My Sixties: Pastele. Acum trei secole. In 1967 si in 2017. Asculta “Matthäus Passion”

de Stefan Frustok Matei     HotNews.ro
Sâmbătă, 15 aprilie 2017, 10:24 Actualitate | Haute Culture

My Sixties
Foto: Internet&Mobile World
Acum trei secole în Thomaskirche din Leipzig. In 1967 - ​chemarea părintelui Dimoftache, vestind “Hristos a înviat”. Paste 2017 - o industrie zgomotoasă. Cu aceste constatari, Haute Culture inaugureaza astazi o noua rubrica. Masina Timpului. O descindere saptamanala Vintage, in trecut, in special in lumea anilor 1960, mama bombelor culturale. Autorul acestui produs vintage Haute Culture este Stefan Frustok-Matei.

1967. Într-o noapte umedă de aprilie cu miros de liliac nou
, în liniştea din jurul bisericii Visarion, izbucnea deodată chemarea părintelui Dimoftache, vestind “Hristos a înviat”. Timbrul vocii sale te făcea să simţi din plin sfinţenia momentului. După care un fluviu de lumânări aprindea oraşul întunecat. Cu toată mizeria de atunci, oamenii reuşeau totuşi să pună pe masă o bucăţică de friptură miel, vopseau ouă (exista vopsea de ouă!), mâncau brânză nouă cu ridichi şi ceapă şi beau un pahar de vin prost. Toate astea însă, parcă se adăugau la atmosfera conspirativă care însoţea misterul Sărbătorii Învierii. 

2017. Ce a rămas din toate acestea?
Paştele a devenit o industrie zgomotoasă: prin oraş vezi peste tot iepuraşi din plastic, supermarket-urile sunt doldora de miei, cozonaci, ouă vopsite, să ajungă, bisericile sunt luminate cu reflectoare, dotate cu estrade şi sisteme de amplificare, în jurul lor se încinge o atmosferă de club. Lumea nu mai ştie prea bine ce s-a întâmplat de Paşte, dacă este vorba de Învierea sau de Naşterea Domnului. Anul acesta toţi creştinii sărbătoresc paştele în acelaşi timp. 

Acum trei secole în Thomaskirche din Leipzig s-a auzit pentru prima dată Matheus Passion (Patimile dupa Evanghelia lui Matei) compusă de protestantul Bach, pe care în fiecare an, de Paşte, o ascult în întregime (ţine aproape trei ore). Un coral se repetă de mai multe ori, (cu toată că tema nu îi aparţine lui Bach). Cred că Bach a vrut să asocieze acest choral lui Iisus, ca un leitmotiv, îl regăsim şi în Oratoriul de Crăciun. “Hristos a înviat din morţi, cu moarte pe moarte călcând” este cântat în toate bisericile creştine, oare cum ar suna “Matthäus Passion” în Catedrala Mântuirii Neamului.



  

AUTORUL MY Sixties: Ştefan Frustok-Matei a fost dupa 1990 director ştiinţific al Institutului de proiectări şi automatizări. În 1983, a primit premiul Academiei Române pentru primul robot industrial din România. Este autor al cărţii "Global Casino", Paideia, 2016.


Citeste mai multe despre   





















Jurnal din Israel​

​FOTOGALERIE Tel Aviv: plaje, muzici si trupuri

Greu sa gasesti in lume un oras care petrece mai mult, care se odihneste mai seren. Un New York pe Malul Mediteranei, un colt de Europa sofisticata in Orientul Mijlociu, o destinatie de plaja excelenta, un oras in care noptile de distractie se continua si dupa ce se crapa de ziua. Oameni pe longboard-uri colorate coboara spre faleza orasului, de multe ori purtand doar o pereche de pantaloni scurti. Esti in inima civilizatiei est-mediteraneene, cu hedonismul ei milenar, cu cultul inca pastrat al corpurilor frumoase, cu o senzualitate subtila, dar neascunsa.

2024 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Bach (Sâmbătă, 15 aprilie 2017, 17:09)

    europeanul2 [utilizator]

    Din punct de vedere religios in Biserica Ortodoxa nu se canta decat vocal, diferit de cea Catolica si Protestanta unde se foloseste muzica instrumental-vocala. De la Marea Schisma din 1054 Biserica Crestina s-a divizat intre crestinii latini si cei greci urmand drumuri diferite, printre altele figurand si muzica. Cu toate acestea muzica nu are granite si poate fi traita de oricine.
  • +1 (1 vot)    
    Cele doua oratorii ale lui J S Bach (Duminică, 16 aprilie 2017, 1:46)

    UpNext [utilizator]

    Matthaeus Passion si Johannes Passion erau frecvent oferite publicului cunoscator roman in perioada 1960-1989, de orchestrele si corurile Filarmonicilor din Bucuresti, Cluj sau Timisoara, sub bagheta unor dirijori precum Mircea Basarab sau Iosif Conta. Cu solisti de marca precum Emilia Petrescu, Martha Kessler, Marius Rintzler sau Valentin Teodorian, pentru a numi doar cativa dintre marii interpreti ai anilor '60-'70.

    Spre stiinta multor semidocti care (inca mai) cred ca in regimul anterior operele simfonice specific religioase, de sorginte catolica, erau interzise sau descurajate!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi