​Totul se petrece in anii 70 si prezinta un New York in care drogurile se consumau la discretie, iar rock-n-roll-ul spargea timpane. Pe langa rock, serialul vine cu o doza de istorie a culturii hip-hop, punk si disco din acea perioada, presarata cu ceva sex. Povestea e spusa din perspectiva lui Richie Finestra, seful casei de productie American Century. Bobby Cannavale face un rol genial pe care nu-l uiti usor, aratand un Finestra care se chinuie nu doar sa-si salveze compania de la a deveni American Cemetery, dar si sufletul.

Afis serialul Vinil Foto: HBO Romania

Richie si partenerii sai sunt pe cale sa vanda casa de discuri unor nemti, iar afacerea vine la pachet cu contractul pe care American Records il are cu Led Zeppelin, cel mai mare succes inregistrat de compania lui Richie. Numai ca cei de la Led Zeppelin renunta la intelegere atunci cand afla ca Finestra vrea sa-si vanda business-ul unor germani.

Ne-am obisnuit deja cu faptul ca lui Scorsese ii plac baietii rai, asa ca nu e o surpriza faptul ca prima scena din serial il arata pe Richie, in masina, preparandu-si niste linii de coca. Ironia e ca face asta folosindu-se de cartea de vizita a unui detectiv de la Omucideri. Apoi incepe haosul: curge muzica si omul nostru ajunge la un party eclectic cu rockeri, hipioti, travestiti si indivizi goi. La intrare i se sugereaza sa se stearga la nas de cocaina. Scorsese reda perfect intreaga actiune de la petrecere: hipioate tinere, machiate si impopotonate ca-n acea vreme, ceva goliciune si un concert demential care te face sa vrei sa fii acolo si nu mai pleci vreo doua zile.

Daca ne raportam la creatie, Vinil este un serial care reda intr-un mod foarte real povestile unor oameni innebuniti dupa muzica. Cannavale isi aduce talentul la un alt nivel in Vinil. Serialul zvacneste prin fiecare scena in care apare actorul si te face sa simti cum iti curge muzica prin vene.

Pe langa Cannavale, Vinil are o distributie "bazata". Ray Romano il joaca pe unul dintre colegii lui Richie, iar Juno Temple pe "fata cu sanvisurile" care e si dealerita. Ea vine cu o noua speranta pentru salvarea "American Century". Ii descopera pe cei de la Nasty Bits, o trupa de punk rock, detestati in concerte, cu un solist bataus si dependent de heroina. Olivia Wilde o interpreteaza pe Devon Finestra, sotia lui Richie, care pare desprinsa din cu totul alt film. O aparitie placuta ce te duce cu gandul la o fata rea care s-a cumintit. O mama foarte sexi, cu-n aer de zana buna.

In scenele non-muzicale, serialul poate deveni putin lent. Iar daca sexul, drogurile si muzica nu sunt de ajuns, in primul episod, avem parte si de o crima, oarecum accidentala. Nu scapam de scena cu infasuratul mortului in covor, caratul lui in porbagajul masinii si aruncarea cadravului intr-un lac. Evident, toate acestea se petrec noaptea. Cel mai probabil crima va starni ceva probleme pe tot parcusul sezonului.

Avem crima, muzica, sex si o tona de droguri, de la cocaina, amfetamina, o gramada de pastile, iarba, pina la heroina. Pentru ca pachetul sa fie complet, nu poate lipsi mafia. Vorbim despre mafia si coruptia din industria muzicala. In anii 70 ori cantai ce-si dorea compania de discuri, adica hit-uri, ori nu mai cantai deloc. Poate doar prin spelunci.

In ceea ce priveste imaginea, serialul este curat, cu ceva cadre slow-motion si o atentie meticuloasa la detaliile ce definesc anii 70: de la case, masini, mobila si costume. Hainele din Vinil te teleporteaza direct in acea perioada. Epoca pantalonilor evazati, pattern-urilor funky, chic-ului indiferent si miscarii flower power. Scena muzicala Woodstock a avut o influenta majora asupra modei anilor 70 si acest lucru pare sa traspuna ca un pattern psihedelic pe retinele noastre.

Chiar daca nu esti fumator, serialul asta te face sa vrei sa tragi vreo doua fumuri. Fumul e atat de real incat ti se face pofta si vrei sa intri in lumea dezmatata a rock-n-roll-ului din anii 70, in aceeasi perioada in care in cinematografele din New York rula Deep Throat.

Stiti vorba aia "muzica e atat de buna, incat se crapa peretii"? Cam asa e in Vinil. Nu doar metaforic insa. Spre finalul primului episod il gasim pe Richie la aceeasi petrecere de la inceput, serialul pastrand astfel o simetrie, drogat, facandu-si de cap pe ritmuri rock in timp ce cladirea incepe sa se prabuseasca.

Mick Jagger si Martin Scorsese fac parte din echipa de producatori ai serialului. Atat Mick cat si Scorsese nu mai au nevoie de nicio prezentare. Ambii au marcat istoria muzicii si istoria cinematografiei.

Mick Jagger (Sir Michael Phillip Jagger) este frontman-ul trupei The Rolling Stones, una dintre cele mai importante trupe ale scenei rock. Putem spune ca Jagger a trait din plin nebunia anilor 70 iar amprenta sa se vede foarte clar in scenariul serialului Vinil.

Stilul lui Scorsese se face simtit mai ales in primul episod al serialului, in fazele dinamice, existand o alternanta intre cadrele stranse cu cele largi, amplificand senzatiile transmise de actori.

Vinil e un must-see pentru ca e genul de serial care-ti ramane in cap o buna perioada dupa ce-l vezi. Are replici rapide, justificate prin gesturi si un umor usor rasist. Glumele despre nemti si evrei predomina si te fac sa te hlizesti. Pe tot parcursul serialului n-ai cand sa te plictisesti sau sa stai pe telefon, poate doar ca sa cauti vreo piesa tare pe Shazam.

Vinil, noul serial original HBO, va fi lansat pe 15 februarie, de la ora 04.00, si va fi disponibil gratuit pe platforma onlineHBO GO. Poate fi urmarit si in reluare de la ora 20.00.

Trailer