Ministrul Apararii Nationale, Mihnea Motoc, vorbeste, intr-un interviu acordat News.ro, despre exercitiile fara notificare ale Rusiei, dar si despre felul in care Romania intentioneaza sa isi consolideze apararea, in special la Marea Neagra, aratand ca va incepe o procedura de achizitie pentru mai multe corvete de lupta multirol. Mihnea Motoc arata si ca parteneriatul strategic cu SUA nu ar trebui sa fie afectat de alegerile prezidentiale de peste ocean, fiind aspecte "mult prea profunde" in dimensiunea de securitate a acestui parteneriat pentru a putea fi afectate, indiferent de rezultatul scrutinului.

Mihnea MotocFoto: MAE

Motoc a vorbit si despre apararea la Marea Neagra, aratand ca vor fi intensificate exercitiile si se va realiza un cadru aliat intarit cu un element de coordonare "care sa faca aceste exercitii mai sistematice, mai intense, mai complexe si sa le conecteze la programul de exercitii al NATO". Ministrul a subliniat insa ca este importanta dobandirea de capabilitati proprii, astfel ca, in perioada urmatoare, va fi demarata procedura de achizitie a unor corvete, prima dintre ele estimandu-se ca ar putea fi operationala la sfarsitul acestui deceniu, daca se mentin alocarile bugetare.

Mihnea Motoc despre actualul "mediu de securitate complicat":

"Cred ca indreptatirea acestei aprecieri o pot verifica direct, zi de zi, toti cetatenii, din ce vad la televiziuni, din ce citesc din sursele deschise se poate vedea ca asa stau lucrurile. Daca mai avem nevoie de alte probe, sa ne uitam totusi la evolutiile fara precedent din flancul estic al NATO, pornind de la incalcarea frontala a principiilor si regulilor de drept international manifestata, cel mai recent, prin anexarea ilegala a Crimeei, putem trece de aici la criza separatista din estul Ucrainei, putem sa ne reamintim de evolutiile din Georgia, din vara anului 2008. Vedem ca niciunul dintre conflictele inghetate care s-au constituit intr-o salba in zona Marii Negre nu au evoluat semnificativ in bine. Putem, de asemenea, sa notam, la acest capitol de apreciere a mediului de securitate, putem sa notam acumularile militare - prezenta militara crescuta a Rusiei la Marea Neagra si la Marea Baltica. Inregistram, cu preocupare, exercitiile de anvergura care s-au desfasurat in aceasta perioada, cu scenarii axate pe evolutii in zona noastra de interes. Putem sa ne uitam, de asemenea, chiar mai departe de flancul estic, la conflictul adanc din Siria si Irak. Privim cu speranta si frontul politico-diplomatic, perspectiva unei solutii politice in Siria, intr-o prima etapa. Uitandu-ne la protagonistii si fortele implicate in aceste confruntari, atat in Siria cat si in Irak, uitandu-ne si la repercusiunile si efectele posibile, plecand de la presiunea migratorie si trecand prin fenomenele asociate terorismului global, ajungem la concluzia ca nici aceste concluzii, ca suntem sau ca nu suntem in prezenti, ca natiuni, eforturile coalitiei internationale, indiferent de acestea, suntem cu totii afectati intr-o forma sau alta, mai devreme sau mai tarziu. Deci, cred ca e normal sa constientizam ca suntem intr-un mediu de securitate mai complicat si mai deteriorat decat in ultima vreme. De altfel, si NATO are aceasta evaluare, una dintre dovezile la indemana fiind aceea ca, pentru prima oara de la incheierea Razboiului Rece, deci dupa 25 de ani, NATO revine la misiunea sa primara de aparare teritoriala, dupa o perioada indelungata in care accentul a fost pus pe proiectarea stabilitatii, pe ceea ce s-a numit dimensiunea expeditionala a NATO. Acest lucru a fost vizibil inca de la Summit-ul din Tara Galilor din 2014 si inca mai puternic manifestat in deciziile Summit-ului de la Varsovia in conturarea acestei posturi adaptate de descurajare si aparare aliata determinata tocmai de mediul de securitate in schimbare."

Mihne Motoc despre exercitiile militare ale Rusiei:

"In ceea ce priveste exercitiile derulate de Federatia Rusa in zona noastra, in zona OSCE, o parte dintre ele sunt notificate. Ultimul exercitiu a fost cel tactic-strategic ￯Caucaz 2016￯, derulat pe ceea ce doctrina militara rusa actuala numeste directia strategica sud-sud-vest. Acest exercitiu a fost notificat, dar la fiecare editie, si cea din 2016 nu a facut exceptie de la aceasta regula, in afara de exercitiul notificat, intotdeauna, concomitent, inainte sau dupa derularea sa au loc si alte exercitii complementare, iar acelea nu sunt notificate. In ce priveste exercitiile in care sunt antrenate capabilitati navale ale Federatiei Ruse in estul Mediteranei, care intra sub alt regim sub aspectul notificarii, as nota doar ca, din cate stiu, este pentru prima oara cand au loc asemenea exercitii in Mediterana cat priveste Federatia Rusa. Mai este de observat ca multe din misiunile de transport pe mare sau multe din navele care participa la dispozitivul militar rus din estul Mediteranei tranziteaza dinspre Marea Neagra. Aceasta ne conduce, pe un plan mai general, la concluzia ca nu mai putem sa ne uitam compartimentalizat, regiune cu regiune, distinct la chestiunile de securitate. Regionalizarea securitatii nu mai este o chestiune de actualitate. Interconexiunile, cel putin in partea aceasta de lume, intre medii considerate, pana de curand, distincte de securitate, interconexiunile apropie si le pun in consonanta din ce in ce mai mult. Trebuie sa incercam sa privim global si integrat in cea mai mare masura."

Mihnea Motoc despre Republica Moldova:

"Nu cred ca sunt eu primul chemat sa evaluez parametrii de securitate care sunt aplicabili, relevanti pentru Republica Moldova. Cred ca pot nota, fara tagada, ca la putin timp de la declararea independentei Republicii Moldova, tara s-a confruntat si a avut permanent, pe teritoriul sau, un conflict inghetat - situatia din republica separatista Transnistreana. Dar ce pot eu sa subliniez legat de situatia Republicii Moldova, in acelasi mediu si context complicat de Securitate, este faptul ca, pentru noi, relatia bilaterala, inclusiv dimensiunea de aparare, este o relatie speciala si ca, in plan bilateral, s-a mers pe un curs ascendent in care obiectivul nostru principal, fie ca am actionat strict bilateral, fie ca am actionat cu Chisinaul intr-un context NATO sau intr-un context UE, obiectivul nostru principal a fost sa contribuim la consolidarea si la modernizarea fortelor armate ale Republicii Moldova. In ceea ce priveste planul bilateral, am pus un accent deosebit pe pregatirea in comun a unor unitati din tot spectrul, din toate categoriile de forte, inclusiv forte pentru operatii speciale ale Republicii Moldova la pregatirea in comun si la exercitii multinationale pe care le-am gazduit. Chiar la ultimele contacte, la nivel ministerial, am discutat cu omologul de la Chisinau, domnul ministru Salaru, despre perspectiva implementarii unui concept modern, se cheama Sister Units, in care unitati de la noi si din Republica Moldova coopereaza practic, pragmatic, dialogand direct intre ele. O a doua linie majora de actiune a fost de a crea oportunitati cat mai ample pentru ofiterii fortelor armate ale Republicii Moldova de a se instrui la noi. Practic, in toate formele si la toate nivelurile de educatie militara am creat asemenea posibilitati, iar numarul de locuri oferite a crescut de la an la an. De asemenea, ne-am bucurat ca, in conjunctie cu preocuparile NATO fata de partenerul moldovean, am avut o contributie importanta la conturarea noilor documente programatice din sfera securitatii Republicii Moldova. In plan NATO, exista o initiativa promitatoare care va genera, cu certitudine, efecte in acest proces de modernizare si intarire a fortelor armate ale Republicii Moldova, initiativa de dezvoltare a capabilitatilor de aparare la care Romania are o contributie importanta. Actionam in plan NATO pentru constituirea biroului de legatura al NATO de la Chisinau. In plan european, in planul Uniunii Europene, unde Republica Moldova s-a aratat interesata sa contribuie la activitatile desfasurate sub egida politicii de securitate si aparare comuna, observand amandoi, atat eu cat si omologul de la Chisinau, ca exista un accent special la ora actuala in cadrul Uniunii Europene pentru cresterea dimensiunii de securitate si aparare, pentru avansarea spre o uniune a apararii, am conchis impreuna ca este de dorit, pentru toti partenerii interesati, pentru Republica Moldova in orice caz, sa se examineze ce posibilitati exista pentru cresterea contributiei si in acest context."

Despre intruziuni in spatiul aerian romanesc:

"Daca vorbim despre situatii de intrare neautorizata in spatiul aerian, in mandatul meu nu am de semnalat situatii aparte, nu ne-am confruntat cu asemenea incidente, ceea ce nu inseamna ca, in apropierea zonei de avertizare, nu au fost, in mai multe randuri, cazuri in care practic ceea ce se intampla, ceea ce se urmareste, este testarea capacitatii noastre de raspuns in asemenea situatii. Referindu-ma la ultima parte, asemenea situatii se gestioneaza de catre noi, sub coordonare NATO si dupa proceduri NATO care au functionat foarte bine. Ceea ce pot sa asigur este ca si in prezent, cu aparatele de care dispunem, MIG 21 Lancer, cu sistemele de supraveghere si avertizare, asiguram o protectie corespunzatoare pentru spatiul nostru aerian si pentru teritoriul national. In plus, am intensificat, in aceasta perioada, instruirea si pregatirea, participarea la exercitii, de foarte multe ori intr-un format multinational si asteptam, in continuare, sa gazduim si sa facem asemenea pregatire in comun cu aparate si ale altor aliati. Avem obiective concrete pe aceasta linie. Putem, cu aparatele de care dispunem si care sunt operationalizate, putem sa asiguram serviciul de lupta, politie aeriana si intreaga gama de misiuni care sunt menite sa asigure acest tip de aparare si de protectie. O data operationalizate si aparatele F16, prima escadrila de 12 asemenea avioane va intra gradual la executarea acestor misiuni, inclusiv la cea de politie aeriana si, bineinteles, aparatele F16, asa cum am mai spus-o in repetate randuri, sunt capabilitati redutabile si care vor creste abilitatea noastra de a apara spatiul aerian."

Cand va fi operational pe deplin F16 in spatiul aerian:

"Noi avem o etapizare si o planificare clara, pe care insa as avea ezitari sa o fac publica. Ea depinde, intr-o anumita masura si de posibilitatea de a continua planul nostrum, de a continua constituirea capabilitatii aeriene cu aparate F16, anume de cat de repede vom putea sa identificam un numar de alte 12 aparate care sa fie disponibile si, de la acel moment in care am identificat o oferta in acest sens, sunt de derulat o serie de proceduri cu aliatii, cu partenerii pe care ii vom gasi, proceduri interne care iau ceva timp. Deci exista un anumit factor care ar relativiza o proiectie mai clara din partea mea."

Despre avansarea la multirolul F35:

"Aceasta este conceptia aprobata, aceea a trecerii la avionul multirol de generatia a cincea. Cel mai probabil, F 35 undeva la orizontul anilor 2030. Insa m-am referit in contextul preluarii acestor prime sase aeronave la perspectiva F35, sa zicem, pentru ca una dintre virtutile, optiunile pentru dotarea cu F16 este aceea ca operarea acestui aparat de generatia a patra este o poarta de intrare pentru achizitia F35."

Despre operationalizarea Brigazii Multinationale:

"Pasii care raman de parcurs sunt subsumati la doua obiective majore. Unul, dorim sa asiguram o multinationalitate reala, efectiva acestei brigazi care se constituie pe o brigada cadru romaneasca deja identificata. Aici intervine aspectul de contributii voluntare a aliatilor. Am vorbit si deja cunoasteti participarea anuntata deja de Polonia cu o companie la brigada multinationala, contributia reconfirmata a Bulgariei de pana la 400 de militari. Faptul ca va exista o forma de participare la activitatile ce vor fi derulate de Brigada Multinationala din partea Statelor Unite din cadrul acelei brigazi suplimentare ce va fi dislocata, de la anul, in Europa, din Germania avem confirmata trimiterea unor ofiteri de stat major pentru comandamentul brigazii multinationale, pot sa adaug ca suntem in discutii politicomilitare avansate cu inca alti aliati care sunt convins ca se vor concretiza in oferte. Sper sa fim in masura sa anuntam saptamana viitoare, cand are loc ministeriala apararii NATO, reuniunea ministrilor apararii din tarile NATO din toamna, sa auzim aceste lucruri din partea aliatilor si nu sa o anuntam noi. Desigur, procesul acesta se va derula in continuare. Vom anunta atunci cand suntem siguri de forma concreta pe care o vor imbraca intentiile anuntate de dansii. Un al doilea obiectiv pe care il urmarim este ca Brigada Multinationala sa fie prinsa ferm in ancorarea NATO si iarasi cred, sunt convins ca vom avea rezultate bune in aceasta directie de la reuniunea ce urmeaza saptamana viitoare, iar, cum ati mentionat, actionam in privinta Brigazii Multinationale sub imperativul unui calendar strans. Practic, atat grupurile de lupta din tarile baltice si Polonia, cat si aceasta componenta terestra a prezentei aliate avansate, anume Brigada Multinationala de la noi, sunt intentionate a se operationaliza in prima jumatate a anului viitor."

Despre apararea navala:

"In primul rand, trebuie sa ne intarim capabilitatile proprii. Aici, dupa cum stiti, avem un efort bugetar considerabil, antrenat inspre dobandirea de capabilitati critice pentru fortele navale. Derulam procedura de modernizare a celor doua fregate T22 din clasa T22R si avem in vedere, conform planificarii multianuale, sa initiem, in perioada viitoare, achizitia unui numar de corvete multirol. Nu este o noutate absolute, in sensul ca noi actionam sub aspectul programelor de inzestrare, de achizitii, conform unei planificari pe termen lung, este programul privind transformare, inzestrarea si dezvoltarea Armatei Romane pana in 2026 si in perspectiva sau, pe scurt, programul Armata 2026, care are prinsa si achizitia unui numar de corvete multirol. Probabil ce este nou este faptul ca intentionam sa lansam o procedura in acest sens in perioada urmatoare. Principalele elemente legate de efortul propriu la componenta maritima si, la fel cum se pune problema in alte dimensiuni, terestru si aerian, si la maritim dorim sa putem sa ne bazam pe un dispozitiv aliat de descurajare si aparare. Acest lucru s-a petrecut si pana acum, in ultimii ani am avut o serie de exercitii multinationale la Marea Neagra cu participarea navelor din tarile aliate riverane, cu participarea navelor unor tari aliate din afara Marii Negre si a unor elemente ale grupurilor navale permanente ale NATO. Ceea ce ne propunem sa facem acum, si probabil acest lucru va fi consacrat de-a lungul ministerialelor apararii ce urmeaza, si in octombrie si probabil mai concret in februarie 2017, un cadru aliat intarit de exercitii cu un element de coordonare care sa faca aceste exercitii mai sistematice, mai intense, mai complexe si sa le conecteze la programul de exercitii al NATO printr-o legatura cu comandamentul specializat, cu MARCOM-ul gazduit de Marea Britanie. Deci urmarim sa obtinem consacrarea acestui cadru maritim intarit si un element de coordonare care sa asigure conexiunea cu MARCOM-ul si cu acel centru care are imaginea capabilitatilor Aliantei in orice moment si le poate dirija de o maniera rationale si coerenta in exercitiile care se vor desfasura in acest cadru. Nu este vorba de altceva decat de un proces cu titlu defensiv. Un proces care sa arate o postura robusta de descurajare si la Marea Neagra."

Despre intrarea in serviciu a corvetelor care urmeaza sa fie achizitionate:

"Ca si multe alte sisteme militare complexe, aceste achizitii nu presupun preluarea lor a doua zi sau intr-un termen foarte scurt, pentru ca ele nu sunt disponibile, ca atare, imediat. Exista insa posibilitatea, din tatonarile pe care le-am facut, daca ne putem baza pe resursele bugetare la care ne uitam in prezent, sa intram in posesia unei prime corvete spre sfarsitul acestui deceniu."