Nominalizarile la Oscar - Oh Brothers Where Art Thou?!

de Iulia Blaga     HotNews.ro
Vineri, 17 ianuarie 2014, 13:24

Inside Llewyn Davis
Foto: Asociatia Culturala Macondo
Ceva nu e in regula: Academia Americana de Film a facut in acest an mai multe greseli ca de obicei. Una dintre ele te lasa perplex: "Inside Llewyn Davis", unul dintre cele mai bune filme din 2013, nu e nominalizat decat la imagine si mixaj de sunet. Daca filmul fratilor Coen tinde sa aiba destinul eroului sau, ce putem spune despre Oscaruri? In timp ce producatorii influenti isi imping filmele spre premii, credibilitatea Oscarurilor e in cadere libera.

La categoria Cel mai bun film au fost facute noua nominalizari. Regulamentul spune ca limita minima e de cinci filme, iar cea maxima de 10. Asta inseamna ca AMPAS n-a avut de unde alege un al 10-lea film la fel de bun ca celelalte noua -  din recolta unui an despre care toata lumea spune ca a fost mai bun ca precedentii (dovada cel putin lupta de la categoriile de interpretare).

"Inside Llewyn Davis" e cel mai "snobat" film din 2013, fiind ignorat in bloc la toate premiile asociatiilor profesionale. Nimeni nu stie de ce. Coen-ii au inceput sa frecventeze Oscarurile cam din 1996, de cand cu "Fargo". Au fost in 2000 cu "Marea hoinareala"/"Oh Brother Where Art Thou?", in 2007 cu "Nu exista tara pentru batrani"/"No Country for Old Men", in 2009 cu "A Serious Man" si in 2010 pentru "Adevaratul curaj"/"True Grit" (care a fost nominalizat la 10 Oscaruri).

Au luat o singura data Oscarul pentru Cel mai bun film, cu "No Country for Old Men", care a fost nominalizat la opt categorii, castigand la Cel mai bun film, regie, scenariu adaptat si rol secundar masculin (Javier Bardem). In acest an, AMPAS nu-i mai iubeste pe Coen-i, taman dupa au facut unul dintre cele mai bune filme din cariera.

In schimb, prefera sa nominalizeze productii conformiste produse de studiouri influente (e cazul lui "Captain Philips", care e produs de Sony Pictures Entertainment, "Philomena", distribuit de Harvey Weinstein sau "American Hustle"), desi s-a abtinut sa nominalizeze "Lee Daniels's The Butler"/"Majordomul", care e pe linia conformismului corect politic care place institutiei. Nu l-a nominalizat poate pentru ca l-a preferat pe elaboratul "12 ani de sclavie"/"12 Years a Slave", care intra in aceeasi paradigma a filmelor/cineastilor de culoare.

Succesul de la Globurile de Aur a propulsat "Dallas Buyers Club" si "Her" printre nominalizarile la Cel mai bun film. Nu am vazut "Dallas Buyers Club", dar "Her"  e interesant pentru idee (nici macar pentru scenariu) si e prea intimist pentru a fi trecut in prima liga. Dar e produs de Anapurna Pictures (care a produs si "American Hustle"), companie condusa de tanara Megan Ellison, fiica miliardarului Larry Ellison de la Oracle Corporation. Lucrurile incep sa se lege, ca intr-un thriller american.

O alta inexplicabila eroare e ignorarea lui Robert Redford pentru rolul din "All Is Lost". Daca membrilor Academiei li s-a parut ca "All Is Lost" e un film de prea mica respiratie pentru a fi nominalizat la Cel mai bun film (desi ar fi meritat mai mult decat "Capitanul Philips", "Her" ori "American Hustle"), puteau sa-l fi nominalizat macar pe Redford.

Acesta are 77 de ani, n-a mai luat niciodata Oscarul de interpretare (probabil nici nu-l va mai lua) si, spre deosebire de Bruce Dern, care a fost nominalizat pentru "Nebraska" (si care are tot 77 de ani), e singurul interpret al unui film care te tine cu sufletul la gura de la inceput si pana la sfarsit.

Cum poti sa il preferi pe manieristul Christian Bale sau chiar si pe Chiwetel Eijofor care au partituri mai usoare? Sau pe Matthew McConaughey care de vreo patru ani lupta sa treaca de la "surfing boy" la roluri de compozitie care sa-i aduca premii? Dar una-i ambitia, si alta talentul.

In alta ordine de idei, e de mirare ca "La vie d'Adele: Chapitre 1 et 2" a fost trecut cu vederea la Film strain, dar e la fel de surprinzator ca pe lista de nominalizari se regaseste "Missing Picture", de Ritty Panh, care nu e un film de larga respiratie si plin de bune intentii, ci o animatie combinata cu imagini de arhiva despre genocidul comis de Khmerii Rosii in Cambodgia anilor 70.

Altfel, lista nominalizarilor arata ca programul de Revelion: aceiasi oameni, aceeasi nelipsita Meryl Streep (care sarbatoreste majoratul, cu 18 nominalizari la activ), aceeasi nelipsita Julia Roberts, plus nominalizarile actorilor din "American Hustle" - Christian Bale, Bradley Cooper, Amy Adams, Jennifer Lawrence (pentru doua replici si trei zulufi) care intaresc si mai mult trendul.

Nu se mai cere azi sa joci interiorizat sau sa faci filme in filigran, nu se mai cere nici macar sa fii tehnic, ci sa iei ochii si sa faci giumbuslucuri. Dar sa consideri, de pilda, jocul actorilor din ¬American Hustle¬ mai bun decat jocul actorilor din ¬Inside Llewyn Davis¬ e o grava confuzie a valorilor.

"Lupul de pe Wall Street" a strans doar cinci nominalizari, dar AMPAS l-a nominalizat pe Martin Scorsese la regie, ceea ce jurnalistii straini nu au facut la Globurile de Aur. "Saving Mr. Banks" a iesit cu totul din carti. Ma rog, nici ca ar fi meritat sa ramana, dar la interpretare feminina, unde Emma Thompson ar fi putut intra intr-un an mai arid, locurile erau ocupate din oficiu (cu numele pe ele, ca la biserica.).

Cele mai multe nominalizari - 10, au "American Hustle" si "Gravity", urmate de "12 Years a Slave" - noua nominalizari, "Dallas Buyers Club", "Nebraska" si "Capitanul Philips" cu cate sase. Dar ce importanta mai are numarul de nominalizari? Studiile arata ca in ultimii zece ani, filmele cu cele mai multe nominalizari la Oscar au luat cele mai putine premii. Oricum, ce mai conteaza? Editia e deja compromisa.

























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

5903 vizualizari

  • +2 (6 voturi)    
    pe bune? (Vineri, 17 ianuarie 2014, 14:14)

    andra_b [utilizator]

    Scriu aici si oameni cu experienta care stiu cu ce se mananca filmele sau nu? Nu este posibil sa faci asa un "articol" doar citind probabil parerile altora in alte materiale.

    La final. este scris ceva de studii. Exista cumva o sursa pt aceste studii? Vreau o dovada! Care studii dovedesc toate chestiile alea? Cum poti sa spui ca editia de anul asta de la Oscaruri e deja compromisa?

    Iulia Blaga, daca tot vrei sa iti dai cu parerea in acest domeniu, trebuie sa inveti sa te uiti la filme!

    Hotnews..stiu ca puteti sa angajati oameni mai buni care sa scrie despre aceste subiecte!
    • 0 (0 voturi)    
      foarte pe bune (Duminică, 19 ianuarie 2014, 15:06)

      filips [utilizator] i-a raspuns lui andra_b

      Studiile cu pricina sunt de găsit oriunde, la liber (www.oscar.go.com ar fi un bun punct de plecare pentru cineva care dorește dovezi). Cît despre experiența Iuliei în critica de cinema, v-aș recomanda o simplă căutare pe google sau vreo cîteva drumuri pe la anticariate - acolo mai aveți o șansă de-a găsi cartea ei de dialoguri cu Mircea Săucan ("Cine?!?" - parcă vă și aud). E unul dintre cele mai interesante volume despre film publicate vreodată în românește. Cît despre această ediție a Oscarurilor, argumentele sunt chiar în text, pentru cine se obosește să-l citească: atunci cînd ignori unul dintre cele mai bune filme americane din 2013 (Inside Lleywn Davis) și o ditamai lecția de actorie din partea lui Redford, a spune că premiile ăstea mai au vreo relevanță e ca și cum ai căuta femei cu adevărat frumoase la Miss World.
  • +3 (3 voturi)    
    Compromisa (Vineri, 17 ianuarie 2014, 14:17)

    popestii [utilizator]

    nu este doar editia aceasta. De-a lungul istoriei acestor premii cat si a altora, o gramada de filme premiate n-au rezistat timpului si evaluarilor critice la rece precum multe altele dintre cele nominalizate sau ne-nominalizate. Uitati-va doar la anul in care a iesit Odiseea Spatiala 2001 de exemplu. Rar se intampla ca un film castigator sau nominalizat sa intre in panteonul filmelor cu valoare continua.
  • +4 (4 voturi)    
    True... (Vineri, 17 ianuarie 2014, 14:53)

    Sting [utilizator]

    ...Oscarul e doar glamour, rareori a aratat ceva substanta.

    Chiar si asa... nu inteleg ce cauta o interpretare ca cea a Sandrei Bullock (Gravity) la o competitie in care marele premiu nu este Capsuna de lemn.

    Probabil anxietatea prinde foarte bine la lume. Foarte usor de transmis aceasta stare si foarte mare impactul probabil.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi