UPDATE Referendum Republica Moldova: Rezultate preliminarii: 87,18% - pentru alegerea directa a presedintelui, 12,82% -impotriva. Prezenta la urne: 30,41%

de D.G. HotNews.ro
Duminică, 5 septembrie 2010, 20:01 Actualitate | Internaţional

Peste 87% dintre alegatorii din republica Moldova s-au pronuntat pentru alegerea directa a presedintelui, potrivit cifrelor date publicitatii de catre Comisia Electorala Centrala, noteaza HotNews.md. Impotriva au votat - 12,82%.

Alegatorii au raspuns in acest fel pentru alegerea directa a sefului statului.

UPDATE Comisia Electorala Centrala din Republica Moldova a publicat rezultatul preliminar al participarii la referendumul privind alegerea presedintelui: 30,41%. Scrutinul pare ca va esua din cauza neintrunirii numarului suficient de alegatori.

Unimedia noteaza ca nu sunt incluse si rezultatele de la sectiile de votare de peste hotare.

Potrivit articolului 174 din Codul Electoral al Republicii Moldova, daca un referendum a esuat, un alt referendum pe aceeasi tema poate fi organizat doar dupa o perioada de cel putin 2 ani.

Dintre cei care s-au prezentat la urnele de vot, 90,34% sunt moldoveni, 4,17% - rusi, 1,87% - ucraineni, 0,37% - gagauzi, iar de alta etnie - 3,25%.

La urne s-au prezentat alegatori cu studii superioare (53,45%), cu studii medii (41,20%) si scoala primara (6,35%).

Potrivit aceluiasi sondaj 60,3% dintre alegatorii prezenti sunt angajati la stat, 11,94% - angajati in mediul privat, 12,42% - pensionari, 7,47% - studenti, 4,31% - someri si 3,56% - casnici.

Pe categorii de varsta, 42,00% dintre alegatori au o varsta cuprinsa intre 18-35 ani, 27,80% - intre 36-50 ani, 23,51% - intre 51-65 ani, iar 6,69% - peste 65 de ani.

Pana la ora 18:00, au votat in cadrul referendumului privind alegerea presedintelui 24,03% dintre alegatori, potrivit Comisiei Electorale Centrale. CEC anunta ca cea mai mare prezenta a fost inregistrata la Telenesti - 34,85%, iar cea mai mica in UTA Gagauzia - 6,84%, informeaza Jurnal.md.

Intre timp, Comisia Electorala a venit si cu explicatia pentru caderea sistemului electronic de colectare a datelor de la sectiile de votare: "Site-ul institutiei a picat dimineata din cauza numarului mare de vizitatori".

Sistemul electronic de colectare a datelor de la sectiile de votare de pe intreg teritoriul Republicii Moldova a cazut, a anuntat secretarul Comisiei Electorale Centrale, Iurie Ciocan, adaugand ca autoritatile analizeaza ipoteza unui atac cibernetic. "Am solicitat Centrului pe Telecomunicatii Speciale sa verifice acest lucru, apoi vom veni cu detalii", a precizat Ciocan.

Moldovenii de peste Prut sunt chemati duminica la urne ca sa decida daca isi aleg presedintele prin vot direct sau daca aceasta responsabilitate va ramane in sarcina Parlamentului. "Sunteti pentru modificarea Constitutiei care sa permita alegerea presedintelui Republicii Moldova de catre intreg poporul?", este intrebarea la care trebuie sa raspunda cei aproximativ 2,7 milioane de cetateni inscrisi pe listele electorale. Initiativa organizarii unui referendum consitutional a fost lansata, dupa ce parlamentul a esuat de doua ori in incercarea de a alege un nou sef de stat, in urma scrutinului din 29 iulie 2009.

Sectiile de votare s-au deschis de la ora 7.00 si se inchid la ora 21.00.


Citeste mai multe despre   
+ SHARE      
  
7771 vizualizari
  • 0 (6 voturi)    
    ok (Duminică, 5 septembrie 2010, 21:25)

    romanian moldovan [anonim]

    Si cand aflam daca este valid referendumul sau nu?
    • 0 (4 voturi)    
      Conform Constitutiei Moldovei nu este valid. (Duminică, 5 septembrie 2010, 23:06)

      andreiutz [utilizator] i-a raspuns lui romanian moldovan

      Articolul 142: Limitele revizuirii
      Dispoziţiile privind caracterul suveran, independent şi unitar al statului, precum şi cele referitoare la neutralitatea permanentă a statului, pot fi revizuite numai cu aprobarea lor prin referendum, cu votul majorităţii cetăţenilor înscrişi în listele electorale.
      Nici o revizuire nu poate fi făcută dacă are ca rezultat suprimarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor sau a garanţiilor acestora.
      Constituţia nu poate fi revizuită pe durata stării de urgenţă, de asediu şi de război.
      Articolul 143: Legea privind modificarea Constituţiei
      Parlamentul este în drept să adopte o lege cu privire la modificarea Constituţiei după cel puţin 6 luni de la data prezentării iniţiativei corespunzătoare. Legea se adoptă cu votul a două treimi din deputaţi.
      Dacă de la prezentarea iniţiativei cu privire la modificarea Constituţiei Parlamentul nu a adoptat timp de un an legea constituţională corespunzătoare, propunerea se consideră nulă.
  • +1 (11 voturi)    
    Iar ne mintzim (Duminică, 5 septembrie 2010, 21:54)

    dan [anonim]

    Adevarul este ca pro europenii au suferit o mare infrangere.Referendumul este NUL pentru ca nu a intrunit numarul necesar de participantzi,iar comunistii si implicit Rusia,o mare victorie.Ne place sau nu ne place,dar asta e,iar articolele de genul asta sunt penibile,s-ar cere mai curand o analiza serioasa a situatziei.
    PS Putetzi sa cenzuratzi si mail-ul acesta,dar faptele raman fapte !
    • +3 (7 voturi)    
      da (Duminică, 5 septembrie 2010, 23:15)

      ion [anonim] i-a raspuns lui dan

      Ai dreptate.

      Doar ca oamenii de acolo , cei care au mai ramas vor trai ca si pana acum in cea mai mare saracie.

      Rusia crede ca a castigat , doar ca populatia rusofona scade pe an ce trece.
  • 0 (12 voturi)    
    Felicitari caci (Duminică, 5 septembrie 2010, 22:28)

    Antifanatic [utilizator]

    Este inceputul sfarsitului dominatiei slehtei de pro-moscoviti din Basarabia ! Pericolele vin mai mult acum de la leprele lui SOV ,caci postul irealitatea de la Chisinau a inportat politica de mizerie ce o cunoastem de la prelipcenii ,laurele chireac,rosca-stanestii si chireacii autohtoni ! Sa fie azvarliti cu lopata toti "ziaristii" vanduti mogulilor,ca si plimbaretilor in Noua Zeelanda,asa zisii formatori de opinie,ce vor instrui poporul,despre binefacerile cianurii...
    • +1 (1 vot)    
      Pentru ce felicitari? (Luni, 6 septembrie 2010, 9:33)

      Bogdan [anonim] i-a raspuns lui Antifanatic

      Tradatorii au castigat batalia asta.
  • +5 (9 voturi)    
    romania (Duminică, 5 septembrie 2010, 23:14)

    gheo [anonim]

    ma asteptam de la moldoveni sa faca d-astea, nu e prima oara cand romania ii sustine si ei intorc spatele.
    pe cifre, sa analizam duplicitatea:
    au o populatie de 3.6 milioane locuitori, 2.7 milioane au drept de vot.
    dintre astia 2.7 cu drept de vot, 1.1 milioane au aplicat sau doresc sa aplice pentru obtinerea cetateniei romane.
    la referendum au votat ceva mai mult de 670.000 persoane si cam 600.000 au votat 'pentru'
    rezulta ca 500.000 vor cetatenia romana doar ca pasaport pentru europa, nu-i intereseaza de vreo unire cu romania sau de soarta propriei tari.
    si efortul financiar pe care il face romania este primit de moldovenii care doresc cetatenia romana cu un mare deget mijlociu ridicat, asa ca de prietenia de peste prut.
    au murit atatia oameni ca tara asta sa uneasca toti romanii, s-au facut eforturi majore secole la rand.
    aveau ocazia sa iasa din mizerie dar se pare ca asta isi doresc.
    ar trebui sa fim extrem de selectivi, doar jumatate dintre cei care au depus cereri de cetatenie merita...
    • +4 (6 voturi)    
      deacord (Duminică, 5 septembrie 2010, 23:59)

      Ana [anonim] i-a raspuns lui gheo

      Sunt basarabeanca, dar intru totul de acord cu opinia ta. Am ramas o mana de oameni pe acest mic pamant romanesc care cu adevarat mai spera ca va veni schimbarea... In rest, jumatate sunt cei care si-au pierdut increderea, iar cealalta carora efectiv nu le pasa :((
    • 0 (4 voturi)    
      despre basarabeni (Luni, 6 septembrie 2010, 8:25)

      Vlad [anonim] i-a raspuns lui gheo

      Sunt intrutotul de acord cu tine,dar am o mica observatie de facut: basarabenii nu sunt
      duplicitari,ci sunt "triplicitari" adica una gandesc,alta spun si alta fac!E mult mai bine de supt de la trei oi,decat de la doua!asa au
      fost mereu,de la 1812 incoace,chiar si in perioada in care au fost uniti cu noi.
      • 0 (2 voturi)    
        daca ne uitam in oglinda... (Luni, 6 septembrie 2010, 19:00)

        stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Vlad

        ...ne dam seama cu cine se aseamana! Da... te-ai prins, cu noi, ceilalti romani. Toti - basarabeni ca si restul moldovenilor, munteni, olteni, ardeleni, toti suntem asa. Daca putem sa calcam peste principii atunci cand avem ocazia sa castigam ceva, calcam fara probleme.
    • 0 (0 voturi)    
      intr-adevar (Luni, 6 septembrie 2010, 21:43)

      Viorel Florescu [utilizator] i-a raspuns lui gheo

      România este cea care da pasaport locuitorilor din Basarabia pentru Europa.
      Dar educatia cetateneasca lipseste ca si in România.
      "Statu' d'aia-i stat să dea lefuri la amploaiaţi" spunea I.L.Caragiale.
      Sâ ni dei, sâ ni dei !!! Reci-PORCA nu-i adevărată ?!
  • +4 (6 voturi)    
    Nu e nici un sfarsit, asa e mai ok! (Duminică, 5 septembrie 2010, 23:15)

    pete1 [utilizator]

    Daca ar fi trecut acest referendum, in 2 saptamani Alianta s-ar fi rupt, deaorece fiecare partid si-ar fi lasat propriul candidat la presedintie
    In situatia de fata, sunt obligati sa ramana impreuna si sa sustina un presedinte comun....foarte simplu!
    Se poate repeta acest referendum si dupa alegerea presedintelui.
    • +1 (1 vot)    
      e bine ca esti optimist (Luni, 6 septembrie 2010, 14:01)

      gheo [anonim] i-a raspuns lui pete1

      dar conform legii, referendum pe acelasi subiect se va petrece abia peste 2 ani.
      sper sa fie cum spui tu dar tare am impresia ca Moldova o va coti de urgenta spre Rusia, mai ales ca vine iarna si vor gaze ieftine...
      m-as bucura sa gresesc, tare as vrea sa vad Moldova mergand spre Uniunea Europeana, tare as vrea sa intre in Schengen si sa fie liberi.
      dar istoria ne invata ca rusii nu pleaca decat fortat de undeva si pana acum ne-am complacut in a-i invita sa plece...
  • +6 (8 voturi)    
    iese bine (Duminică, 5 septembrie 2010, 23:50)

    slow forward [anonim]

    Ca sa fie valabil, e nevoie de o prezenta la vot de 33%.

    Datele sunt de la ora 19 (mai erau 2 ore de vot necontabilizate), fara ambasade si o serie de sate (cel putin asa am citit pe alte siteuri), deci sunt sanse destul de mari sa se adune restul de 3,4% necesari pentru validare.
    • +3 (7 voturi)    
      nu-i nici un bai (Luni, 6 septembrie 2010, 1:28)

      taranistu [utilizator] i-a raspuns lui slow forward

      Regimul parlamentar era un lucru bun in R. Moldova. Stiu ca pe termen scurt i-ar fi ajutat sistemul de vot direct, ca in Romania, dar limitele acestuia se vad cel mai bine in Romania. Monarhia constitutionala este cel mai bun sistem sau republica parlamentara. Atat Moldova cat si Romania trebuie sa iasa din epoca persoanelor charismatice si sa opteze mai mult pentru echipa. Echipa, nu lider. Partid, nu presedinte. Dati puterea in mana primului ministru si lasati-l pe presedinte sa bea ceai cu regina Angliei. Unde mai pui ca daca trecea referendumul era aproape sigur ca partidele AIE se dezbinau. Acum ar trebui sa le uneasca lupta impotriva PCRM. Castigati puterea in Parlament si uitati referendumul! Asa veti aduce Moldova mai aproape de Europa, iar Unirea va veni de la sine!
      • 0 (6 voturi)    
        ba e bai (Luni, 6 septembrie 2010, 2:09)

        DanSu [anonim] i-a raspuns lui taranistu

        Intotdeauna, a uita referendumurile presupune lipsa de democratie. Care Monarhie constitutionala? Un Duda (securist) le doresti si lor? Ai ramas incremenit in proiect?
        Nu au vrut moldovenii presedinte ales direct, sa fie sanatosi, alege Putin pentru ei.
  • -2 (6 voturi)    
    nu stiu daca 33% e de ajuns (Luni, 6 septembrie 2010, 0:24)

    alin [anonim]

    Dispoziţiile privind caracterul suveran, independent şi unitar al statului, precum şi cele referitoare la neutralitatea permanentă a statului, pot fi revizuite numai cu aprobarea lor prin referendum, cu votul majorităţii cetăţenilor înscrişi în listele electorale.


    Majoritatea inseamna 50%+1
    • +2 (2 voturi)    
      schimbare (Luni, 6 septembrie 2010, 9:36)

      PaulR [utilizator] i-a raspuns lui alin

      au shimbat recent legislatia. e 33%
  • -4 (6 voturi)    
    hoopppaaaaaaaaaaa (Luni, 6 septembrie 2010, 3:17)

    calugaru' vaxile [anonim]

    60% din alegatori lucreaza ... la stat? aimah, adica atz ajuns sa va mindritz cu "grashii" pe care-i tin in spate aia zlaghi? care numa' 12% au votat ...

    io incep sa ma intreb daca nu cumva aia 12% rusofoni si care ii tin in spate pe aia 60% care vor viza de ita ... aaa ... de romania, de romania ... he he he he
  • 0 (0 voturi)    
    remiza (Luni, 6 septembrie 2010, 9:35)

    dumil [utilizator]

    eu zic ca este remiza, poate un usor avantaj pt AIE. Pt ca desi referendumul a fost invalidat oamenii au votat in proportie covarsitoare pentru, ceea ce va spori capitalul de incredere pentru AIE.
  • 0 (4 voturi)    
    Fenomenal ! (Luni, 6 septembrie 2010, 10:31)

    un roman oarecare [utilizator]

    Acu chiar nu ii mai inteleg pe oamenii astia .
    Nici macar sa mearga la vot nu sunt in stare ?
    Ori lene , ori indiferenta . Insa in ambele cazuri la fel de grav . Sau poate doar au urmat sfaturile iubitului conducator Voronin care ia indemnat sa nu mearga la vot si implicit sa boicoteze referendumul .
    Astia nu merita sa se planga ca o duc rau . Tocmai si-au pierdut dreptul asta .
    Dragi basarabeni , va doresc inca o suta de comunism si de foamete ! Din punct de vedere economic(si din cate vad si cultural) sunteti undeva langa Burkina Faso sau Etiopia , muriti de foame dar a dracu daca vreti o schimbare . Va era greu sa mergeti la vot ? Era urna departe ? Sau poate nu vreti sa alegeti voi conducatoru` ? Cine stie .
    Nu vreti unire dar stati la cozi sa luati cetatenia romana . Sunteti niste profitori cu 2 fete care isi renega identitatea , care se plang ca o duc rau dar nu fac nici cel mai mic efort pt a schimba ceva !
    Si nu ma luati cu "au iesit in strada in 2009 si au facut revolutie" . Bag mana in foc ca "revolutia" aia a fost orchestrata de baietii nostrii .

    Astept si ziua in care o sa plangeti voi dupa unirea cu Romania pe care o dispretuiti atat de mult ! Si ziua asta e mai aproape decat ma imaginati .

    La dracu , trebuia sa traduc in "moldoveneste" cu google traslater ca asa nu ma inteleg basarabenii ... am uitat ca ei nu vorbesc romaneste .
    • +1 (1 vot)    
      Foarte bine ca nu au mers la vot, (Luni, 6 septembrie 2010, 11:13)

      bancher [anonim] i-a raspuns lui un roman oarecare

      Stiati ca, in conformitate cu sondajele, daca moldovenii si-ar alege singuri presedintele, Voronin ar iesi presedinte cu o majoritate covarsitoare? (cam ca Iliescu la noi in 1992). Mai bine asa, ca opozitia va trebui sa stea unita, ca sa desemneze presedintele lor in parlamentul european. Va dati seama ce lovitura ar fi fost? Sa iasa iar Voronin presedinte, si sa mai iasa si legal si democratic?? Rasul curcilor.
      In rest sunt de acord: ei vor cetatenie rom nu pt dragoste de Rom, ci pt pasaport rom. Daca vroiau cetatenie din dragoste, se uneau cu noi si obtineau imediat cetatenia.
      • +1 (1 vot)    
        nu e bine (Luni, 6 septembrie 2010, 13:35)

        dumil [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        voronin nu mai poate candida, este anticonstitutional.
        si chiar daca ar candida ar iesi primul la primul tur iar la turul 2 ar castiga Lupu sau posibil si Filat.
        • 0 (2 voturi)    
          pe ce lume esti? (Luni, 6 septembrie 2010, 14:38)

          Cristian Ioan [anonim] i-a raspuns lui dumil

          si ce daca nu e constitutional?

          la noi Ilici a avut vre-o patru mandate, desi din start nu ava voie, conform Punctului 8 al proclamatiei ...
      • +3 (3 voturi)    
        ilici nu a vrut unirea (Luni, 6 septembrie 2010, 14:00)

        eu [anonim] i-a raspuns lui bancher

        din cate stiu, imediat dupa declararea independentei lor, Druc i-a cerut lui ilici unirea, dar ilici nici nu a vrut sa auda. Comanda de la moscova probabil.


Abonare la comentarii cu RSS
Rosia Montana
Vremea la


/
Maine:
|

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version