Vineri seara, premierul Turciei Recep Erdogan va inaugura o sectiune a liniei ferate ce uneste capitala Ankara, cu cel mai mare oras al tarii, Istanbul. Proiectul a costat 4 miliarde dolari si cei 533 km vor fi parcursi in trei ore si jumatate, fata de sase ore si jumatate. Viteza medie este de aproximativ 150 km/h, cea maxima este de 250 km/h, iar inaugurarea a fost amanata din diverse motive, de la furtul cablurilor, pana la un accident la teste.

Tren din TurciaFoto: railwayinside.eu

Autoritatile turce au investit mult in ultimii ani pentru liniile de mare viteza, iar linia de 533 km cuprinde 31 de tunele, 27 de viaducte si 52 de poduri. Autoritatile spera la schimbari spectaculoase in ceea ce priveste modul in care oamenii vor calatori intre cele doua mari orase. In prezent intre 7 si 10% dintre cei care fac aceasta calatorie aleg trenul si se vrea atingerea unei proportii de 75-80%.

Lucrarile au inceput in 2003 si mai multe tronsoane au fost date in folosinta, printre care si cel dintre Anakara si Eskisehir unde trenurile parcurg in 90 de minute un total de 240 km.

In primavara, ultimul tronson dintre Istanbul si Ankara a fost gata, iar trenurile de test l-au parcurs. Inaugurarea intregului traseu ar fi trebuit sa aiba loc in luna mai, dar din cauza furturilor de cabluri a fost amanata pentru 11 iulie. Viteza medie va fi de 150 km/h deoarece nu toate portiunile au linie speciala ce permite viteze maxime de 250 km/h, pentru asta fiind nevoie de investitii suplimentare ce ar trebui sa se termine in 2016. E in plan si cumpararea unor garnituri

Un bilet dus va costa de la 30-40 de dolari, iar calatoria va dura trei ore si jumatate, fata de sase ore si jumatate in trecut. Trenul va avea zece opriri, iar un bilet costa in jurul a 30-40 de dolari.

Pentru inceput au fost comandate zece trenuri produse in Spania, fiecare avand un total de sase vagoane cu 413 locuri.

Turcia mai lucreaza la o serie de noi tronsoane de mare viteza: Ankara – Sivas (405km), Sivas – Erzincan (235km), Bilecik – Bursa (106km) si Polatli – Izmir (527km).

O buna parte din sistemul feroviar turc dateaza de pe vremea Imperiului Otoman, iar prima linie de mare viteza a fost deschisa in 2009 intre capitala si Eskisehir.