Cargobotul rusesc Arctic Sea, deturnat la sfarsitul lunii iulie in apele teritoriale suedeze, continea, in afara incarcaturii oficiale de cherestea, rachete sol-aer S-300 destinate Iranului, expediate de un grup mafiot din Rusia, scrie cotidianul Salzburger Nachrichten, care citeaza "surse israeliene bine informate si care au contacte foarte bune cu serviciile secrete occidentale", relateaza AFP.

Rachetele au fost incarcate pe vapor in momentul in care acesta se afla in portul Kaliningrad, pentru reparatii, la inceputul verii.

Iranul ar fi contactat, potrivit surselor citate, o grupare mafiota formata din militari rusi, care a acceptat sa livreze Teheranului aceste rachete - printre cele mai moderne de pe piata armamentului.

Ulterior, un serviciu occidental a notificat serviciul secret rus FSB despre acest contract, iar Moscova a decis sa intercepteze cargobotul.

"Asta explica de ce Rusiei i-a luat atat de mult timp, dupa ce nava 'a fost deturnata de pirati', pentru a intercepta cargobotul in largul Capului Verde, in conditiile in care pozitia vaporului a fost cunoscuta tot timpul, potrivit NATO", scrie Salzburger Nachrichten.

Argumente in favoarea acestei versiuni:

  • serviciile secrete occidentale nu au intervenit;
  • 'piratii' nu ar fi riscat atat de mult pentru o simpla incarcatura de cherestea, cu o valoare de 1,5 milioane de euro;
  • Rusia a trimis in zona avioane cargo de mari dimensiuni pentru a evacua 14 membri ai echipajului si cei opt pirati.

In fine, cotidianul arata ca aceasta versiune a afacerii Arctic Sea ar putea explica de ce presedintele Israelului, Shimon Peres, a efectuat, in 19 august, o vizita fulger in Rusia, in cursul careia " a prezentat probe concrete care arata ca Iranul si Siria furnizeaza arme miscarii Hamas si Hezbollah".

Primele informatii aratau ca vasul, care naviga sub pavilion maltez, a fost deturnat in Suedia, cand corsari deghizati in ofiteri anti-drog au capturat echipajul si au perchezitionat vasul.

Ulterior, Marina rusa a anuntat ca a gasit cargobotul Arctic Sea, disparut de la sfarsitul lunii iulie, langa insulele Capului Verde.

Afacerea a starnit foarte multe semne de intrebare, in conditiile in care marinarii nu au fost lasati sa mearga acasa, dupa ce au fost 'eliberati', ci au fost tinuti captivi de autoritatile ruse, pentru a fi anchetati, iar presupusii 'pirati' sustin, potrivit avocatilor lor, ca, de fapt, ei au fost luati prizonieri de membri echipajului.

Mai multe surse au invocat, inca de la disparitia cargobotului, un eventual trafic de armament.