Fumatul, interzis in toate cafenelele, barurile si restaurantele din Turcia

de Alina Neagu     HotNews.ro
Duminică, 19 iulie 2009, 13:22 Actualitate | Internaţional

Fumatul, interzis in toate barurile si restaurantele?
Foto: AGERPRES
Turcia a extins o interdictie deja existenta privind fumatul in locurile publice la toate cafenelele, barurile si restaurantele. Interdictia a intrat in vigoare in ciuda opozitiei proprietarilor de baruri si restaurante, care se tem ca afacerile lor nu vor mai merge la fel de bine, relateaza BBC.

Interdictia vizeaza chiar si cafenelele unde se fumeaza narghilea, in ciuda faptului ca managerii acestora s-au opus, invocand faptul ca tutunul folosit pentru narghilele, amestecat cu melasa si arome, ar trebui sa constituie o exceptie, potrivit cotidianului Hurriyet.

  • Pro si contra interzicerii fumatului

Guvernul de la Ankara a decis, in mai anul trecut, interzicerea fumatului in locurile publice, intr-un efort de a imbunatati sanatatea populatiei. Interdictia a fost extinsa acum la toate cafenelele, barurile si restaurantele.

In Turcia sunt peste 20 de milioane de fumatori, insa sondajele arata ca 95% din populatie sustine interdictia privind fumatul in locurile publice.

"Noi am luat aceasta masura pentru a ne proteja viitorul si a ne salva sanatatea", a afirmat ministrul Sanatatii, Recep Akdag.

Exista, insa, si cetateni turci care nu sunt de acord cu masura, pe care o privesc ca pe o modalitate de a li se eroda drepturile.

In plus, proprietarii de cafenele se tem ca interdictia le va goni clientii: "Pana la urma, oamenii nu vor mai putea sa se relaxeze, nu vor mai veni, iar noi vom fi nevoiti sa ne inchidem afacerile", a declarat, pentru BBC, Selahattin Nar, proprietarul unei cafenele din Istanbul.


Citeste mai multe despre   






















2346 vizualizari

  • +2 (8 voturi)    
    daca pana si la ei...... (Duminică, 19 iulie 2009, 13:33)

    daniel [anonim]

    Trebuia sa mentionati, practic, "inima" articolului: va fi interzis chiar si fumatul la narghilea in restaurante.
    Uite ca pana si la turci se poate, la noi s-au extins spatiile pentru fumatori, in loc de interzicere.
    La noi 95% din populatie e impotriva unor asemenea masuri, de interzicere a fumatului in spatii inchise.
    Dar nu-i asa, da-o naibii de sanatate, important e sa "socializam".
    • +2 (12 voturi)    
      nu te obliga nimeni (Duminică, 19 iulie 2009, 14:18)

      fumator [anonim] i-a raspuns lui daniel

      Cine te obliga sa te duci in locurile unde se fumeaza? Fumatorii sunt o minoritate (majoritate)! De ce sa-i discriminam? DE ce nu se fac localuri speciale de nefumatori? Homosexualii au voie sa faca parade si sa se afiseze dar FUMATORII sa se duca in iad! IPOCRIZIE - asa se numeste aceasta atitudine!
    • -1 (11 voturi)    
      ... (Duminică, 19 iulie 2009, 14:46)

      Max [anonim] i-a raspuns lui daniel

      Amice esti bou
  • -2 (8 voturi)    
    ce-si (Duminică, 19 iulie 2009, 14:29)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    face omul cu mina lui se numeste lucru manual.
    Pierderile vor fi foarte mari in sectorul respectiv.
    Dar vezi doamne, avem mare grija de sanatate, de a nazihealth-ilor mai ales.
    • -1 (7 voturi)    
      Mai bine nazihealth... (Duminică, 19 iulie 2009, 17:20)

      Antifumat500% [anonim] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

      ...decat nazisick :)

      Da, e bine sa avem grija de sanatate, oamenii mor pe capete din diverse boli, inclusiv de ancer pulmonar si alte boli "colaterale". Nu trebuie sa fii nazihealth pentru a vedea dezastrul produs de tutun si de alte "produse" la fel de "sanatoase".
      Oricum, poti sa fii fericit, industria tutunului, a drogurilor si alimentara (alimentele cu E-uri), este mana in mana cu cea farmaceutica. De ce sa nu castige toti de pe urma prostiei celor care le consuma "produsele"?
  • +4 (8 voturi)    
    Dragii mei (Duminică, 19 iulie 2009, 15:49)

    ady624 [utilizator]

    fumator, Max și bec... Aveți libertatea să fumați cât doriți. Având în vedere nocivitatea țigărilor, este important ca fumatul vostru să nu-i afecteze pe ceilalți. Ce nu înțelegeți voi este că țigările aduc probleme de sănătate care apoi sunt tratate pe banii societății. Din punct de vedere economic, trebuie aleasă varianta cea mai ieftină. O pierdere de 19% din pierderea restaurantelor, sau o pierdere majoră în urma tratării bolnavilor? Peste tot în lumea civilizată fumatul e interzis în restaurante, voi vreți invers. Chiar și în USA, cei care au pornit marea țigariadă, fumatul este interzis în interior (în unele state). În Florida, lumea iese frumos afară și fumează. Nu-ți convine ieșitul afară, fie nu mai veni la restaurant, fie abține-te. E simplu. Încă ceva, în Florida sunt foarte puțini fumători... Probabil că nu le-a priit fumatul afară?! :)

    Puneți-vă în locul nefumătorilor. Faceți-vă un bine și lăsați-vă de fumat înainte să ajungeți la medicamente.

    Cu stimă,
    Adrian
    • 0 (6 voturi)    
      Plată diferenţiată a serv de sănătate pt fumători (Duminică, 19 iulie 2009, 17:16)

      Mitică [anonim] i-a raspuns lui ady624

      După părerea mea, interdicţiile de orice fel nu au rezultatele scontate. În cazul de faţă interzicerea fumatului în locuri publice nu va eradica fumatul şi nici nu va reduce incidenţa bolilor cauzate sau favorizate de fumat.

      În schimb plată diferenţiată a serviciilor de sănătate şi a medicamentelor de către fumători mi se pare o măsură mult mai bună. Care ar fi motivul pentru care asigurările sociale de sănătate să plătesscă îngrijirea pentru bolile cauzate de fumat ?

      Dacă li s-a făcut corect profilaxia antitabagică, atunci cei care fumează trebui să îşi deconteze singuri, direct o parte mai substanţială din cheltuielile cu îngrijirile medicale şi cu medicamentele.

      Profilaxia este gratuită, dar dacă continuă cu fumatul .. să-şi plătescă îngrijirea, căci este decizia lor de a fuma.
      • +1 (5 voturi)    
        De acord, dar... (Duminică, 19 iulie 2009, 18:01)

        ady624 [utilizator] i-a raspuns lui Mitică

        Cum faci să știi cine fumează și cine nu? Mi-e teamă că toți se vor declara nefumători, vom avea statistici care arată că nimeni nu fumează în țară, mucurile răsar pe plajă din nisip, sunt de la generațiile anterioare. Fumări anterioare... :)

        Sunt de acord ca fumătorii să plătească asigurări de sănătate mai scumpe, însă vezi tu, nu doar ei se îmbolnăvesc, ci și cei din jurul lor. Costurile cu sănătatea ajung prohibitive dacă îi iei în calcul pe toți cei afectați de acel fumător. Ai ajunge să-i ceri salariul întreg și mai mult...

        Aș putea fi de acord chiar și cu principiul din armată: Nu știi, te învățăm, nu poți, te ajutăm, nu vrei, te obligăm... Știu, aici sunt subiectiv. Sorry :)

        Cu stimă,
        Adrian
    • +3 (7 voturi)    
      ai vreun viciu? (Duminică, 19 iulie 2009, 18:47)

      AuRelu [anonim] i-a raspuns lui ady624

      Daca tu nu ai vicii de ce ne ceri noua sa fim sfinti?
      Hitler era vegetarian si asta nu l-a impiedicat sa arda carnea evreilor. Churchill era fumator inrait. Ce preferi sa fi un sfant sadic sau un vicios uman?
      Meri la manastire man daca tiu-en frica de fumul de tigara. Poate te rapune ala de tamaia si lumanari
      • 0 (4 voturi)    
        Uh? (Luni, 20 iulie 2009, 3:44)

        ady624 [utilizator] i-a raspuns lui AuRelu

        AuRelu, nu ți-a cerut nimeni să fii sfânt. Exact asta nu înțelegi, libertatea fiecărui om se termină acolo unde începe libertatea celuilalt. În cazul în care apare un conflict, trebuie făcut un compromis. Și vezi tu, amândoi putem să NU fumăm, dar doar unul poate să fumeze. Care crezi că ar trebui să fie compromisul? Să mă apuc de fumat? :)

        Cu stimă,
        Adrian
    • 0 (0 voturi)    
      Ipocriti... (Luni, 20 iulie 2009, 13:31)

      dumiritu' [anonim] i-a raspuns lui ady624

      " Nu-ți convine ieșitul afară, fie nu mai veni la restaurant, fie abține-te. E simplu."
      S-a gasit solutia, fratilor!! Dupa mintea "simpluta" a unora, ar trebui sa nu mai venim la restaurant, sau, daca venim, sa fim dati afara - pe banii nostri - cu cafeaua in mana! Ni se citeaza, apoi,exemplul Statelor Unite (care, dupa parerea mea, mai bine si-ar rezolva alte probleme mai arzatoare decat "problema" fumatului!) uitand ca, poate, eu unul, n-am chef sa mor sanatos, dupa moda americana... Iar in privinta costurilor spitalizarii, uitati ca platim taxa pe viciu?? Ca banii nu se duc unde trebuie, nu e vina noastra, a fumatorilor... Si de ce nu s-a gandit nici unul dintre extremistii celor doua tabere ca solutia cea mai simpla ar fi impartirea locurilor publice in "pentru fumatori" si "pentru nefumatori"?? Stii, nu ne place discriminarea si ne mandrim cu vederile noastre "largi", dar nu cand e vorba sa ne afecteze pe noi, personal... Halal consecventa!
      • +1 (1 vot)    
        @dumiritu (Luni, 20 iulie 2009, 17:54)

        ady624 [utilizator] i-a raspuns lui dumiritu'

        Deschide ochii bine înaine să mă faci ipocrit. Nu am nimic cu fumătorii. De câțiva ani trăiesc în afara României și am fost în multe locuri. Știai că în Belgia este ILEGAL să oferi mâncare în camerele pentru fumat? La restaurant există cameră penrtu fumători unde se poate bea, dar nu se poate mânca. Unde se mănâncă nu se fumează. Știai că în Anglia fumatul este interzis până și în discoteci? Și că fumătorii ies organizat afară și fumează, apoi se întorc și dansează? Știai că în România există o lege care prevede FIX ce ceri tu, adică separarea pe fumători și nefumători (în cazul în care restaurantul are mai mult de 100 de metri pătrați, altfel localul trebuie să se decidă, fie pentru fumători fie pentru nefumători)? Știai că fumatul dăunează grav sănătății? Ești liber să fumezi cât dorești, acasă, pe stradă, în mașina ta personală... Dar nu în locurile publice, lifturi, mijloace de transport, etc.

        Din partea mea poți fuma cât dorești, atâta timp cât nu mă afectezi. Și dacă ești într-un restaurant care oferă o cameră pentru fumători, poți să o transformi în cameră de gazare, nu mă deranjează. Mai ieși puțin din țară, vezi cum o lume întreagă POATE, dar tu nu. Pentru tine, regulile nu contează, atâta timp cât tu vrei altfel.

        Nu-ți face griji, că-ți convine sau nu, vei ajunge să nu mai poți fuma în restaurante. Poate peste 5 ani, poate peste 20. Vom vedea. Până atunci, fumat plăcut.

        Cu stimă,
        Adrian
  • +3 (3 voturi)    
    Ca Turcii... (Duminică, 19 iulie 2009, 16:24)

    Vizitiul [utilizator]

    Inseamna ca nu mai zicem "Fumeaza ca Turcii!" :)
  • -1 (5 voturi)    
    Sper ca... (Duminică, 19 iulie 2009, 17:09)

    Antifumat 500% [anonim]

    ...intr-o zi, si la noi sa se aplice legea. De multe ori nu am de ales si trebuie sa impart spatiul (si timpul in unele situatii) cu fumatorii. Cel mai groaznic lucru este sa le suport lor fumul. Dintre toate viciile, este singurul care le produce rau si altora.
    Asa ca da!!! Sa se interzica peste tot in locurile publice si sa se aplice legea!!! Nu sa ma duc intr-un restaurant si sa fiu "gratulat" cu o ambianta
    neplacuta sau cu nesimtirea ori indolenta unor indivizi pe care daca ii rog frumos sa nu mai fumeze sunt in stare sa ma si bata.
    Acest lucru nu are nimic de-a face cu "nazihealth". Era necesara o asemenea lege deoarece nu suntem obligati sa suportam si aceasta forma de poluare. De parca n-ar fi fost de ajuns poluarea existenta (praf, zgomote, mirosuri urate) mai trebuie sa fim "binecuvantati" si cu fum de tigara.
    Cine vrea sa fumeze, sa fumeze in aer liber sau la el acasa! E dreptul meu sa traiesc intr-un spatiu curat! Si nu, nu se incalca nimanui drepturile atat timp cat nu se interzice aceasta "acticivitate". Lipsa bunului simt isi spune si aici cuvantul. Bravo turcilor! Sa interzica peste tot si sa le dea celor care incalaca amenzi de la 300 de Euro in sus!
    Mi-ar placea sa fie si la noi asa (amenzi usturatoare), dar din pacate la noi nu se aplica legea. Asa ca o sa trebuiasca sa suportam in continuare nesimtirea si mitocania multora.
    • -1 (5 voturi)    
      Îmi dai voie să te contrazic? (Duminică, 19 iulie 2009, 18:40)

      ady624 [utilizator] i-a raspuns lui Antifumat 500%

      Fumatul nu este SINGURUL viciu care le produce rău și altora. Sunt multe altele și ca să-ți dau un pont, gândește-te la cum alcoolul poate afecta viața altor persoane inocente.

      În rest, d'acord.

      Cu stimă,
      Adrian
      • 0 (0 voturi)    
        Pentru cei care dau cu minusuri (Luni, 20 iulie 2009, 3:46)

        ady624 [utilizator] i-a raspuns lui ady624

        N-ați putea să și explicați de ce? Am zis ceva greșit? Alcoolul nu omoară? Aștept demonstrația vă rog.

        Adrian
  • -1 (3 voturi)    
    Da' ne lasa ... (Duminică, 19 iulie 2009, 18:41)

    auRELU [anonim]

    Dar ne laqsa sa futem in cafenea? Tovarfasi astan cu nefumatul e o porcarie. De ce nu ne interzice sa bem cafea in cafenea?
    • 0 (0 voturi)    
      nu (Duminică, 19 iulie 2009, 22:26)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui auRELU

      mai e mult pina atunci.
  • 0 (4 voturi)    
    Despre fumat (Duminică, 19 iulie 2009, 19:14)

    ALex [anonim]

    Am venit in vara anului trecut cu trenul de la Praga la Timisoara. Pana la Budapesta nimic spectaculos. La Budapesta insa, in rapidul de Tmisoara, in vagonul salon doua persoane si-au aprins cate o tigare. Aerul conditionat recircula fumul in tot vagonul si m-am dus sa ii rog frumos sa isi incheie fumatul intrucat este interzis. Mi s-a replicat scurt ca in zona aceea de vagon se poate fuma - ce-i drept, placutele asa aratau (vina CFR-ului ca nu le-a schimbat si nu a scos scrumierele). M-am adresat in cele din urma conductorului maghiar care a facut scandal si i-a obligat sa stinga tigarea. Nu va imaginati ca le-a dat vreo amenda. La cehi, fumatul in gara pe peron in afara locurilor permise costa (daca te vede vreun politist) 500 coroane. Scurt pe doi. Si asta e pe peron, nu in vagon. In Romania probabil ca nici macar nu le-ar face ceva nasul, intrucat si el este cel mai probabil fumator si deci tine cu ei.

    Eu imi aduc aminte in 1996 cand tata si-a aprins in Grecia in autocar o tigare si a replicat ca e permis intrucat nu e semnul cu tigarea taiata. Soferul grec a oprit brusc pe dreapta si a spus ca nu continua calatoria daca nu isi stinge tigarea, iar daca o sa il vada oprit pe banda de urgenta imediat va veni si un echipaj de politie. Am simtit ca imi crapa obrazul de rusine.
    • -3 (3 voturi)    
      si asa (Duminică, 19 iulie 2009, 22:28)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui ALex

      ai ramas, un biet complexat care vrea sa traiasca o mie de ani. Habar nu ai ca vei muri inaintea multor fumatori. Sa vezi atunci ciuda si invidie.
      • -1 (1 vot)    
        Filosofii antici (Duminică, 19 iulie 2009, 23:08)

        ALex [anonim] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

        Au o singura trasatura in comun: sunt toti morti. Ideea nu este daca mori sau nu, caci cu totii murim. Important este cum si cum ne traim viata. Dvs tocmai v-o ardeti ca pe o tigare, fumand-o tacticos.Eu prefer sa mi-o degust ca pe un tiramisu.

        Cat despre complexe, asa e, am o personalitate destul de complexa. Multumesc de compliment.

        Ce sa va urez: viata lunga. Uneori asta e un mare ghinion. :)
  • +1 (3 voturi)    
    generatia in eprubeta (Duminică, 19 iulie 2009, 22:08)

    ampersand [anonim]

    Se formeaza niste generatii de pui de gostat, plapanzi si cu imunitate la boli nula. Am fost in urma cu ceva timp c-o tipa de vreo 21 de ani la un restaurant. Mai ca nu mi-a stat mancarea-n gat. "Cate calorii are asta?" "Nu, nu vreau d-asta ca-mi face riduri" "Nu vreau de-asta ca are E-uri" "Vreau ceva neacidulat" "Ai vazut ca ala gateste cu mainile goale fara sa aiba manusi?" "Prea mult colesterol" "Prea multa sare" etc. La faza cu manusile i-am explicat ca, paradoxal, e mai igienic fara dacat cu manusi. "De ce?" Pai, cand lucrezi fara manusi, la un moment dat simti nevoia sa te speli, pe cand cu manusile alea poti lucra si te plimba toata ziua fara sa le speli. E suficient sa vezi pe la stiri cati mor pe la 70, 80, 90 de ani fara sa fi fost tinuti in incubator, in mediu steril si cati mor la 30 de ani de atac cerebral, infarct samd dupa ce-au respectat toate noile standarde.
    • 0 (2 voturi)    
      "Cred doar in acele statistci ... (Luni, 20 iulie 2009, 6:55)

      ALex [anonim] i-a raspuns lui ampersand

      ... pe care le pot falsifica eu insumi". Churchill

      Asa este, si bunicul meu a fost fumator toata viata si a murit la 72 de ani in 1991. Si tot fumatori au fost si Ion de 91 de ani, si Margareta de 84, si Vasilica de 101 si multi altii.

      Ceea ce uitati sa spuneti este ca cei care azi au 70 - 100 de ani au trait o viata in care se facea multa munca fizica. Azi nu se mai face, chiar daca vrei. Ei munceau toata ziua, carau apa cu galeata, nu aveau lift; la sala mergi o ora pe zi ca in rest la serviciu stai in fata unor clape si a unui ecran. Ei nu au avut televizor mai toata viata lor. Nu au vorbit la telefoane mobile, iar in preajma caselor lor nu erau stalpi cu zeci de antene (nu ca ar exista vreo dovada stiintifica cum ca sunt nocive). Toate alimentele pe care le-au consumat si Ion si Margareta si Vasilica au fost ceea ce azi se numeste BIO si le luati la pret triplu. Ei nu au mancat paine cu vitamine si nici carne cu antibiotice.

      Si bunicul meu "a facut razboiul", dar in acel razboi, cu exceptia bombelor din Japonia nu au fost trase proiectile cu uraniu saracit. Uraniul ala su e destept sa ramana in Serbia, e prost si luat de vant. Cernobalul s-a petrecut de asemenea cand ei erau deja batrani. Si mai e ceva: pe langa toti acesti fumatori care au murit batrani si de care auziti la TV, mai exista multi altii, care au murit anonim, si de care nu auziti nimic. Si pe langa ei au murit copii de varicela, de polio, de TBC, iar de ei nu s-a scris nimic. Ei nu aveau apa si sapun si nici blog ca sa scrie ce bolnavi erau.

      Asa ca din statistici puteti deduce ce anume doriti. Fiecare e liber sa aleaga modul in care sa traiasca si chiar sa si moara. Si asa cum e democratie, si fumatorii o minoritate, veti face ceea ce dicteaza majoritatea. Asa cum fac si eu cand imi platesc impozitele: nu vreau, dar nu am de ales. Sanatate. Mai ales la mansarda.
      • 0 (0 voturi)    
        majoritate cu ghilimele (Luni, 20 iulie 2009, 11:34)

        ampersand [anonim] i-a raspuns lui ALex

        Hai sa fim intelesi - eu fumez de 26 de ani, dar nu incurajez pe nimeni sa se-apuce de asa ceva. In anii 70, cand mergeam cu trenul cu parintii, erau vagoane de fumatori si vagoane de nefumatori, atat la clasa I, a II-a si cusete, la vagonul restaurant se fuma. In compartimentele de fumatori, erau scrumiere pe "peretii" de la usa si geam, precum si incastrate in manerele de la banchete. Era ceva foarte normal, la fel cum la fel de normale erau si cofetariile exclusiv pentru femei (Bucurestiul, Timisoara, Iasiul aveau asa ceva). Acum, revenind la fumat: in 26 de ani am fost o singura data la spital, si-atunci pentru o unghie incarnata. Depinde de organism in final - am 1.78 si 70kg, n/am niciun rid pe fata si totul e normal. Argumentul cu serviciile medicale mi se pare o vraja imensa, cel putin in Ro (btw, eu nu sunt in Ro de cativa ani) cand toata lumea vede la ce calitate sunt acestea pentru oricine. Iar cu majoritatea - eu nu mi-s naiv, nu e vorba de nici o majoritate, ci de trei parlamentari contra doi care decid, ca-n orice alt caz - taiatul porcului de ex :) - dac s-ar face referendum cu totul alta ar fi majoritatea. Toate cele bune.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version