta de care da dovada in ultima vreme. Desigur la modul ideal ar trebui sa apara o formatiune politica noua, cu oameni si idei noi. Dar astea sunt vise.
    • -5 (7 voturi)    
      Cher styx (Duminică, 15 ianuarie 2012, 23:20)

      lucky luck [utilizator] i-a raspuns lui styx

      Sunteti unul dintre cei gratie carora mafia oligarhiei de sorginte securista si din esenta de profitori manipulatori a incalecat de un deceniu incoace Romania.
      Se pare ca termenul le-a expirat.
      Fara regrete...
      • +4 (6 voturi)    
        @lucky luck (Duminică, 15 ianuarie 2012, 23:33)

        styx [anonim] i-a raspuns lui lucky luck

        Asta e treaba. Errare humanum est sed perseverare diabolicum. La momentul cand am votat cu ei am crezut ca fac un lucru bun. Lucrurile se mai si schimba si noi odata cu ele. Grav mi se pare sa persistam in eroare.
        • +3 (5 voturi)    
          Multumesc de precizare (Duminică, 15 ianuarie 2012, 23:56)

          lucky luck [utilizator] i-a raspuns lui styx

          Dar si pentru citatul, extrem de potrivit in context.
    • -2 (8 voturi)    
      alt plecat de peste zece ani (Duminică, 15 ianuarie 2012, 23:35)

      roman diaspora [utilizator] i-a raspuns lui styx

      Aveti dreptate, partial. Guvernul si Presedintele au vina ca au "tras Romania de par" s-o salveze de la falimentul cunoscut de Grecia. Si pana acum au salvat-o. Bravo lor. Ati avut vreodata un cinci "tras de par" care v-a salvat de la corigenta? Nu sunt guvernantii perfecti, fat-frumosul pe care fiecare mama mare si-l doreste ca ginere pentru nepoata mioapa. DAR, intr-o Romanie de 20 de ani manipulata (Procesul Revolutiei, al Mineriadelor...) chiar n-ati observat ca mafia securisto-comunista care nu ne-a vandut tara a dat-o pe gratis propriei familiii, ne conduce din scorburi dandu-ne impresia ca exersam democratia? Presedintele e singurul care a incercat sa ia taurul de coarne, dar cu caracatita mafiei e greu. Reformele incepute nu le poate face singur, guvernul anemic depinde de coalitie care a devenit rigida. Ce ar fi fost daca nu ar fi taiat salariile, pensiile, etc. dar nu ni le-ar mai fi platit de vreo 6 luni ca la greci? Nu e de apreciat parintele care-i da copilului rationat cate un corn pe zi mereu decat o prajutura o data la trei luni? Aveti alternativa? Credeti in Crin, sustinatorul actualilor vandali? Credeti ca va fi la fel de sustinut de FMI? Credeti ca va putea plati salariile? Prima lor grija este sa-si salveze acolitii de puscaria care-i paste. Vor sa previna noile arestari care ar urma in scurt timp, vezi campania Geoana. Dorim binele Romaniei, dar fara impostorii care latra toata ziua la vuvuzele si chiulesc din Parlament.
      • +5 (7 voturi)    
        @roman diaspora (Duminică, 15 ianuarie 2012, 23:41)

        styx [anonim] i-a raspuns lui roman diaspora

        am tot auzit paralela cu Grecia si nu o cred. Grecia face datorii de aproape 40 de ani. Datoriile ei raportate la PIB sunt mult mai mari ca ale Romaniei. Nu stiu daca sunteti la curent..Romania e o tara care merge mai mult sau mai putin din inertie de cativa ani buni. Economia gri prospera si fiecare se descurca cum poate conform metodelor invatate pe vremea impuscatului. Deci sa nu facem comparatii. Cum am spus, nu cred in USL sau Crin sau mai stiu care din directia aia. Dar actuala putere avea nevoie de o corectie severa, sa fie "trasa de par la randul ei" dupa cum va exprimati. Sincer, ca roman care traiesc aici ma asteptam demult la situatiile astea.
  • +7 (11 voturi)    
    dar avem voie sa ne si razgandim, nu? (Duminică, 15 ianuarie 2012, 23:13)

    vercingetorix [utilizator]

    "Multi dintre protestatarii nostri sunt insa fosti alegatori ai lui Basescu. L-au votat in 2009 si tot ei i-au dat votul democratic actualului guvern pentru a decide viitorul. Multi dintre protestatari striga acum "Jos dictatorul", pe care multi l-au votat tocmai pentru ca avea astfel de atitudini, pentru ca "ii aranjeaza el pe cutare si cutare". Acest protest este asadar lipsit total de legitimitate. Mai bine strigam "Jos ipocrizia"."

    V-ati gandit poate ca ne-am dat seama ca si ei sunt ipocriti? Pe de o parte ni se spune ca nu sunt bani, dar ei isi maresc lefurile si isi cumpara masini din banul public, isi angajeaza rudele si apoi spun: "ei, si? Care e problema?"

    Azi la Timisoara s-a scandat: "Ole, ole, noi uram partidele!", ceea ce mi se pare fabulos! Asta da strigat de disperare din partea unei societati!

    Departe de mine gandul organizarii de alegeri anticipate sau de schimbare a guvernului. Asta e cel mai prost semnal posibil! Mai ales ca nici nu ai ce sa alegi, pentru ca opozitia a fost pana acum ca si inexistenta, fara un plan concret, fara sa dea vreo senzatie ca ar putea sa construiasca ceva pozitiv.

    Poate e timpul ca partidele sa dispara si sa punem altceva in loc! Ce? Nu stiu. Dar stiu ca de 22 de ani suntem condusi de gasti, de cumetrii, de profitori etc. ce nu s-au gandit nici macar o secunda la popor.
    • +3 (5 voturi)    
      Bravo (Duminică, 15 ianuarie 2012, 23:50)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui vercingetorix

      Excelent comentariu!
      Pacat ca nu sunt multi romani care gandesc si au si curajul sa se exprime asa ca si tine!
    • -1 (1 vot)    
      Nene, nu fi naiv.. (Luni, 16 ianuarie 2012, 0:41)

      ion [anonim] i-a raspuns lui vercingetorix

      "Poate e timpul ca partidele sa dispara si sa punem altceva in loc! Ce? Nu stiu"

      Poate ar fi bine sa vina vreo 4-5 mii de extraterestrii..

      Bai, daca nu se poate fara partide. Punct.

      Versiunea misto e cu mai multe partide. Versiunea nasoala e cu un partid.

      Depinde acum ce preferi...
  • -3 (5 voturi)    
    vorbiti mai putin (Luni, 16 ianuarie 2012, 0:07)

    toleranta 0 [anonim]

    Avem aici comentariile unor oameni resemnati, ca raspuns la un articol scris de cineva care se uita la un film. Din pacate, filmul este inspirat dintr-un caz real. Dar chiar si asa, eu daca ma uit la "gandhi" nu o sa stiu exact cum as protesta ca indian impotriva britanicilor. Asa cum nici autorul articolului nu se poate identifica cu oamenii din Piata Universitatii
  • +1 (1 vot)    
    Vandalismul nu justifica (Luni, 16 ianuarie 2012, 0:11)

    discutabil.indiscutabil [anonim]

    Toate exprimarile de vandalsim si anarhie, confisca defapt orice revendicare democratica.
    Imi pare rau, te voi asculta abia dupa ce te delimitezi de cei care sparg capete in bucuresti, precum minerii
  • 0 (0 voturi)    
    prostii (Luni, 16 ianuarie 2012, 0:28)

    .. [anonim]

    Patetic articol de socialist-comunist-indignat ca nu mai poate sta pe banii altora.
  • 0 (0 voturi)    
    mai sunt (Luni, 16 ianuarie 2012, 1:03)

    ernest [anonim]

    Mai sunt si alte pacate. Unul dintre ele: nici noi, cei din tara, nu i-am plans prea tare pe cei care au plecat, nici ei nu au stiut ca, daca pleaca din tara, nu o fac neaparat pentru binele tarii. Asa ca vom plati cu totii. Platim deja.


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version