Presedintele Parlamentului ungar: Marsaluirea secuilor a ajuns la mijlocul drumului pentru obtinerea autonomiei. Autonomia Tinutului Secuiesc va fi singura sansa pentru natiunea secuiasca

de R.M.     HotNews.ro
Miercuri, 8 ianuarie 2014, 5:11 Actualitate | Esenţial

Presedintele Parlamentului ungar, Kover Laszlo, a declarat, marti seara, la Targu Mures, ca "marsaluirea secuilor a ajuns la mijlocul drumului pentru obtinerea autonomiei", iar Ungaria este "un partener interesat in succesul" acesteia, scrie Mediafax.

Presedintele Parlamentului ungar, Kover Laszlo, a participat, marti seara, la Palatul Culturii din Targu Mures, la comemorarea masacrului secuilor de la Siculeni din urma cu 250 de ani, eveniment organizat de Consiliul National Secuiesc, la care au participat aproximativ 500 de persoane, intre care lideri ai tuturor formatiunilor politice maghiare din Transilvania, precum si consulul Ungariei la Miercurea Ciuc, Zsigmond Barna Pal.

Kover a spus, in discursul sau, ca are adanc in memorie intalnirea CNS din 2010, din Parlamentul Ungariei, cand acesta "a devenit casa natiunii maghiare si a fost autentificat prin sigiliul natiunii secuiesti".

"Este foarte folositor pentru om sa se reintoarca la locul de bastina, este la fel de bine sa ne reintoarcem, dupa noua decenii, la originile noastre si putem sa zicem ca natiunea secuiasca a primit un elan nou si doresc CNS sa primeasca un nou elan pentru obtinerea autonomiei, care s-a fructificat si prin organizarea evenimentului marsaluirii (marsul din Covasna de anul trecut - n.r.). Consider ca marsaluirea secuilor din 1990 incoace a ajuns la mijlocul drumului pentru obtinerea autonomiei secuimii. Autonomia secuimii nu este ceea ce ne-a indepartat ani de-a randul, dupa 1990, si la jumatatea de drum spre autonomia secuimii stim acum ca va fi o marsaluire lunga", a spus Kover.

El a adaugat ca i s-a intarit "credinta" ca autonomia Tinutului Secuiesc va fi singura sansa pentru natiunea secuiasca, intrucat aceasta va garanta drepturi, folosirea limbii, culturii materne, va asigura drepturile egale pentru maghiari "si nu o sa deranjeze sub nicio forma integritatea teritoriala a Romaniei".

"Celor care au dubii ca autonomia nu ar asigura conditii de viata mai bune le doresc sa incerce si dupa aceea sa-si formeze opinia. Stimati prieteni, sa nu uitati cuvintele lui Nagy Gyozo: ᅡPrima data vei fi rastignit, vei fi rupt in bucati, dar, daca te lupti mai departe, invingi pana la urmaᅡ. Pentru victoria voastra, ca sa terminati cu bine acest drum, o sa aveti nevoie ca din 2014 sa participati pe acest drum intr-un numar din ce in ce mai mare, sa aveti parteneri care sunt interesati sau care o sa devina interesati in a va ajuta", a spus el.

Kover a aratat ca in aceasta "incercare" va trebui atras si tineretul secuiesc, "pentru ca autonomia secuiasca va fi pusa in functiune de acest tineret", care trebuie sa studieze cum functioneaza statele europene si sa cunoasca "realitatea secuiasca", dar si romanii.

"Pentru succesul vostru, trebuie sa-i faceti interesati pe conationalii vostri romani si trebuie sa-i faceti sa inteleaga ca asta n-o sa fie in detrimentul natiunii romane, va fi un interes comun autonomia si aceasta se va coordona cu deciziile si declaratia din 1918 de la Alba Iulia, care asigura drepturile minoritatilor. Eu doresc ca autonomia sa ofere o posibilitate de trai si un nivel de trai mai ridicat si aici sunt convins ca toti cei care locuiesc pe aceste meleaguri vor sprijini aceasta initiativa. Stimati prieteni, Ungaria este un partener care este interesat in acest succes, interesul nostru este ca secuimea sa ramana pe locurile natale si sa aiba sanse egale de viata si de castig. De aceea am oferit noi posibilitatea de a obtine cetatenia ungara, fara a parasi locurile natale si de bastina si dorim, pentru toti care se considera parte a natiunii ungare, sa obtina acest drept", a spus Kover.

El a facut un apel la cei prezenti sa isi foloseasca influenta, astfel incat toti cei care au obtinut cetatenia ungara sa foloseasca drepturile care decurg din ea si sa participe la alegerile parlamentare din Ungaria, dar si la alegerile europarlamentare din Romania.


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

1189 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    Daca ne uitam (Miercuri, 8 ianuarie 2014, 6:59)

    Kepler [utilizator]

    la Republica Moldova cu a sa Gagauzie autonoma, e clar pt orice roman ca trebuie sa zica un NU hotarit oricarei incercari de autonomie. O minoritate nu poate obtine autonomie daca majoritatea cetatenilor statului nu doreste acest lucru. In plus, statul unitar roman este un concept fundamental in constitutia Romaniei.
    • +1 (1 vot)    
      Trei lucruri esentiale ignorate de secui (Miercuri, 8 ianuarie 2014, 20:47)

      Spiky [utilizator] i-a raspuns lui Kepler

      1. Deja au toate drepturile culturale esentiale - asa ca asta nu intra in discutie. Restul e gargara politicianista.
      2. Viitoarea zona autonoma secuiasca este printre cele mai sarace din ROmania. Nimic nu i-a impiedicat pe maghiarii din Ungaria sa ii ajute economic pentru a se dezvolta. Daca nu au facut-o pana acum si mai ales inainte de criza, nu o sa o faca nici de acum incolo.
      3. Dupa ei, o sa ceara autonomie si Transilvania centrala-Cluj, Bihorul, Maramuresul, Moldova, Dobrogea, si guvernul cum o sa mai aiba putere politica? Ca nimanui nu ii place cum guverneaza Bucurestiul. Toti vor dori autonomie, mai ales regiunile bogate - Banat/Timisoara, Cluj, in special, plus Dobrogea, sub stapanirea despotului Mazare Nazistu' de serviciu
  • +3 (3 voturi)    
    Intrebare pt autoritati (Miercuri, 8 ianuarie 2014, 7:54)

    idsoc [utilizator]

    Pe unde intra baiatu' asta in tara? Chiar nu poate fi oprit sa ramana sa se uite pe dupa gard...asa ca sa-si dea seama ca nu-i ograda lui?
  • +4 (4 voturi)    
    mister Kover, o sa trasati iar linii drepte? (Miercuri, 8 ianuarie 2014, 9:02)

    MG [utilizator]

    cum veti delimita regiunea autonoma? cu linii drepte ca in Africa?
    Daca in 3 localitati sunteti majoritari si in 2 nu, veti face "insule"?
    Cand se va intampla un abuz asupra unor romani acolo unde secuii sunt majoritari - credeti ca va fi liniste si pace in localitatile unde sunt minoritari?
    Credeti ca cooperarea interetnica va fi mai buna atunci cand veti desena o separare?
    Sunt de acord cu cat mai multe drepturi pentru cat mai multi oameni - o viata avem si trebuie sa fim fericiti, dar nu cred in granite noi intr-o Europa care se vrea libera.
    Cel mai mult ma tem de repetarea unei Yugoslavia, Siria, Irak, Libia unde oamenii au platit un pret mult prea mare si tot nu le este bine.
    Momentan exista un echilibru intre cele 2 parti dupa multe perioade tulburi. Nu va castiga nimeni daca-l stricam.
    • -1 (3 voturi)    
      Delimitarea regiunii autonome (Miercuri, 8 ianuarie 2014, 11:22)

      GabelHN [utilizator] i-a raspuns lui MG

      Regiunea autonoma s-ar putea delimita astfel:
      - judetele Harghita, Covasna si Mures (varianta visatoare). Cu municipii ca Sighisoara, Reghin si Tarnaveni, Toplita in care maghiarii/secuii reprezinta maxim 25% din populatie nici nu se pune problema ca locuitorii acestor localitati sa doreasca (si sa voteze) sa faca parte din tinutul secuiesc autonom. Mai este un municipiu - Tg. Mures (resedinta de judet) in care romanii sunt 52% iar maghiarii/secuii sunt 39%, restul sunt tigani sau alte natii.

      - judetul Covasna (fara orasul Intorsura Buzaului si cateva comune in care romanii sunt majoritari), Judetul Hr (fara toate localitatile la nord de Ditrau, cu exceptia Borsecului) si o parte din Mures (zona dinspre est de Tg. Mures inclusiv Tg. Mures). Problema e ca Tg.Mures s-ar putea sa nu vrea (vezi mai sus procentul minoritatii maghiare).

      - varianta de mai sus dar fara Tg. Mures (varianta cat de cat realista). Cati unguri/secui ar mai dori sa faca parte din tinutul secuiesc daca aceasta regiune nu include de departe cel mai important oras din zona?

      Toate variantele de mai sus le-am luat in considerare pe baza modului democratic de consultare a populatiei.
  • +3 (3 voturi)    
    Autonomie (Miercuri, 8 ianuarie 2014, 9:03)

    GabelHN [utilizator]

    Autonomie? In principiu sunt de acord cu ideea de autonomie (dreptul unei regiuni de a se administra singura). Autonomia ar trebui sa se obtina pe baza unui referendum in care majoritatea populatiei sa opteze pt. acest lucru.

    Autonomia tinutului secuiesc? CARE E TINUTUL SECUIESC? Ce zona geografica sa primeasca autonomie? Daca o localitatea din Harghita nu doreste sa faca parte din aceasta zona autonoma ce faci, o obligi?
  • +1 (1 vot)    
    Propun să i se acorde o distincție: (Miercuri, 8 ianuarie 2014, 9:24)

    periscop [utilizator]

    O stea de tinichea în 13 colțuri, cu muchiile din vidia...
  • +2 (2 voturi)    
    strabunicii mei au fost alungati din secuime (Miercuri, 8 ianuarie 2014, 20:55)

    verdeata [utilizator]

    au fost sate intregi care au plecat in bejenie. Pentru cine este interesat, sa mearga pe Valea Trotusului si sa se intrebe de ce localnicii din multe comune nu vorbesc cu accent moldovenesc. Ai mei au infiintat o comuna intre Sascut si Orbeni, numita Mandrisca, erau toti oieri, i-a improprietarit Cuza din averile manastiresti. Asta s-a intamplat pe undeva in jurul anului 1850. Ce vreau sa intreb eu, care nu am resentimente fata de concetatenii mei unguri, este: "Am dreptul sa ma pronunt, ca dezmostenit relativ recent, asupra acestui rapt continuu care acum se desfasoara sub lozica tinutului secuiesc? Am dreptul sa imi apar rudele nestiute care au ramas pe acele meleaguri pentru ca maghiari nu au reusit sa ii disloce sau sa ii deznationalizeze? Am dreptul sa imi apar conationalii din tara mea fata de abuzurile concetatenilor maghiari, abuzuri care continua de aproape un mileniu? Nu ar fi mai corect un referendum care sa ii includa si pe cei ca mine, care sunt cu milioanele, urmasii celor alungati de dincolo de Carpati. Pe scurt, nu ar fi mai corect un referendum national ca sa incheiem discutia definitiv?" Eu cred ca noi, urmasii celor alungati din casa lor de unguri, noi cei care nu am parasit niciodata tara noastra, suntem mai indreptatiti sa ne pronuntam asupra dreptului ungurilor la autonomie decat, de exemplu, evreii veniti / reveniti acum 80-70 de ani in Palestina de a contesta autonomia palestinienilor.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version