Fotografiile socante imprimate pe pachetele de tigari pentru a descuraja fumatul au un impact redus asupra fumatorilor tineri atunci cand acestea sunt plasate pe partea din spate a ambalajului, potrivit unui studiu publicat joi.

In timp ce 60 de tari impun producatorilor sa aplice pe pachetele de tigari avertismente privind probleme de sanatate cauzate de fumat, cercetatorii au studiat impactul acestor mesaje pe mai mult de o mie de tineri britanici cu varste intre 11 si 16 ani. Intre doua treimi si trei sferturi din cei intervievati in doua sondaje in 2008 si in 2011, nu au fumat niciodata, iar restul erau fumatori ocazionali si fumatori in mod regulat (aproximativ 10 %) .

Invitati sa descrie imaginile de pe pachetele de tigari, mai putin de 10 % dintre ei si-au amintit de cele plasate in partea din spate a pachetului, cu exceptia celor infricosatoare care aratau dinti cariati, cancer de plamani sau cancer la gat.

In ceea ce priveste mesajele de avertizare scrise pe spatele pachetelor de tigari, mai putin de 1% din tineri au fost capabili sa le reproduca, potrivit revistei Tobacco Control care face parte din grupul britanic British Medical Journal ( BMJ ).

Intrebati despre avertismentele de pe fata pechetului de tigari, aproape jumatate dintre tinerii participanti la studiu si-au amintit "Fumatul ucide " (47 % in 2011 fata de 58% in 2008). In cazul unui alt mesaj utilizat in mod obisnuit "Fumatul dauneaza grav la sanatatii dumneavoastra si a celor din jur", dar procentul a ajuns la 25 % in 2011 fata de 41% in 2008 .

Studiul mai arata ca avertismentele nu-i descurajeaza pe cei care fumeaza in mod regulat, ci sunt mai eficiente pentru non-fumatori si fumatorii ocazionali.