Guvernul a modificat si completat Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii astfel incat sa fie armonizata cu prevederile Codului fiscal si pentru crearea cadrului legal suplimentarii Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate (FNUASS). Dupa epuizarea fondului de rezerva, veniturile FNUASS vor putea fi completate cu sume care se aloca de la bugetul de stat. Actul normativ are si prevederi legate de cardul de sanatate.

"De asemenea, actul normativ adoptat astazi are in vedere instituirea cadrului legal pentru a asigura sumele necesare Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate (FNUASS), in vederea furnizarii serviciilor medicale, medicamentelor, materialelor sanitare, dispozitivelor medicale si altor servicii la care au dreptul asiguratii", se arata intr-un comunicat al Guvernului.

Astfel, actul normativ cuprinde reglementari necesare pentru ca persoanele asigurate sa poata sa faca dovada calitatii de asigurat chiar si in situatia in care nu au primit cardul national de sanatate sau nu se regasesc in sistemul informatic unic integrat (SIUI). Astfel, in cazuri speciale, adeverinta de asigurat este document justificativ.

Cardul de sanatate este un document personal, netransmisibil, iar validarea cu cardul de sanatate a serviciilor medicale reprezinta acordul implicit al asiguratilor pentru plata acestor servicii din fondul de sanatate.

Pe de alta parte, utilizarea fara drept a cardului de sanatate de catre furnizorii de servicii in scopul raportarii si validarii unor servicii ( medicale/medicamente/dispozitive medicale), constituie acum infractiune si se pedepseste conform legii (art. 327 din Codul penal - falsul privind identitatea).

Potrivit actului normativ, toate categoriile de persoanele fizice care, in prezent, sunt asigurate cu plata contributiei de asigurari sociale de sanatate din bugetul de stat si din alte surse bugetare, vor beneficia in continuare de calitatea de asigurat. Prin urmare, noile prevederi armonizeaza Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii cu prevederile Codului Fiscal care vor intra in vigoare de la 1 ianuarie 2018 si stabileste modalitatea de finantare a contributiilor de sanatate pentru persoanele fizice asigurate prin plata contributiilor de sanatate de catre stat.

Amintim faptul ca, potrivit prevederilor din Codul Fiscal, pentru categoriile de persoane asigurate fara plata contributiei de sanatate, a fost eliminata obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate din sarcina bugetului de stat, a angajatorului sau a fondului de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale constituit in conditiile legii, precum si a bugetului asigurarilor pentru somaj.

Totodata, a fost reglementat cadrul legal pentru stabilirea pachetului de servicii medicale furnizate de asigurarile voluntare de sanatate. Sunt clarificate, astfel, situatiile in care asiguratorii acorda servicii medicale incluse in pachetul de baza care se deconteaza din bugetul FNUASS.

Incepand cu anul 2018, se vor adauga persoanelor asigurate fara plata contributiei - copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani elevi sau studenti, tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care provin din sistemul de protectie a copilului, persoanele coasigurate, persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin legi speciale, etc- si urmatoarele categorii de persoane pentru care plata contributiei se facea pana acum din alte surse bugetare:

  • persoanele care se afla in concediu medical pentru incapacitate temporara de munca, acordat in urma unui accident de munca sau a unei boli profesionale;
  • persoanele care se afla in concediu de acomodare, potrivit Legii nr. 273/2004 privind procedura adoptiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in concediu pentru cresterea copilului potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in concediu pentru copilul cu handicap potrivit Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • persoanele care executa o pedeapsa privativa de libertate sau se afla in arest preventiv in unitatile penitenciare, precum si pentru persoanele care se afla in executarea unei masuri educative ori de siguranta privative de libertate, respectiv persoanele care se afla in perioada de amanare sau de intrerupere a executarii pedepsei privative de libertate, daca nu au venituri;
  • persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj sau, dupa caz, de alte drepturi de protectie sociala care se acorda din bugetul asigurarilor pentru somaj, potrivit legii;
  • persoanele retinute, arestate sau detinute care se afla in centrele de retinere si arestare preventiva organizate in subordinea acestei institutii, care nu au venituri, pentru strainii aflati in centrele de cazare in vederea returnarii ori expulzarii, precum si pentru cei care sunt victime ale traficului de persoane, care se afla in timpul procedurilor necesare stabilirii identitatii si sunt cazati in centrele special amenajate potrivit legii;
  • persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • persoanele fizice cu venituri lunare din pensii;
  • persoanele cetateni romani, care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioada de cel mult 12 luni, daca nu au venituri;
  • personalul monahal al cultelor recunoscute, aflat in evidenta Secretariatului de Stat pentru Culte, daca nu realizeaza venituri din munca, pensie sau din alte surse.