Reportaj din Iran

FOTO De ce e HotNews.ro interzis in Iran?

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Duminică, 2 decembrie 2012, 20:08 Actualitate | Esenţial




​Cele mai importante site-uri de stiri din Romania nu pot fi accesate online din Iran. Se intampla si la case mai mari: daca tastezi adrese precum bbc.com sau cnn.com vei fi redirectionat catre o pagina formata din ferestre multicolore, cu numeroase indicatii in farsi.

Facebook si YouTube sunt si ele interzise de catre Ministerul Culturii si Indrumarii Islamice de la Teheran. I-am intrebat pe mai multi demnitari iranieni cum explica aceasta cenzura a mediului online. Diferenta dintre raspunsurile lor si cele primite de la iranienii obisnuiti este uriasa. Cu cei din urma am reusit sa discut doar in cel mai viu, liber si colorat spatiu al Teheranului: bazarul.


Desi am ajuns in Iran la invitatia oficiala a Ambasadei de la Bucuresti, la Teheran am fost informati ca, pentru a face interviuri pe strada cu oamenii obisnuiti, avem nevoie de o acreditare speciala emisa de Ministerul Culturii si Indrumarii Islamice. Acreditare pe care, in ciuda solicitarilor noastre, nu aveam s-o mai primim.

O atitudine in armonie cu recomandarile facute in testamentul sau de catre Ayatollahul Khomeiny, care cerea “guvernantilor din toate timpurile sa nu permita niciodata ca organele de informare si presa sa devieze de la Islam si de la interesul patriei.” Motivatia este mentionata in acelasi testament: “libertatea in forma sa occidentala corupe tinerii, baieti si fete, si este condamnata de catre Islam si de ratiune.

Doar ca, la 27 de ani de la recomandarile Liderului Suprem, baietii si fetele din Iran isi doresc sa fie “corupti” de anumite forme ale libertatii occidentale. Desi este interzis, cateva milioane de tineri au cont pe Facebook. Cenzura oficiala este ocolita cu ajutorul unui protocol VPN (virtual private network), dar autoritatile teocrate intentioneaza sa corecteze pe viitor aceasta fisura prin instalarea unui intranet national, singurul prin iranienii se vor putea conecta la internet.


Moda in Teheran

Consilierul ministrului iranian de Externe, dr. Javad Kachoucian, mi-a explicat de ce o retea sociala precum Facebook-ul este interzisa in Iran: “In toate tarile exista o lege si in Iran toti oamenii trebuie sa respecte legea. Daca legea ii lasa pe oameni sa foloseasca Facebook-ul, atunci oamenii il pot folosi. Dar nu tot ce e pe Internet este bun pentru tineri si pentru noua generatie. Astfel ca oamenii pot folosi Internetul doar in cadrul legii.”

Mai tarziu, in preajma unui suc sangeriu de rodii (noiembrie e luna rodiilor in Teheran), unul dintre oficialii cu care m-am intalnit mi-a explicat ca Facebook-ul este interzis pentru ca a jucat un rol activ in declansarea primaverii arabe dar si pentru ca nu permite postarile anti-sioniste.

Singurul loc în care am reuşit să scap de monitorizarea politicoasă dar strânsă a ghidului oficial a fost bazarul. Binecuvântată evadare, căci doar în coloratul bazar din Teheran am putut vedea Iranul real, acela de pe care cortina de propagandă a teocraţiei iraniene sau a politicienilor americani căzuse.

Prin bazarul iranian nu umblă bărboşi cu bombe la subsuoară şi nici mullahi care se încruntă la femeile cu cont pe Facebook. Acolo e Iranul cel cald şi curios faţă de străini (simptom al unei ţări închise?), respectuos şi primitor. Cu fete zâmbind seducător în faţa aparatului foto sau râvnind copilăreşte la bijuterii ispititoare. Cu bărbaţi ridicându-se sfioşi de pe scaun ca să mă lase să le fotografiez magazinul, neînţelegând prin ce ar putea fi ei interesanţi pentru mine. Oamenii buni ai oricărei ţări din lume, aşa cum sunt oamenii atunci când niciunul dintre cele două păcate capitale (mândria şi lăcomia) nu şi-au băgat coada.


Efectul bijuteriilor în bazarul din Teheran

Acolo m-a oprit Mariann să mă întrebe dacă m-am pierdut şi nu am cumva nevoie de ajutor. Este o tânără de 29 de ani, îmbrăcată într-un taior negru cu o croială la modă, care îi subliniază talia de viespe. A venit la Teheran dintr-un orăşel din sud ca să cumpere marfă din bazar pentru magazinul ei de haine. Soţul ei are o fabrică de materiale plastice şi, deşi nu sunt bogaţi, o duc binişor. Criza şi embargo-ul occidental i-a atins, dar statul le-a acordat o subvenţie consistentă pentru a rezista.

Ca la toate celelalte tinere din Teheran, ochii Mariannei sunt subliniaţi măiastru cu negru, de un căprui puternic şi mă privesc aiuritor de direct, fără să clipească. Câteva şuviţe în nuanţe roşcate îi cad şic de sub voalul negru. În Europa, gestul ei ar fi echivalat cu un avans erotic, dar atitudinea Mariannei transmite doar simpatie şi curiozitatea de a sta de vorbă cu un străin.

În timp ce ne plimbăm alături prin bazar, îmi povesteşte că are rude care locuiesc în Germania dar că, deşi i-ar plăcea foarte mult, nu a văzut niciodată Europa din cauza vizei. A călătorit însă în China, Rusia şi în Orientul Extrem. Îi povestesc despre imaginea mea pre-formată despre Iran – o ţară închisă şi cvasi-feudală – dar (răspunde ea) “regimul politic e cu totul altceva decât oamenii. Oamenii sunt foarte drăguţi şi primitori.” Are cont pe Facebook, cum au toţi prietenii ei, şi i se pare o greşeală că autorităţile îl interzic.


Întâlnire amoroasă în Isfahan

„Dar guvernanţii nu sunt perfecţi şi mai greşesc şi ei. Uneori mă amuz împreună cu soţul meu de faptul că antenele parabolice sunt interzise prin lege, dar foarte mulţi dintre noi le folosim. Oricum, în ansamblu guvernanţii nu au făcut o treabă proastă în ultimii ani.” Facem schimb de telefoane, tot la iniţiativa ei. Ca să nu fie cumva neînţelegeri punctează zâmbind: “te-am văzut singur şi un străin singur într-un oraş trebuie întotdeauna ajutat.”

M-am despărţit de Mariann – după ce şi-a cerut scuze pentru engleza ei – în dreptul unei grămezi de bărbaţi care citeau titlurile mai multor ziare aliniate ordonat pe jos, în jurul unui chioşc de presă al cărui raft era prea mic pentru numărul publicaţiilor. În Iran există peste 50 de ziare şi 15.000 de jurnalişti lucrează în presă şi pentru televiziuni. Cu mândrie au fost recitate aceste cifre de către Jafar Mohammadzadeh, vice-ministru al templului cenzurii din Iran: Ministerul Culturii şi Îndrumării Islamice.

După ce mi-a explicat că occidentalii folosesc media pentru a împrăştia informaţii false despre Iran, am avut un scurt dialog, intermediat de un traducător, cu Jafar Mohammadzadeh. Prima mea întrebare a fost: „Există ziare şi televiziuni în Iran care se opun oficialitatilor?


Sfeclă roşie şi nuci în bazarul din Teheran

“Site-ul pentru care lucraţi se numeşte HotNews din câte am înţeles”, şi-a pregătit ministrul replica. „Ştirile dumneavoastră sunt Hot sau îi faceţi pe oameni să fie Hot cu site-ul dumneavoastră? Întreb asta pentru că sunt anumite site-uri care înfierbântă oamenii, în loc să aducă ştiri fierbinţi. În Iran nu toată media este pro-guvernamentală. Exista presa în engleză care critică poziţiile noastre în privinţa Europei şi a Statelor Unite. Ele sunt libere în limita propriilor drepturi. Avem în Iran numeroase birouri de presă ale institutiilor media americane, engleze, franceze. Nimeni nu le va face rău dacă nu acţionează împotriva securităţii statului nostru.”

Dar întrebarea mea era legată de presa în farsi. Există deci astfel de ziare, site-uri şi televiziuni cu discurs împotriva oficialilor, dar în farsi? Şi dacă da, îmi puteţi spune câteva titluri?

“Exista aici media care este pentru negocierile dintre Iran şi puterile occidentale”, răspunde ministrul. „Din nefericire, occidentalii au făcut atât de mult rău poporului nostru, încât nimeni nu e gata să ridice mâna şi să spuna că e pro-occidental. Iar noi trebuie să fim uniţi, mână în mână, şi să luptăm pentru pacea omenirii.”


Târguieli într-un bazar iranian

Înainte de a părăsi clădirea Ministerului Culturii şi Îndrumării Islamice, îl întreb pe traducătorul ministrului la ce facultate a deprins engleza cu un accent atât de bun. „Am învăţat-o de unul singur, ascultând foarte mult BBC-ul”, vine răspunsul. Dacă străzile Teheranului sunt vegheate de uriaşele postere ale ayatollahilor, zidurile blocurilor sunt pline de afişe care anunţă cursuri pentru IELTS (testele internationale de limbă engleză).

Înainte de vizita la una dintre cele mai mari agenţii de presă din Iran, ne-am oprit în biroul decanului Facultăţii de Jurnalism din Teheran. Profesorul Ghassem Farajollahi spune că atât presa de stat, cât şi cea privată, sunt „sub supravegherea Ministerului Culturii şi Îndrumării Islamice. Fiecare agenţie de ştiri care e împotriva revoluţiei islamice e interzisă. Oricine poate critica guvernul, dar nimeni nu poate critica religia. Avem o linie roşie aici. Dacă crezi în Dumnezeu, atunci nu-l vei provoca niciodată. Liderul politic poate fi criticat, Ayatollah-ul nu poate fi criticat. Nu poţi avea o conferinţă de presă în care să spui ca Ayatollahul nu are dreptate.”
 
Decanul, profesor cu studii în Europa occidentală, îmi dă un sfat util: „dacă doriţi ca site-ul dumneavoastră să fie accesibil aici, completaţi un formular prin care să anunţaţi Ministerul că nu sunteţi împotriva principiilor islamice.”


Localnici din Isfahan

Jurnalistii agentiei de presa iraniene pe care am vizitat-o sunt in majoritate femei. Toate acoperite cu voalul si imbracate in negrul regulamentar perioadei de Muharram. La fel si barbatii, cu totii nerasi conform regulilor aceleiasi perioade de Muharram.

Unul dintre ei imi face semn sa ma apropii de biroul lui. Ma intreaba de unde sunt, discutam putin despre Hagi si comisarul Moldovan, si ma roaga sa-i arat site-ul de ştiri pentru care scriu. Ii spun ca e cenzurat si il intreb de ce se intampla asta. Jurnalistul ma prinde de mana si ma trage intr-un colt al redactiei, unde un stalp de sustinere ne fereste de ochii colegilor sai.

“Vezi tu, noi aici nu avem ca voi libertatea cuvantului. Guvernul si liderii nostri cred ca poporul nu e suficient de destept ca sa hotarasca ce e bine si ce nu e bine pentru el. Si asta e un lucru foarte rau. HotNews probabil nu e accesibil din cauza cuvantului Hot, care este interzis pe tot internetul din Iran. Oamenii obisnuiti din Iran sunt foarte diferiti de cei din functiile oficiale."


În redacţia unui ziar din Teheran

"Uita-te la noi: trebuie sa ne imbracam cum ne zic altii sa ne imbracam. Eu daca as veni barbierit la serviciu, as primi mustrare. Nu e normal. Dar sa te duci acasa si sa spui ca desi jurnalistii din Iran sunt supravegheati, ei gandesc independent.” Îmi strânge mâna cu ambele palme si apoi ne uitam impreuna la pagina HotNews.ro, folosind protocolul VPN.

La finalul intalnirii, unul dintre sefii redactiei ne spune ca „daca ii intrebi pe iranieni care e prioritatea, libertatea cuvantului sau un salariu mai mare, toti vor raspunde ca salariul.”

Si asa imi amintesc de cel mai interesant personaj pe care l-am intalnit in bazarul din Teheran.  Ferydoon are mustata stufoasa si impunatoare a unui domn de 67 de ani. A fost campion de lupte in Iran, pana ce a emigrat in Statele Unite, cu sase ani inainte de revolutia islamica din 1979. De atunci s-a intors in fiecare an la Teheran pentru a-si vizita rudele care au cateva magazine in bazar. Ferydoon are dubla cetatenie: cand soseste in Iran foloseste pasaportul iranian si cand se intoarce in Statele Unite il foloseste pe cel american.


O familie obişnuită, tată şi fiu, proprietarii unui magazin de mosoare din Teheran

„Doar 10% din poporul meu traieste bine, oamenii au saracit si regimul asta nu mai e bun”, imi spune Ferydoon. „Nu exista libertatea cuvantului si asta conteaza daca vrei sa ai o tara prospera. Eu pot spune orice impotriva lui Obama in Statele Unite. Aici nu pot. Celor tineri nu li se pare importanta pentru ca nu au trait-o, dar eu stiu cat e de importanta. Pentru ca ea vine de la Dumnezeu. Caci Allah ne-a dat ochii sa vedem, urechile sa auzim si gura ca sa marturisim cu ea adevarul.”

Mai puteti citi pe HotNews.ro alte doua reportaje din Iran:








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















14407 vizualizari

  • +38 (48 voturi)    
    De pe 10 decembrie Hotnews va fi interzis si in RO (Duminică, 2 decembrie 2012, 20:23)

    ovidiu35 [utilizator]

    are grija ayahtolahul Felix, de pe 10 decembrie hotnews.ro va fi interzis si in Romania. Vlad, mai bine ramai in Iran, ca o sa te acuze astia ca ai facut trafic cu citostatice, doar te-ai autodenuntat...:)
    • +14 (14 voturi)    
      Felix (Luni, 3 decembrie 2012, 7:39)

      Aurel C [anonim] i-a raspuns lui ovidiu35

      Felix nu e ayatolah, e varan-olah, ceea ce e de doua ori mai rau.
      • +4 (8 voturi)    
        aiurea (Luni, 3 decembrie 2012, 16:04)

        Bogdan C [anonim] i-a raspuns lui Aurel C

        Sunteti la fel de rai ca suporterii USL. Aia zic ca Basescu e Diavolul si o sa se aleaga praful de Romania daca ramane presedinte, voi ii trageti inainte cu Voiculescu si Apocalipsa care va veni daca USL castiga alegerile. Niste aiureli. In cel mai rau caz, guvernarea USL va fi mediocra spre foarte proasta, cum a fost cea PDL. Cazurile de coruptie vor continua sa fie anchetate la presiunea UE - vezi si cazul Nelu Iordache, unde firme portugheze au sesizat Comisia Europeana, nu a pornit din Romania ancheta. Televiziunile de stiri au si ele nevoie de audienta. Daca lucrurile vor merge prost in tara iar ele vor spune ca dimpotriva e foarte bine, nu o sa se mai uite nimeni la ele si or sa dea faliment. Ca sa nu mai zic ca fiecare partid are interesele lui, iar dupa alegeri PSD, PNL si PC or sa o ia fiecare in alta directie. Voiculescu e unul dintre jucatori, nu e seful tuturor. Asa ca lasati-o mai usor cu povestile de speriat copiii.
  • +21 (21 voturi)    
    Da si eu ma gandeam ca e din cauza cuvantului Hot (Duminică, 2 decembrie 2012, 20:30)

    amanda13 [utilizator]

    Am avut un cuplu de studenti iranieni. Erau foarte simpatici si isi iubesc tara cu disperare, mi-au aratat la un moment dat in timpul unei prezentari cladiri de o frumusete complesitoare. Tin minte ca am discutat cu ei despre intranetul pe care vor sa-l impuna autoritatile. O a doua tara din lume care are deja un astfel de sistem este Corea de Nord. E trist fiindca si din ceea ce povestiti si din ceea ce am cunoscut personal cred ca oamenii obisnuiti merita cu mult mai mult.
    • +4 (6 voturi)    
      ... (Duminică, 2 decembrie 2012, 21:19)

      dragos234 [utilizator] i-a raspuns lui amanda13

      Eu crezui ca e din cauza ca au editie in limba engleza. Chestia asta cu incriminarea lui "hot" e total stupida.
      • +2 (2 voturi)    
        Eu tind sa cred.. (Luni, 3 decembrie 2012, 16:46)

        akillies [utilizator] i-a raspuns lui dragos234

        .. ca prezenta cuvantului HOT in numele paginii web a reprezentat un criteriu; altfel de unde si de ce ar fi blocat Guvernul Iranian un site dintr-o tara ca Romania?!?!?!
  • +7 (17 voturi)    
    Răspuns (Duminică, 2 decembrie 2012, 20:35)

    silviust [utilizator]

    Răspuns pentru Hotnews (din partea dlui Viorel P):
    - Dacă mai continuaţi cu stilul ăsta la anul vă veţi întreba: "De ce e HotNews.ro interzis in România?"
  • +14 (20 voturi)    
    Felicitari pentru articol (Duminică, 2 decembrie 2012, 21:25)

    gaspy [utilizator]

    Ma bucur mult sa citesc un articol frumos si impartial. Majoritatea articolelor despre Iran scrise in vest sunt de o stereotipie absolut enervanta.
    • +6 (6 voturi)    
      ... (Luni, 3 decembrie 2012, 9:24)

      dragos234 [utilizator] i-a raspuns lui gaspy

      Da, dar recunosc si ei ca iranienii sunt cu cateva clase deasupra arabilor.
    • -2 (2 voturi)    
      Acum.. (Luni, 3 decembrie 2012, 16:55)

      akillies [utilizator] i-a raspuns lui gaspy

      ..e o discutie mai mare aici. Aia de mai la vest decat noi, sunt si cei care sunt vazuti ca Marele Satan in Iran si majoritatea, probabil, ca sunt tratati ca atare. Daca stai sa te gandesti, de cate ori presa din Romania a publicat lucruri impotriva Coranului, sau Profetului, sau Islamului? Dar in SUA un pastor(ca ce chestie si la tembelul ala care teoretic propovaduieste libertatea cuvantului si a cetateanului in general) a ars Coranul in public.. si a fost dat pe toate posturile!?!?!?
      Tu ca roman, ai face asta? ti-ai ridica tot Islamul in cap? Ai confirma in asemenea hal viziunea de "Mare Satan" pe care o are Islamul(sau cel putin cei din Iran) asupra tarii tale?!?!?
      Si sa nu mai amintesc alte "gafe" din presa internationala cu privire la Islam.. Asta e regimul in Iran; asemanator era si regimul din Romania de dinaintea '89..cand SUA si occidentul reprezentau Imeprialismul etc. etc... Probabil ca va veni un timp in care vor face niste reforme, ceva.. oamenii nu vor rezista prea mult in asemenea conditii..
  • +8 (14 voturi)    
    Iran (Duminică, 2 decembrie 2012, 21:52)

    sentenced [utilizator]

    Mi-ar placea mult sa vizitez Iranul. Cred ca este o tara fascinanta (un popor atat de vechi nu poate fi altcumva).
  • +12 (18 voturi)    
    Excelent! (Duminică, 2 decembrie 2012, 22:34)

    io [anonim]

    Nu ma pot abtine sa remarc, pentru inca o data: Excelent Articol!

    Am intrat in contact cu foarte multi persani in ultima perioada (studiez peste Ocean) si sunt intr-adevar oameni normali, mult mai apropiati de simtirile noastre decat americanii sau canadienii de rand, spre exemplu.
    In urma cu cateva zile am discutat cu un prieten persan despre Muharram si situatia din Iran....... am avut ocazia sa verific eu insumi autenticitatea acestui articol! Felicitari!
    • +4 (14 voturi)    
      de curiozitate (Luni, 3 decembrie 2012, 8:59)

      Nicolae Kidman [utilizator] i-a raspuns lui io

      Ca-căpşunar la rându-mi, am o nelămurire: dacă studiezi peste Ocean însă iranienii sunt mai calzi şi mai apropiaţi de simţirile tale decât canadienii sau americanii, de ce preferi să suferi stând printre aceştia şi nu alegi să studiezi în Iran? Ba, mai mult, de ce iranienii de peste ocean nu aleg ei înşişi să stea în Iran ci preferă viaţa în suferinţă printre canadieni şi americani?
      • +6 (8 voturi)    
        ... (Luni, 3 decembrie 2012, 9:29)

        dragos234 [utilizator] i-a raspuns lui Nicolae Kidman

        Trebuie facuta diferenta intre oamenii obisnuiti si conducerea lor dictatoriala.
        De exemplu, nu cred ca iranienii ar fi genul care sa puna bombe la metrou sau sa deturneze avioane.
        • +5 (7 voturi)    
          foarte adevarat (Luni, 3 decembrie 2012, 10:25)

          Nicolae Kidman [utilizator] i-a raspuns lui dragos234

          De exemplu, tipul de la NASA care a condus prima parte a misiunii Curiosity pe Marte, Bobak Ferdowsi, e americano-iranian. Nu cred ca cineva sanatos la cap ar lasa 2.5 miliarde de dolari pe mana unui tacanit. Dar, la freza ce-o are, mai degraba guvernul iranian il pot considera tacanit :)

          http://www.businessinsider.com/nasa-mohawk-guy-boback-ferdowski-has-a-new-hairdo-2012-8

          http://en.wikipedia.org/wiki/Bobak_Ferdowsi
        • -2 (2 voturi)    
          E cu dus si-ntors.. (Luni, 3 decembrie 2012, 16:58)

          akillies [utilizator] i-a raspuns lui dragos234

          .. de unde stii ca nu e pregatit sa castige increderea, ca apoi sa faca un mic bum undeva?
          Pe de alta parte, un om care merge intr-un mediu universitar dintr-o alta tara, care intra in contact cu atatea culturi si atatea convingeri, e putin probabil sa mai faca bum.. adica, cultura te elibereaza, nu?!?!?
      • -1 (3 voturi)    
        Mda (Luni, 3 decembrie 2012, 9:36)

        chris2011 [utilizator] i-a raspuns lui Nicolae Kidman

        Din ipocrizie.
  • -6 (8 voturi)    
    responsabilitate? (Duminică, 2 decembrie 2012, 23:13)

    vlllad [anonim]

    Dle Mixich, va dati seama ca tocmai ati distrus viata acelui jurnalist onest? Fiti sigur ca cineva de la ambasada citeste aceste articole, iar individul respectiv va fi reperat si in cel mai bun caz demis. Nu vreau sa ma gandesc la cel mai rau caz. Poate ar trebui mai multa responsabilitate in dezvaluirea surselor (ati dat prea multe detalii)...
  • 0 (6 voturi)    
    Articol (Duminică, 2 decembrie 2012, 23:28)

    degrize [utilizator]

    Bun articolul, si ma refer si la celelalte doua dinainte. Am totusi impresia ca ati avut o mica constragere, nu ati prezentat liber chiar tot ceea ce ati vazut si auzit. Din doua motive. Sa nu-i desconsipirati pe iranienii care au vorbit liber despre tara lor, si al doilea, sa nu-i suparati pe cei de la Ambasada. Poate gresesc, dar asta e impresia mea. O mica descriere a Iranului zilelor noastre foarte interesanta. Pacat ca nu avem o descriere mai amanuntita a uneia dintre celei mai vechi popoare ale lumii. Mi-ar placea sa vad Iranul, asa cum cred ca multi altii si-ar dori. Asteptam si alte articole.
  • +5 (9 voturi)    
    Oameni credinciosi... (Duminică, 2 decembrie 2012, 23:35)

    Costin1968 [utilizator]

    ...dar caracterizati , din pacate, de o mareeee inapoiere...probabil doar viitoare victime ale muscalilor...o Georgie mai mare...
  • +1 (7 voturi)    
    Super articolul (Luni, 3 decembrie 2012, 2:36)

    Cactus [utilizator]

    Vlad Mixich demonstreaza inca odata ca este unul dintre putinii jurnalisti romani, poate chiar cel mai bun. Nu am pus un adjectiv pe langa cuvantul jurnalisti pt ca majoritatea celor care scriu in presa din romania nu se pot numi astfel. Jurnalistii adevarati sunt atat de putini incat e dificil de construit o scara a valorilor.
    Revenind la articol.... este extraordinar de sugestiva fotografia cu "fetele de la Capalna" in fata vitrinei cu bijuterii.
    Dupa cum vedeti, multora ne-ar place sa vizitam Iranul, poate transmiteti aceasta idee si oamenilor de acolo, sa nu mai aiba impresia ca toata lumea ii dusmaneste.
    • +5 (5 voturi)    
      nu numai hotnews (Luni, 3 decembrie 2012, 4:50)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui Cactus

      Am fost in Iran acum trei luni. NU numai hotnews e interzis, orice in .ro e interzis. Pana si google.. Poti folosi un proxi de la un soft chinezesc sa navighezi normal
  • +3 (5 voturi)    
    O intrebare pt iranieni: (Luni, 3 decembrie 2012, 10:00)

    anonnymous [anonim]

    Salut Vlad,
    Imi face deosebita placere sa citesc ceea ce scrii tu despre Iran si abia astept episoadele urmatoare.
    Am o curiozitate si as vrea sa te rog sa intrebi iranienii (cei cu facebook, nu fanaticii religiosi) ce parere au despre USA si Israel, daca ei cred, asa cum declara conducatorul lor, ca Israel trebuie ras de pe fata pamantului si SUA este satana.
    Multumesc.
    • +7 (9 voturi)    
      Alta intrebare (Luni, 3 decembrie 2012, 11:24)

      smc [utilizator] i-a raspuns lui anonnymous

      Ce parere au despre represiunea pe care guvernul lor a facut-o cand au fost demonstratiile acum doi ani. Ce parere au despre faptul ca propriul lor guvern a impuscat cetateni pe strada in 2009?

      O mai tin minte pe fata asta?
      http://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Neda_Agha-Soltan
      • -2 (4 voturi)    
        Au fost pedepsiti pentru... (Luni, 3 decembrie 2012, 20:06)

        Costin1968 [utilizator] i-a raspuns lui smc

        ...deficit de credinta...!!!

        Credeam ca , ca si lapidarea cu pietre a femeilor adulterine, problema combinatiei intre fanatism si falsitate religioasa ( fariseism ), pusul cenusii in cap "ca sa ma vada lumea' , etc...credeam ca aceste probleme au fost deja rezolvate de catre Iisus...Cum vom raspunde NOI TOTI la anumite intrebari ?! Intrebari puse de Cineva...Candva...?!
      • 0 (0 voturi)    
        Lumi paralele (Marţi, 4 decembrie 2012, 11:13)

        mcr [anonim] i-a raspuns lui smc

        Da, bineinteles ca nu uita ce s-a intamplat si sunt constienti ca cei ce conduc nu au reprezentat vointa populara exprimata la vot.
        Si mai ales, sunt foarte suparati si nu inteleg de ce occidentul nu i-a ajutat...
        Puscariile sunt pline de intelectuali care au sperat in democratie.
  • +1 (1 vot)    
    Minunat (Luni, 3 decembrie 2012, 10:32)

    porfyrus [anonim]

    Draga Vlad, t
    te felicit din inima pentru toata seria de articole pe aceasta tema. Minunat si uman, foarte uman!
  • +2 (2 voturi)    
    Punctul pe i (Luni, 3 decembrie 2012, 10:56)

    Adela [anonim]

    Nenea de la sfarsit, Ferydoon, a pus punctul pe i in legatura cu ce se intampla in acele tari. Libertatea de expresie este atat de importanta! Si noi, romanii, ar trebui sa o apreciem mult mai mult decat o facem. Pentru ca au fost timpuri nu demult in care si noi am fost privati de ea.
  • +2 (2 voturi)    
    super (Luni, 3 decembrie 2012, 11:57)

    eee [anonim]

    Super fain articol, parca imi vine sa iti multumesc pt ca l-ai scris asa de frumos.
  • 0 (2 voturi)    
    Revolutie (Luni, 3 decembrie 2012, 13:01)

    septimiuss [utilizator]

    „daca ii intrebi pe iranieni care e prioritatea, libertatea cuvantului sau un salariu mai mare, toti vor raspunde ca salariul.” - Daca majoritatea iranienilor gandeste asa, inseamna ca efectele embargoului vor fi resimtite si la un moment dat se vor satura oamenii de saracie asa cum s-a intamplat si la noi in 89.
  • 0 (2 voturi)    
    Iranul real (Luni, 3 decembrie 2012, 13:19)

    Andrei I [anonim]

    Dle Vlad Mixich, Iranul cald, real si frumos e cel din bazarul unde v-ati plimbat dvs. Din pacate, se pare ca, prin programul pe care vi l-a facut ambasada, ratati tocmai ce-i mai important si interesant.
    Ziceti dvs.: "pentru a face interviuri pe strada cu oamenii obisnuiti, avem nevoie de o acreditare speciala emisa de Ministerul Culturii si Indrumarii Islamice". Dle Mixich, am facut un circuit pe cont propriu de doua saptamani prin Iran, am stat de vorba cu oamenii de pe strada - si trebuie sa va spun ca, dupa parerea mea, iranienii sunt cel mai prietenos popor - fara a avea nevoie de nici o aprobare. Iranul este, in prezent, o tara extrem de sigura, am intalnit turiste din Elvetia si Germania venite sa viziteze Iranul singure, ele stateau 4-5 saptamani acolo. Inca ceva: regimul dictatorial de acolo are foarte putin de a face cu ceea ce am trait noi cu Ceausescu. In Iran piata este libera, magazinele sunt pline de produse de pe tot globul, oamenii (execeptand o patura saraca, in special din zona rurala) au bani sa cumpere. E drept ca televiziune prin satelit au prin niste antene parabolice pe care le ascund cand vine controlul. Tot adevarat e ca n-au cluburi si discoteci.
  • 0 (2 voturi)    
    ,,, (Luni, 3 decembrie 2012, 16:37)

    klaudyuxxx [anonim]

    Nu inteleg de ce inca n-a fost interzis si-n Romania.
  • 0 (0 voturi)    
    media partizana (Marţi, 4 decembrie 2012, 10:24)

    Anonim AntiBasescu [utilizator]

    Har Domnului, piata media din Romania e libera. Daca insa, la un moment dat, s-ar interzice organele de presa partizane? Cum ar fi?
  • +1 (1 vot)    
    excelent (Marţi, 4 decembrie 2012, 17:46)

    benicio [utilizator]

    Foarte bun articolul, mi-a placut. iar concluzia, naucitoare. Asta e islamul adevarat, surprins intr-o fraza. O religie libera, non-violenta si apropuata de cea crestina. Si, din pacate, la fel cuma fost si crestinismul pana nu foarte demult, gresit interpretata de unii lideri.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by