Directiva 2009/81/EC a intrat in vigoare in 21 august 2009 si reprezinta legislatia europeana prin care se uniformizeaza achizitiile de armament si echipamente legate de siguranta statelor. Pana in acest moment contractele privind achizitiile militare si de echipamente de securitate au fost exceptate de la regulile pietei interne europene, insa noua legislatie stabileste niste reguli clare pentru acest tip de contracte. Tarile membre au la dispozitie 2 ani pentru transpunerea in legislatia nationala a directivei.

Pana in acest moment, majoritatea echipamentelor de aparare si securitate au fost achizitionate pe baza unor reguli nationale necoordonate, care erau diferite in ceea ce priveste anuntul si procedurile de licitatii, selectia si criteriile de acordare a contractelor. Legislatia intrata in vigoare prevede reguli transparente si competitive pentru acest sector. Printre noile reguli se numara si modalitatile si procedurile de negociere a contractelor, statutul informatiilor clasificate, reguli specifice pentru contractele de cercetare si dezvoltare si regulile de subcontractare.

Principalele noutati constau in:

  • Autoritatile pot utiliza ca procedura standard negocierea, ceea ce le va conferi o flexibilitate mai mare in stabilirea detaliilor contractului.
  • Candidatilor, firmele de armament si echipamente militare, li se va putea solicita sa ofere garantii specifice care sa asigure siguranta informatiilor, adica prevederi conform carora informatiile clasificate sa fie protejate de un acces neautorizat, si siguranta aprovizionarii, o executare a contractelor la timp, mai ales in situatii de criza.
  • Reguli specifice privind contractele de cercetare si dezvoltare pentru a se obtine un echilibru intre nevoia de sustinere a inovatiei si necesitatea deschiderii pietelor producatoare.
  • Autoritatile ar putea obliga contractorii sa subcontracteze intr-o maniera competitiva, ,prin deschiderea lanturilor de aprovizionare si prin crearea de oportunitati de business pentru IMM-uri din sectorul de aparare si siguranta.
  • Un set de proceduri nationale de revizuire a legislatiei care sa ofere corectii eficiente menite sa protejeze drepturile companiilor care au luat parte la procedura de alocare a contractelor.

Prin articolul 296 din Tratatul CE se excludeau de la regulile aplicate pietei interne contractele privind achizitiile de armament si echipamente de securitate, insa acest articol putea fi interpretat in diferite moduri. Chiar daca exista noua directiva va mai fi posibila invocarea articulului 296, insa in cazuri mult mai rare. Mai mult, directiva este un pas in constituirea unei piete unice europene de armament.

Initiativa Comisiei a fost salutata de companiile europene de armament, insa oficialii europeni au subliniat ca nu este un pas spre o politica "buy European", adica de oferire a unui avantaj competitiv pentru companiile europene. Tarile membre pot sa invite la negocieri firme europene sau non-europene, neexistand o clauza care sa stipuleze eliminarea celor din urma. Se considera insa ca o competitie acerba intre producatorii europeni va duce la posibilitatea mai buna de a concura competitorii mondiali.

Tarile membre trebuie sa transpuna directiva in legislatia nationala in termen de doi ani.