Guvernul a abrogat textele referitoare la secretul bancar si cel profesional din legea speciala privind prevenirea spalarii banilor, precum si din cele de organizare si functionare a DNA si DIICOT, printr-un proiect de lege aprobat in sedinta de marti, informeaza Mediafax.

Documentul include o serie de masuri pentru punerea in aplicare a Legii 135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesuale penale.

"Au fost abrogate textele referitoare la secretul bancar si cel profesional din legea speciala privind prevenirea spalarii banilor, precum si din cele de organizare si functionare a DNA si DIICOT. Au fost abrogate si dispozitiile din Legea 86/2006 privind Codul vamal, care prevedeau ca, in cazul infractiunilor vamale, datoria vamala serveste la determinarea temeiului de pornire a urmaririi penale", arata Guvernul intr-un comunicat.

Potrivit distinctiei intre tehnicile de supraveghere (interceptarea convorbirilor si comunicarilor, accesul la un sistem informatic, supravegherea video, audio) si tehnicile de cercetare (utilizarea investigatorilor sub acoperire, participarea autorizata la anumite activitati), este stabilit principiul conform caruia tehnicile de supraveghere sunt dispuse de catre judecatorul de drepturi si libertati, iar tehnicile de cercetare de catre procurori. Guvernul sustine ca acest principiu este in concordanta atat cu practica CEDO, cat si cu legislatiile altor state din Uniunea Europeana.

Executivul mai arata ca a fost reconsiderata procedura camerei preliminare din perspectiva raportului dintre judecatorul care solutioneaza fondul cauzei (chemat sa decida asupra vinovatiei sau nevinovatiei) si judecatorul de camera preliminara (chemat sa decida care acte ale procurorului sunt valabile si in baza caror probe urmeaza a fi solutionat fondul). S-a adoptat astfel solutia potrivit careia judecatorul care exercita functia de verificare a legalitatii trimiterii in judecata sa exercite in continuare functia de judecata in aceeasi cauza.

Precizari de la Ministerul Justitiei legate de modificarile aprobate in sedinta de Guvern de marti, 18 decembrie:

1. Guvernul României a aprobat miercuri, 18 decembrie a.c., la propunerea Ministerului Justiţiei, proiectul de Lege pentru punerea în aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative care cuprind dispoziţii procesual penale; proiectul de lege privind executarea pedepselor, a măsurilor educative şi a altor măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal; proiectul de lege privind organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune şi proiectul de lege privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertatedispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.

Toate cele patru proiecte de Lege aprobate de Executiv, respectiv Proiectul de Lege pentru punerea în aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative care cuprind dispoziţii procesual penale; Proiectul de lege privind executarea pedepselor, a măsurilor educative şi a altor măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal; Proiectul de lege privind organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune; Proiectul de lege privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, au ca dată propusă de intrare în vigoare 01 februarie 2014. Proiectele de lege aprobate de Executiv vor fi înaintate spre dezbatere şi adoptare Parlamentului unde pot suferi in continuare modificări. În aceste condiţii trebuie reţinut că reglementarile propuse nu au efect imediat ci se vor aplica cel mai devreme începând din luna februarie 2014.

2. Abrogările la care se face referire sunt reglementate de art. 53, 56 şi 73 din proiectul de lege menţionat.

Prin art. 98 pct. 141 din acelaşi proiect de lege, s-au completat dispoziţiile art. 306 din Noul Cod de procedură penală (Legea nr. 135/2010) cu o prevedere având următorul conţinut:

„(6) Secretul bancar şi cel profesional, cu excepţia secretului profesional al avocatului, nu sunt opozabile procurorului, după începerea urmăririi penale”.

În aceste condiţii, având în vedere că această dispoziţie nou introdusă reprezintă o normă generală, fiind aplicabilă în toate cazurile, inclusiv în cele de competenţa DNA şi DIICOT, precum şi în cazurile privind spălarea banilor, din raţiuni de tehnică legislativă (respectiv pentru a se evita paralelismele de reglementare), s-au introdus prevederile abrogării dispoziţiilor privind inopozabilitatea secretului bancar şi a celui profesional din legile speciale.

Menţionăm încă o dată că nu va fi afectată activitatea DNA şi a DIICOT, deoarece la data de 1 februarie 2014, simultan cu abrogarea dispoziţiilor anterior menţionate din legile speciale, va intra în vigoare Noul Cod de procedură penală (cu completările şi modificările aduse acestuia prin proiectul de lege aprobat de Guvern în data de 18 decembrie 2012).

Anexăm articolele din proiectul de Lege privind punerea in aplicare a Codului de procedura penala solicitate:

Art. 53

Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 702 din 12 octombrie 2012, se modifică după cum urmează:

1. Alineatele (5), (6) şi (7) ale articolului 8 vor avea următorul cuprins:

„(5) După primirea sesizării, procurorul care efectuează sau supraveghează urmărirea penală şi Serviciul Român de Informaţii pot solicita Oficiului completarea acestora.

(6) Oficiul are obligaţia de a pune la dispoziţie procurorului care efectuează sau supraveghează urmărirea penală şi Serviciului Român de Informaţii, la solicitarea acestora, datele şi informaţiile pe care le-a obţinut potrivit dispoziţiilor prezentei legi.

(7) Organele de urmărire penală vor comunicaperiodic Oficiului stadiul de rezolvare a sesizărilor transmise, precum şi cuantumul sumelor aflate în conturile persoanelor fizice sau juridice pentru care s-a dispus blocarea, ca urmare a suspendărilor efectuate sau a măsurilor asigurătorii dispuse.”

2. Alineatul (2) al articolului 26 va avea următorul cuprins:

„(2) Oficiul are ca obiect de activitate prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului, scop în care primeşte, analizează, prelucrează informaţii şi sesizează, în condiţiile art. 8 alin. (1), Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Serviciul Român de Informaţii.”

3. Articolele 34 - 36se abrogă.

4. Articolul 37va avea următorul cuprins:

“Art. 37 - Hotărârea judecătorească definitivă privind infracţiunea prevăzută la art. 29 se comunică Oficiului.”

Art. 56

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.244din 11 aprilie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.503/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Alineatele (3) şi (4) ale articolului 11 se abrogă.

2. Articolele 16, 20 şi 22 se abrogă.

3. Articolul 223 va avea următorul cuprins:

„Art. 223 – Procurorii din cadrul structurii centrale a Direcţiei Naţionale Anticorupţie pot prelua, în vederea efectuării urmăririi penale, cauze de competenţa structurilor teritoriale ale direcţiei, din dispoziţia motivată a procurorului şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie.”

Art. 73

Legea nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1089 din 23 noiembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Alineatele (3) şi (4) ale articolului 10 se abrogă.

2. Articolele 16, 17 şi 19 se abrogă.

3. Articolul 201 va avea următorul cuprins:

„Art. 201 – Procurorii din cadrulstructurii centrale a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism pot prelua, în vederea efectuării urmăririi penale, cauze de competenţa structurilor teritoriale ale direcţiei, din dispoziţia motivată a procurorului şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism.”

4. Articolul 21 se abrogă.