Ministrul Afacerilor Interne, Dragos Tudorache, a declarat miercuri ca exercitiul "SEISM 2016" a aratat atat punctele tari, cat si deficientele in situatii de criza. Unul dintre elementele de succes a fost faptul ca a existat "o structura de comanda bine definita, clara", care a dat rezultatele asteptate, a spus ministrul, potrivit Agerpres. Pe de alta parte, au aparut sincope intre echipele care se ocupau de salvare si cautare a victimelor.

Ministrul s-a declarat nemultumit de "modul de interactiune intre autoritatile centrale si cele judetene si locale".

"Aici mai avem de lucru, pentru ca in primul rand la nivel tehnic capacitatile de comunicatii intre autoritatile centrale si cele locale, judetene trebuie imbunatatite si, de asemenea, si la fel la nivelul de protocoale de interventie la nivel judetean acolo e clar ca va trebui sa mai intervenim", a aratat Tudorache.

El a remarcat si faptul ca registrul national de capabilitati, actualizat anul acesta, "nu reflecta intru totul situatia din teren".

Potrivit ministrului, s-a constatat in urma exercitiului ca, in momentul declansarii unui dezastru, autoritatile se pot baza, in mod real ,"doar pe resursele din zona de dezastru si din judetele limitrofe", tinand cont ca o coloana de autoutilitare ISU face 12 ore de la Bihor la Iasi.

"Au fost si alte puncte slabe pe care le-am detectat, si anume coordonarea intre actiunile de cautare si salvare si cele de asistenta. Au aparut sincope intre echipele care se ocupau de salvare si cautare a victimelor (...) printre daramaturi si asistenta care era asigurata celor care fusesera salvati", a afirmat Dragos Tudorache.

El a mai spus ca trebuie imbunatatit si modul in care se iau decizii cu caracter normativ, pentru ca, in acest moment, conform cadrului legal in vigoare, pentru alocarea anumitor resurse sau deblocarea anumitor fonduri pentru interventie e nevoie de o hotarare de Guvern.

"Am constatat in mod clar ca a pregati din punct de vedere juridic o hotarare de guvern intr-o astfel de situatie nu e cea mai optima forma de a interveni", a precizat ministrul de Interne.

Tudorache a mai amintit si de comunicarea slaba cu serviciile de ambulanta judetene si cu spitalele si de faptul ca nu s-a putut verifica foarte bine aplicarea Planului Alb la nivelul unitatilor spitalicesti.

El s-a declarat nemultumit, de asemenea, de felul in care a functionat comunicarea fata de cetateni, dar si cu apartinatorii celor care ar fi afectati de un astfel de dezastru, precum si de comunicarea cu jurnalistii si cu mediul on-line.

"Pe toate aceste paliere avem de invatat. Spun sincer: nu am fost multumit. Metodele pe care le-am gasit, chiar daca s-au folosit metode noi, s-a folosit Twitterul, s-a folosit Facebook-ul, dar cred ca intr-o situatie reala de criza, daca am fi intr-adevar in fata unui dezastru, cum ar fi un cutremur de peste 7, nu stiu cati cetateni ai Romaniei vor sta pe Twitter sau pe Facebook sa primeasca stiri sau noutati. (...) Va trebui sa ne gandim la alte modalitati de comunicare cu cetatenii, va trebui sa gandim un alt sistem de servicii de telefonie, prin care fie cetatenii care vor sa stie ce se intampla, fie apartinatorii victimelor sa poata avea o comunicare constanta cu autoritatile", a explicat Dragos Tudorache.

Dragos Tudorache a precizat ca a fost o mobilizare fara precedent la nivelul structurilor de interventie, fiind angrenati in exercitiu mai mult de 6.000 de oameni si peste 680 de mijloace tehnice.Ministrul de Interne a adaugat ca peste doua saptamani va prezenta un raport detaliat al concluziilor desprinse in urma exercitiului.