Pe fondul crizei sistemului bancar din Cipru, credibilitatea intr-un sistem care vreme de ani buni a reusit sa atraga atentia pana si celor mai putin avizati este astazi zguduita. Cipru a reprezentat o optiune care parea la indemana oricui. Jurisdictie insorita si prietenoasa, iata argumente suficiente sa puna in umbra prezenta Ciprului pe listele cu jurisdictii aflate sub supravegherea unor autoritati fiscale din alte state. Doar ca prietenia intre autoritatile cipriote si contribuabilii de pretutindeni a ajuns astazi intr-un moment de cotitura.

Alin Chitu_Tuca Zbarcea & Asociatii Tax Foto: Hotnews

In acest context, revine in atentie un subiect mai vechi: ce este, de fapt, legislatia de tip holding si de ce ar trebui implementata in Romania?

Termenul de societate holding defineste o entitate care detine participatii in alte companii ale unui grup si al carei obiect principal de activitate il reprezinta administrarea si controlul acestor participatii. Structura de tip holding trebuie sa deserveasca atat nevoile de administrare globala si in acelasi timp sa asigure necesitatile de finantare sau de centralizare a administrarii drepturilor de proprietate intelectuala folosite la nivel de grup. Tocmai astfel de cerinte au condus la o specializare a holding-urilor de finantare (vezi Luxemburg, Olanda) sau de proprietate intelectuala (Irlanda), ca entitati separate de cele infiintate pentru administrarea participatiilor.

In esenta, un regim de tip holding ideal permite transferul de resurse intra-grup, fara bariere operationale sau legale si fara costuri suplimentare, cum ar fi cele de natura fiscala. In acest sens, conditia de baza care trebuie indeplinita este neimpozitarea (sau impozitarea modica 1-2%) castigurilor de capital si a veniturilor din dividende derivate din vanzarea si, respectiv, detinerea participatiilor in filiale. Pentru a evita incurajarea investitiilor speculative, aplicarea unei astfel de prevederi este de cele mai multe ori conditionata de o cota sau o perioada minima de detinere pentru participatiile din filiale.

De curand, Letonia a devenit prima tara din Europa Centrala si de Est care a implementat legislatia de tip holding. Incepand cu 1 ianuarie 2013, transferurile de parti sociale sau distributia de dividende nu mai genereaza venituri taxabile. Mai mult, Letonia a ales sa se diferentieze de celelalte jurisdictii renuntand la orice limitare privind perioada minima de detinere a partilor sociale de catre un rezident pana cand acesta poate beneficia de aceste scutiri. Micului stat baltic nu ii ramane acum decat sa monetizeze avantajul pe care il are in fata celorlalte state din regiune si sa ii convinga pe detinatorii de capital strain de ospitalitatea sistemului fiscal proaspat implementat.

Odata indeplinite conditiile minime mentionate, regimul fiscal romanesc ar putea monetiza avantajele deja existente: cota relativ redusa a impozitului pe profit, implementarea in legislatia nationala a Directivelor Uniunii Europene (Parent ¬ Subsidiary, Interest and Royalty Directive) si accesul la o retea dezvoltata de tratate de evitare a dublei impuneri. De asemenea, nu trebuie uitat faptul ca sistemul financiar al Romaniei (spre deosebire de cel al altor state) este sustinut si de resurse economice, precum si de o datorie suverana aflata la limita inferioara a nivelului european si mondial.

Care este de fapt miza relaxarii legislatiei fiscale si ce avantaje ar putea atrage Romania daca ar proceda in acest sens?

Implementarea unui regim de tip holding in legislatia noastra va influenta pozitiv grupurile de companii romanesti care necesita astfel de structuri organizatorice, avand totodata potentialul de a atrage capital strain in tara. Incurajati de un climat economic favorabil, investitorii vor fi mult mai atenti la oportunitati de dezvoltare pentru business-ul propriu in plan local, fara sa-si mai puna problema tranzitiei de capital dintr-o jurisdictie in alta. Toate acestea vor avea un efect benefic asupra sistemului financiar din Romania.

Desi pe termen scurt implementarea legislatiei de tip holding nu va da nastere unor beneficii directe pentru autoritati, impactul pozitiv indirect se va regasi pe termen mediu si lung. Infiintarea de companii de tip holding in Romania va incuraja dezvoltarea unor activitati colaterale, primele vizate fiind profesiile liberale (contabilitate, servicii juridice, consultanta). Astfel, se va realiza cadrul pentru dezvoltarea de noi locuri de munca in sectoare de inalta calificare. Un regim de tip holding va incuraja pastrarea in tara a capitalului autohton sporind totodata sansele Romaniei de a se impune in fata concurentei fiscale din exterior. Scenariul ideal ar transforma Romania intr-un pol de referinta intre jurisdictiile din regiune. Mai ramane doar sa reusim sa implementam legislatia de tip holding cat inca reprezinta o inovatie si nu o necesitate de a contracara politica fiscala a tarilor vecine.

Autor: Alin Chitu, Tax Partner, Ţuca Zbârcea & Asociaţii Tax Alin Chitu, Tax Partner, Tuca Zbarcea & Asociatii Tax