Ce este un drum expres si cum se aseamana sau se deosebeste de o autostrada

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 30 septembrie 2014, 20:13 Actualitate | Esenţial

Drumul expres S6 in Polonia
Foto: Wikimedia Commons
Multe din autostrazile care erau in planurile oficiale pana acum, printre care si autostrada Sibiu - Pitesti, au fost transformate oficial in drumuri expres in Masterplanul General de Transport. In acest moment in tara noastra nu exista nici un drum expres, insa conform normativelor stabilite de autoritatile in domeniu drumurile expres, in teorie, nu sunt cu mult diferite decat autostrazile. Cele mai mari diferente le reprezinta lipsa benzii de siguranta si viteza maxima la campie (120km/h), in rest vorbim de un drum cu cate cel putin doua benzi pe sens, care ocoleste localitatile si nu se intalneste la nivel cu alta cale de transport. Surse ministeriale sustin ca realizarea drumurilor expres ar costa cu o treime mai putin decat autostrazile si ca cele din Masterplan vor fi cosntruite din start in ideea unui "upgrade" pe viitor la rang de autostrada.

Harta din MPGT pe rutier - surse
Foto: Hotnews
MasterPlanul General de Transporturi, documentul esential pentru strategia infrastructurii in tara noastra, va fi facut public maine, insa HotNews.ro a obtinut prin surse apropiate situatiei imagini si informatii din document.

Cea mai importanta informatie o reprezinta schimbarea de optica in domeniul autostrazilor. Practic, prin MPGT autoritatile din Romania vor sa se axeze pe realizarea de drumuri expres, iar multe din rutele cunoscute pana acum ca autostrazi au fost trecute ca drumuri expres in noile planuri.

Printre autostrazile transformate in drumuri expres se numara si Sibiu - Pitesti, tronson esential pentru inchiderea coridorului de transport european prioritar din tara noastra. Practic, guvernul prin MPGT vrea realizarea a peste 2.300 de km de drumuri expres si inca 480 de km de autostrada fata de ce avem acum (cca. 450 km).

Drumurile expres din planurile Romaniei, construite mai ieftin, dar cu gandul la transformarea lor in autostrazi in viitor

Autostrazi si Drumuri expres in MPGT (document obtinut de HotNews.ro din surse apropiate situatiei)
Foto: Hotnews
Surse ministeriale sustin ca realizarea drumurilor expres in MPGT ar urma sa coste chiar si cu o treime mai putin decat in cazul unei autostrazi, doar ca toate drumurile expres vor fi facute cu viziune pe viitor astfel incat la momentul potrivit sa fie transformate in autostrazi. Astfel, din start exproprierile se vor face pe culoare de 70 de m, cum se intampla acum in cazul autostrazilor, si ca spatiile pastrate libere si amenajarea nodurilor rutiere va permite un upgrade al drumului mai usor pe viitor la categoaria "autostrada".

In Romania nu avem in prezent in drum expres, dar avem un normativ pentru constructia lor

In Romania, in momentul de fata, nu exista nici un drum expres, ci cel mult tronsoane mici care pot fi asimilate unor drumuri expres. Pentru categoria de sosea "drum expres", autoritatile au elaborat un normativ, cu specificatii stricte care, in mare, nu difera foarte mult de specificatiile unei autostrazi.

Sigur, exista diferente, iar cea mai mare o reprezinta prezenta pe autostrada a unei benzi de urgenta pe fiecare sens. Alta diferenta o reprezinta faptul ca pe drumurile expres, in functie de relief, pot sau nu exista benzi de accelerare/decelerare si ca benzile de circulatie sunt cu 25 de centimetri mai inguste.

Cat priveste viteza de deplasare, aceasta ajunge la maxim 120 km/h la campie.

Normativul CNADNR pentru drumurile expres poate fi consultat aici.

Mai jos, caracteristicile unui drum expres, conform normativului aprobat de catre CNADNR:



> doua sensuri de circulatie cu cel putin doua benzi pe sens, separate de un spatiu median;

    - doua cai de circulatie de 8,00 m care cuprind pe sens cate doua benzi de circulatie
    de 3,50m si doua benzi de incadrare de 0,50m.
    - un spatiu median de separarea sensurilor de circulatie de 3,00m (inierbat sau impermeabilizat).
    - doua acostamente de cate 1,50m (piatra sparta, pamant vegetal, etc., exclusiv materiale pe baza de bitum)

> nu intersecteaza la nivel nici o alta cale de comunicatie. Intersectiile cu alte cai de comunicatii vor fi denivelate

> intrarea si iesirea autovehiculelor este permisa numai cu acces dreapta, in locuri special amenajate

> Drumurile expres pot fi dezvoltate in autostrazi. Drumurile expres vor avea ca dotari: spatii de parcare, baze de intretinere si garduri de protectie.

> In cadrul proiectarii se va tine seama de dezvoltarea drumurilor expres in perspectiva la categoria de autostrazi si se va urmari incadrarea optima in peisajul inconjurator, pentru asigurarea confortului optic, punctual pentru sectoarele cu elemente geometrice critice generate de conditiile de relief.

> Vitezele pe Drumurile expres:
    a. 120 km/h pentru regiunea de ses;
    b. 100 km/h pentru regiunea de deal;
    c. 80 km/h pentru regiunea de munte.

> Accesul pe drumurile expres se face, in functie de trafic direct sau prin benzi de accelerare/decelerare cu latime de 3,50 m

> Are parapete de siguranta pe spatial median separator pentru impiedicarea trecerii accidentale a vehiculelor pe calea opusa. Parapetele de siguranta va fi continuu si va permite, din 5 km. in 5 km, demontarea pe 160m. pentru cazuri de interventii.

> Functie de elementele geometrice ale traseului (rambleu, etc.) se vor amplasa parapete de siguranta si pe partile laterale ale platformei.

----

Drumuri expres pe un tipar asemanator, construite si de vecinii Romaniei

Ideea de drumuri expres a prins foarte puternic in multe tari europene, si nu numai. De altfel, multe drumuri expres, mai lungi sau pe tronsoane regasim in tari vecine precum Polonia, Ungaria sau Croatia, dar nu numai. Drumurile expres se regasesc si in tari precum Italia, Spania, Marea Britanie etc.

Totusi, standardele unui drum expres difera de la tara la tara, iar in unele tari ele pot arata ca niste autostrazi, iar in alte zone ele pot fi cu o singura banda pe sens sau fara separatoare pe sens.

Despre drumurile expres din lume puteti citi detalii si aici.

Drum expres S1 In Polonia in apropiere de Bielsko-Biała



Drum expres S6 in Polonia in apropiere de Gdynia



Drum expres "dual carriageway"- A63(T) - in Marea Britanie:



Drum expres in Austria - S5 Stockerauer Schnellstraße:



Drum Expres 47 in Ungaria:



Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

41232 vizualizari

  • +20 (32 voturi)    
    . (Marţi, 30 septembrie 2014, 20:40)

    naenae [utilizator]

    Au ajuns la vorba lui Basescu din 2000, ca nu ne trebuie noua autostrazi, ci drumuri expres.

    Pe de alta parte chestia cu "pe viitor le vom transforma in autostrazi" ma face sa rad. Ori le faci din prima, ori nu le mai faci. Inca o mica vreajeala trademark PSD.
    • +13 (13 voturi)    
      La repezeala (Marţi, 30 septembrie 2014, 22:19)

      Caligula [utilizator] i-a raspuns lui naenae

      Lipsa benzii de siguranta la un drum expres de munte - acolo unde e cea mai mare nevoie de ea - nu cred ca permite un "upgrade" mai tarziu si nici nu e o idee buna. Iar daca cineva ramane in pana la urcare, drumul expres devine stationar in cazul cel mai bun, iar variante de ocolire nu prea sunt. Ma tem ca fondurile pentru Pitesti-Sibiu - mai putin finantarea UE - vor fi alocate in alta parte.
      • +11 (15 voturi)    
        pai (Miercuri, 1 octombrie 2014, 1:51)

        gopo111 [utilizator] i-a raspuns lui Caligula

        bani au fost deja cheltuiti, la ziua lui ponta, si pt alegerile ce vin ca le trebuie bani multi sa cistige alegerile, pe urma or sa zica ca romanul se multumeste si cu ce are
    • +4 (6 voturi)    
      De acord! (Miercuri, 1 octombrie 2014, 12:21)

      complotistul [utilizator] i-a raspuns lui naenae

      Le vor face drumuri expres la pret de autostrada.
  • +12 (14 voturi)    
    Mdeh...doar ca in afara is facute dupa autostrazi (Marţi, 30 septembrie 2014, 20:40)

    Wanheda [utilizator]

    Structura de baza in autostrazi consta. Drumurile alea expres is facute pt fluidizarea traficului, in zone mai aglomerate urban, in marile metropole si suburbiile lor.
  • +5 (5 voturi)    
    Italia (Marţi, 30 septembrie 2014, 21:29)

    STEFAN A. [utilizator]

    Drumurile expres se cheama superstrada . Sint gratuite . Limita de viteza : intre 90 si 110 km/ora .
    Drumul expres nu are o banda speciala , rezervata fortelor de ordine , pompierilor si salvarilor pe fiecare sens de deplasare . (banda devine obligatorie pe autostrazi deoarece in caz de accidente, blocajul rutier impiedica interventia fortelor ) .
    • +3 (7 voturi)    
      Au ei și „autostrăzi” la standard de drum expres (Marţi, 30 septembrie 2014, 23:14)

      Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui STEFAN A.

      Mai sunt și autostrăzi precum cea spre Coasta de Azur și Monte Carlo, făcute fără benzi de urgență pentru a reduce costurile și-așa exorbitante (autostrada e ceva gen tunel-viaduct-tunel-viaduct).
  • +8 (8 voturi)    
    Autostrazi/Drumuri expres (Marţi, 30 septembrie 2014, 22:17)

    PaulX [utilizator]

    ... ce vor sa faca, dar macar sa le faca o data ca la cat le sucesc nu stiu cand or sa se mai construiasca. Presupun ca pentru unii nu o sa fie nici o problema daca autostrada/drumul expres se opreste la Cornu' dar pentru altii mai numerosi or sa fie ceva probleme
  • +8 (8 voturi)    
    Chestia cu transformarea ulterioara in highway (Marţi, 30 septembrie 2014, 23:02)

    Wanheda [utilizator]

    e de cascadorii rasului; cum mah sa afirmati asa ceva? Sunt niste detalii esentia legate de fundament, de rambleele si debleele care se fac, de structura unitara a fundatiei...nu ca nu se poate face, se poate dar costurile is mari.
    Votati romani Pontalaul si o sa vedeti unde ajungeti, o sa va uitati cu jale si la Korea de Nord.
  • +7 (9 voturi)    
    E clar... (Marţi, 30 septembrie 2014, 23:19)

    taticutu [utilizator]

    Gata am inteles : nu mai faceti nimic,raman astea din epoca trecuta,drumuri nationale...
    Si astea expres au viaducte,poduri eventual tunele si nu avem nici pentru astea bani...
    Lasa sa ramana acolo pe hartie, le mai incalzim in campanii electorale,bine ca am scapat sa mai facem autostrazi, ca ne stresau prea mult, acum o sa facem de astea expres, dar cand trebuie sa ne apucam de ele, spunem ca nu avem bani si sacii de cartofi ne cred... Ce bine ca am scapat de povara acestor autostrazi !
  • +2 (6 voturi)    
    Frack it! (Miercuri, 1 octombrie 2014, 0:35)

    mionut [anonim]

    Macar sa le faca si pe astea, cretinii naibi, sa nu faci intra Brasov si Ploiesti 4 ore la sfarsit de saptamana.

    Stiu, nu publicati comentariul, dar tot cretini raman astia de la putere, de orice partid ar tine.
  • +5 (7 voturi)    
    Prezentare binevenita (Miercuri, 1 octombrie 2014, 9:13)

    UpNext [utilizator]

    pentru a face tot "poporu'" sa inteleaga ce sunt drumuri/sosele expres vs. autostrazi.

    Basescu a avut dreptate. Avem nevoie de 3-4 autostrazi "magistrale" si in rest, drumuri expres bine facute. Servicii de calitate acceptabila, mentenanta mai ieftina, costuri rezonabile, standard mediu European.
  • +8 (8 voturi)    
    tezele Galaxiei (Miercuri, 1 octombrie 2014, 9:28)

    barba-neagra [utilizator]

    Pai cand va spune domnia sa, premierul, ca avem nevoie de drumuri expres(e) e musai ca nu mai incape nicio vorba in plus. Dixit!
    Daca l-ar intreba cineva de ce il copiaza pe Basescu pana si la chestii de infrastructura Galaxyman ar raspunde "Te stiu eu pe dumneata. Ai venit aici cu o misiune, nu-i asa? Hai pa."
    Are atata aplomb, nesimtire, aroganta (tot aia), incat ziaristii se pierd, isi cer iertare, zambesc umiliti.
    Pana si rectificarea bugetara e musai pozitiva, pentru el nu exista alt termen. Totul e pozitiv, 101% peste asteptari (nu spune 1% in plus ca ar fi ridicol) la venituri in septembrie (abia ca se termina luna, el stie deja), iar femeile de serviciu de la TVR si Radio Miculescu-Nastase se grbesc sa dea in branci cu "Veniturile la buget PE PRIMELE NOUA LUNI au crescu cu 101%".
    Bravo popor! Bucurati-va, plutind pe aripile diafane ale propagandei neo-comuniste, spre noi culmi!
  • +2 (2 voturi)    
    Pun pariu ca : (Miercuri, 1 octombrie 2014, 16:50)

    Cindrel [utilizator]

    Pun pariu ca :
    - Autorstrazile in RO, sunt / vor fi construite ca `drumuri expres`
    - Ca `drumurile expres` vor fi executate ca drumurile actuale cu 4 benzi si separatoare
    - ca `drumurile expres` vor costa de doua ori mai mult decat autostazile per km din alte tari
    - ca autostrazile vor costa de 3 - 4 ori mai mult decat oriunde
    - ca daca nu se intampla asta smecherii lui Ponta nu au nici un interes
  • +1 (1 vot)    
    Mai marii noştri gândesc fără perspectivă... (Miercuri, 1 octombrie 2014, 21:36)

    felis_tigris [utilizator]

    ... sau doar gândindu-se la şpăgi.

    Trăim în secolul XXI, faci drumuri expres doar acolo unde relieful sau solul nu îţi permit altfel.

    Construim acum pentru viitor.
    Un drum expres sau o autostradă nu sunt drumuri comunale.

    Transformarea unui drum expres în autostradă în viitor presupune "gâtuirea" traficului, nu poţi face transformarea decât dacă constructorul va bloca banda I.

    Cu siguranţă că transformarea unui drum expres în autostradă (însumând costurile iniţiale şi cele ulterioare) ne va costa mai mult decât dacă autostrada ar fi construită de la început (chiar fără şpăgi).


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version