VIDEO Cronica de film: "Marti, dupa Craciun"- fara anestezie

Miercuri, 15 septembrie 2010, 21:16

Imagine din "Marti, dupa Craciun"
In cel mai meticulos si mai rotund film al sau de pana acum, Radu Muntean executa fara gres o incizie pe viu in sentimentele unor oameni prinsi cu garda jos. Nicio secunda in plus (ori in minus)  in acest "thriller" in care suspansul nu e dat de cat mai tine pana cand sotia afla de amanta, cat de apropierea unui catharsis pe care regizorul il amana cu buna stiinta.

Parca in niciun alt film al lui Radu Muntean timingul nu e mai perfect. Fiecare scena e taiata exact acolo unde trebuie, exact acolo unde i se termina respiratia. Primul miez (sic) al filmului, scena in care cei trei eroi se intalnesc, pare interminabila - tocmai pentru ca protagonistilor le pare asa. Mai exact, doar pentru doua personaje din trei (si pentru noi) timpul trece mult prea incet.

Trailer-ul filmului "Marti, dupa Craciun":

Al doilea miez (sic) -  momentul adevarului -, urmeaza perfect traseul emotional cel mai firesc: stupoare, cuvinte spuse mecanic pana socul incepe sa lase loc durerii si pana apar primele lacrimi, cuvinte vulgare pentru a evacua o parte din furie  samd. E, totusi, extrem de mult bun-simt la aceste personaje care sunt, de fapt, niste oameni civilizati prinsi in situatii prin care majoritatea dintre noi am trecut, trecem sau vom trece - intr-una dintre cele trei posturi.

Personajul feminin interpretat de Kristin Scott Thomas in "Pacientul englez", o femeie care traia o poveste de dragoste alaturi de prietenul sotului, spunea (dupa romanul lui Michael Ondaatje) ca intr-o relatie adultera depinde de cat de mult poti duce. Eroul filmului lui Radu Muntean, interpretat de Mimi Branescu, nu poate duce decat cinci luni.

Cand ii marturiseste sotiei (Mirela Oprisor) ca s-a indragostit si ca ii pare rau, durerea se transmite ca un virus. Lucrurile, o data stricate, nu vor mai putea reveni la pozitia initiala. Desi am mai vazut "n" filme despre asa ceva, Radu Muntean si echipa lui ne lipesc de fotoliu ca de un scaun stomatologic si cresc tensiunea (la borne) cu fiecare minut. Preluam, astfel, si din tensiunea Ralucai, amanta medic stomatolog, si din cea a lui Paul, rupt intre doua femei, si, de la un punct incolo, si pe cea a sotiei, Adriana.

Dar un catharsis adevarat nu vom avea. Scena adevarului, in care se scurge doar putin din energia acumulata, e tot ce primim. Dupa ea, tensiunea continua sa creasca, iar finalul ne lasa gata sa ne electrizam de obiecte metalice. Nu e un repros. Dupa cum spunea intr-un interviu Maria Popistasu, citandu-l pe unul dintre scenaristii filmului, "adevarata drama e ca nu se intampla nicio tragedie."

Radu Muntean deschide filmul cu o scena tare, pentru care in alte situatii filmul nu ar fi primit rating 15, ci poate 18 - un barbat (Mimi Branescu) si o femeie (Maria Popistasu), goi, expusi privirilor noastre intr-o lumina aproape alba (cea din cabinetul stomatologic, de fapt; imaginea - Tudor Lucaciu), aproape invadandu-ne spatiul vital. Este una dintre acele scene din cinema cand tu, ca spectator, te simti in plus.

Esti jenat sa le vezi corpurile de-atat de aproape. Acest moment - in care ne dam seama si ca cei doi sunt amanti - constituie introducerea si ne anunta ca filmul va fi la fel de dur si de-acum inainte, ca vom vedea de foarte de-aproape lucruri si mai intime.

Pariul pe care regizorul si actorii il fac cu nuditatea e castigat (desi nu exista o traditie in cinematografia romana), dar dezbracatul de haine nu justifica doar intimitatea care exista intre personaje, ci defineste si abordarea regizorala care trece dincolo de haine pentru a exhiba sentimente si rani deschise.

Din nou, trioul de scenaristi Radu Muntean-Razvan Radulescu-Alexandru Baciu a lucrat la perfectie. Fiecare replica suna adevarat. Nu e nici macar o conjunctie in plus, sau vreo expresie care sa mimeze ca e "ca-n viata". Vezi, de pilda, extrema concizie a "discutiei" pe care mama Ralucai o are cu Paul. (Dana Dembinski e foarte buna in rolul mamei.).

Nu se intampla, de fapt, prea multe pe ecran. Un barbat are o amanta. Sotia o cunoaste la un moment dat, fara sa stie ca e amanta. Dupa aceasta intalnire de gradul trei, la care amanta explica cu lacrimile-n gat avantajele aparatului dentar mobil, barbatul inclina balanta in favoarea acesteia. Totul se petrece inaintea Craciunului, cea mai grea perioada pentru amante si amanti.

Filmul rezista la mai multe vizionari. De-abia iti ofera ocazia sa observi detaliile. Mirela Oprisor, de pilda, s-a vopsit (a fost ideea ei) castaniu inchis si poarta ochelari cu rame groase pentru a crea un contrast mai mare cu albeata tenului si, de aici, un aer mai sever.

Personajul lui Mimi Branescu e uneori implicat (tandru cu Raluca, prezent cu fiica sa, prietenos cu sotia, politicos dar defensiv cu mama Ralucai), dar alteori e opac, greoi, dus de val. Raluca (Maria Popistasu) e aproape tot filmul cu lacrimile in gat, desi de multe ori se joaca de-a amanta. Niciunul dintre ei nu e invinovatit de regizor, toti au partea lor de vina si circumstantele lor atenuante.

Extrema naturalete a formidabililor actori, care vine peste naturaletea situatiilor imaginate de scenaristi, emotioneaza cum nu ne-ar emotiona un "reality show" cu amante si sotii tradate (cam ce se intampla la posturile TV de la noi). Dincolo de diferenta dintre un "show" vulgar cu paruieli si tiganii, si o realitate recreata pe ecran, "Marti, dupa Craciun" se distinge, in esenta, prin extrema finete cu care imortalizeaza sentimentele omenesti in schimbare. Pare atat de simplu...

"Marti, dupa Craciun" - regia Radu Muntean, cu: Mimi Branescu, Mirela Oprisor, Maria Popistasu, Dragos Bucur, Sasa Paul-Szel, Victor Rebengiuc, Silvia Nastase, Carmen Lopazan, Adrian Vancica, Ioana Blaj. Premiera 17 septembrie.

16130 vizualizari

• -1 (7 voturi)
    filme romanesti (Joi, 16 septembrie 2010, 0:24)

wasabi [anonim]

Film tipic romanesc. Nu se intampla nimic, nu are inceput nu are sfarsit, dar avem cuvinte mari pentru el.
  • +2 (4 voturi)
    despre fotografia insotzitoare (Joi, 16 septembrie 2010, 1:06)

erador [anonim]

O intrebare care nu are legatura cu continutul filmului si nici cu acest comentariu destul de interesant: domnule, unde gasiti fotografiile pe care le-atzi atasat la acest articol (de altfel, o observatie valabila pentru multe alte articole hotnews): am dat click pe fotografie si s-a deschis ceva asemanator unei poze de buletin, un patratzel de culori amestecate.
    Gasitzi, domnule, o poza faina si mare, sa te poti delecta privind-o!
  • -2 (6 voturi)
    fain film dar morala, invatamintele unde sunt? (Joi, 16 septembrie 2010, 9:44)

Ci Ciong [utilizator]

ca ma gandesc ca ar trebuii sa iti transmita ceva de genul... nu iti insela nevasta cu care ai casa si copii, ca te complici singur... si te macina remuscarile...
    tipic romanesc, filmul ar fi fost ”perfect” daca actiunea era de prin anii 80, sau din zilele revolutiei
  • 0 (6 voturi)
    aha (Joi, 16 septembrie 2010, 10:18)

a [anonim]

puteti sa faceti super mega recenzii la filmele romanesti, dupa ultimele tepe luate cu ultimele filme romanesti mega premiate (4 3 2 fiind singurul cu adevarat bun) nu ma mai uit la ele nici daca le regizeaza cel mai smecher regizor (numiti voi pe cine vreti aici).

Pline de momente moarte, camera pusa prea mult pe actor, pana se pierde mesajul, lente chiar si cand nu e cazul, imagine si sunet ca din canal etc. Pacat de actori, ei chiar joaca bine, dar daca nu ii pune in valoare si montajul tot degeaba. Plus mesajul filmului, de regula o inutilitate.

Eu cand vreau sa fluier, fluier m-a calcat atat de tare pe nervi ca m-am lecuit de filmele romanesti. Prefer sa ratez acel film cu adevarat bun dintre celelalte proaste (mult prea numeroase).
    film bun (Vineri, 17 septembrie 2010, 16:37)

Florin [anonim]

nota mea : 4 din 5. Cred că va plăcea mai mult celor care nu prea îndrăgesc noile filme româneşti, fiindcă ceea ce se întâmplă e mai clar. În plus, filmul nu are legătură cu revoluţia, personajele nu sunt delicvenţi juvenili. Sunt persoane respectabile. Spun asta, pentru că ştiu că mulţi se vaită de reluare acestor teme. Aici nu e cazul. Poate îl vedeţi.
      iphone (Vineri, 17 septembrie 2010, 17:33)

als [anonim] i-a raspuns lui Florin

exarhu remarca faptul k e primul film romanesc in care apare un iphone... vesnicii circotasi vor gasi ink un motiv de nemultumire - adik cum, 'aratam' o clasa de mijloc 'care nu exista'?! :))
  • -1 (1 vot)
    reclama la vedere (Duminică, 10 octombrie 2010, 23:06)

tase [anonim]

subiectul e banal si curge fara ritm. prea multe produse isi fac aparitia in film si ma duc cu gindul ca asa si-a bugetat regizorul creatia... sper sa gresesc! finalul e abrupt.
    Jenant (Luni, 27 decembrie 2010, 20:32)

Luc [anonim]

Nu-mi vine sa cred ca unii apreciaza astfel de "filme" ! Cum poti sa denumesti "film" o corcitura de documentar cu nu stiu ce altceva?! Nu stiu cine e regizor dar oare nu-i e rusine sa ne faca sa pierdem timpul cu magaria asta???? Doar niste dialoguri prostesti (cu exceptia catorva minute) in rest - nu exista final oamenilor !!!! Ce a vrut sa demonstreze? Care-i morala ? Nu stie nici el saracu. Aceeasi porcarie ca si 432 - un simplu "documentar" - dar nici asta ca-i jignesc pe cei de la Discovery ! Rusine !!!! Daca as putea v-as cere banii pentru timpul pierdut - asa meritati - regizori jenanti - cred ca va premiaza aia de prin afara de mila, altfel nu exista logica - ori dati bani buni pentru asta, poate... Poate va treziti draq si faceti si voi un film dupa care sa nu-mi para rau de bani !!!!!!