Mihai Eminescu, romanul absolut. Facerea si desfacerea unui mit- Lucian Boia

de A,V.     GiftBooks.ro
Joi, 19 noiembrie 2015, 8:44 Actualitate | Cultură

mihai-eminescu-romanul-absolut-facerea-si-desfacerea-unui-mit
Foto: GiftBooks.ro

Istoria nenumaratelor distorsionari pe care le-a produs in ultimul secol si jumatate cultul „poetului national“ merita astazi parcursa. Volumul de fata o prezinta cu detasare, acuitate critica si finete a observatiei. Oare vom reusi candva sa-l vedem (si sa-l citim) pe Eminescu eliberati de mitologia creata, de un secol si ceva, in jurul imaginii lui? In orice caz, istoria exagerarilor pe marginea numelui sau e plina de invataminte.

Pentru intelectualul roman din vremurile moderne, n-a existat de altfel piatra de incercare mai mare decat „Eminescu“ - un nume in fata caruia nu oricine si-a pastrat luciditatea si discernamantul. La inceput victima a detractorilor din epoca, el a cazut curand prada zelului glorificatorilor, care l-au sechestrat in irealitatea omagiului lor. ?i cine, astazi, in afara de Lucian Boia, ne poate ghida mai bine pe acest teritoriu minat de fantasme, pentru a reveni pe taramul istoriei reale?

 „Eminescu nu e perceput doar ca un foarte mare poet. A ajuns sa fie mai mult, mult mai mult decat atat. Ni se infatiseaza, la cota lui cea mai inalta, ca exponent suprem al romanismului. In ce ma priveste, am revizitat, printr-o cercetare proprie, toate fazele esentiale ale transfigurarii mitice a poetului. Nu e o carte (decat tangential) despre Eminescu, ci o privire asupra reprezentarilor poetului, un tablou sintetic al mitologiei eminesciene.“ - Lucian BOIA

Lucian Boia, nascut in Bucuresti la 1 februarie 1944, este profesor la Facultatea de Istorie a Universitatii din Bucuresti. Opera sa, intinsa si variata, cuprinde numeroase titluri aparute in Romania si in Franta, precum si traduceri in engleza, germana si in alte limbi.

Preocupat indeosebi de istoria ideilor si a imaginarului, s-a remarcat atat prin lucrari teoretice privitoare la istorie (Jocul cu trecutul. Istoria intre adevar si fictiune) si la imaginar (Pentru o istorie a imaginarului), cat si prin investigarea consecventa a unei largi game de mitologii (de la viata extraterestra si sfarsitul lumii pana la comunism, nationalism si democratie).

A adus, de asemenea, noi interpretari privitoare la istoria Occidentului si la istoria Frantei. in 1997, lucrarea sa Istorie si mit in constiinta romaneasca a starnit senzatie si a ramas de atunci un punct de reper in redefinirea istoriei nationale.




Citeste mai multe despre   









16382 vizualizari
  • +1 (67 voturi)    
    din categoria hai sa mai denigram niste simboluri (Joi, 19 noiembrie 2015, 9:16)

    Dan [anonim]

    Ce atata Eminescu, ce atata Stefan cel Mare, azi e la moda nihilismul.
    • +2 (58 voturi)    
      din categoria hai sa fim perfect lobotomizati (Joi, 19 noiembrie 2015, 12:28)

      21unas [utilizator] i-a raspuns lui Dan

      ce ne trebuie gandire critica si alte bazaconii
      avem mituri, avem valoare, nu-i asa?
      • +4 (22 voturi)    
        Gandirea critica (Miercuri, 25 noiembrie 2015, 9:25)

        Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui 21unas

        Utilizeaza logica, argumentele, probele. Ori Boia tocmai asta evita cu obstinatie, cartile sale - pentru cine chiar le-a citit nu doar comentat - fiin in fapt romane de fictiune istorica ce afirma teze fara probe sau logica
        • -1 (17 voturi)    
          multa lume necajita (Joi, 26 noiembrie 2015, 11:00)

          derblauereiter [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan_100

          poti sa ne dai un singur exemplu de lucrare scrisa de Boia pe care tu a-i incadra-o la "roman de fictiune istorica"?

          una pe care chiar s-o fi citit daca se poate.
    • -5 (43 voturi)    
      Superficialitatea intruchipata (Joi, 19 noiembrie 2015, 12:47)

      cato [anonim] i-a raspuns lui Dan

      Superficialitatea intruchipata stie ca nu e o carte buna, desi nu a citit nicio pagina.
      • +4 (36 voturi)    
        Ce importanță are? (Joi, 19 noiembrie 2015, 13:57)

        comentatordiletant [utilizator] i-a raspuns lui cato

        Autorul e hulit la antene, rtv, ... (nu-mi vin în cap alte mizerii, că nu le urmăresc) - deci e clar că e o carte proastă, denigratoare, scrisă la comandă ș.a.m.d.
        Vă imaginați că autorii unor comentarii ca cele d emai sus au citit măcar un capitol din Lucian Boia?
        • +4 (18 voturi)    
          Boia se propaga prin interviuri, nu prin carti (Vineri, 20 noiembrie 2015, 14:20)

          D-or [utilizator] i-a raspuns lui comentatordiletant

          De aceea afirmatiile sale devin nocive.
          Cartile ar fi citite de catre cei avizati, care, se presupune, au citit deja multe alte carti si nu sint atit de influentabili.
          De altfel, afirmatiile d-lui Boia care par bombastice si intriga, pot fi bine temperate si nuantate in contextul cartii. Dar cartile se tiparesc in citeva zeci de mii de exemplare, in timp ce interviurile sale pot fi urmarite de milioane de oameni neavizati in domeniu, care nu pot decit fie sa se ralieze acestor afirmatii, fie sa le respinga in totalitate, impreuna cu autor.
          • +6 (12 voturi)    
            pai astia sunt marii patrioti ai natiei (Joi, 26 noiembrie 2015, 11:13)

            derblauereiter [utilizator] i-a raspuns lui D-or

            invata istoria tarii din interviuri, de prin ziare, de pe la tv, vorbesc si scriu romaneste de parca abia s-au dat jos din avion si au terminat un curs intensiv de sase luni dar sunt f. vigilenti sa nu le sifoneze careva "demnitatea nationala"
  • +7 (43 voturi)    
    "Daca ar sti generalul"-"Delirul"-Marin Preda (Joi, 19 noiembrie 2015, 10:52)

    delavrancea [utilizator]

    "Daca ar putea sti Eminescu!"
    Bre' domn profesor ce te-ar terfeli!

    Cu "exponentul suprem " si alte tendinte sunt de acord.

    Da daca te iei de om si omu-i mort , "celui din urma" ii mai sta in aparare constiinta care s-a mostenit ,chiar as putea spune si genetic in fiecare dintre noi .

    Bre' din cate imi amintesc ...clasa a x-a, 1994 ,Lic. CFR-Galati ...Domn profesor Stegarescu...ora de romana ..."Scisoarea i"...

    "...noi copii ai lumii mici,musuroaie de furnici..."

    si

    bre' nea Boia, mata faci parte din lumea asta mica.

    Nu poti totusi sa faci ,sa scrii ceva constructiv?
    Lasa dr.cului trecutul!Criticati ,criticati ...fa ceva , ...ia ceva de la "0".Initiaza o tendinta , un curent...fa ceva!
    • 0 (32 voturi)    
      inca nu e posibil (Joi, 19 noiembrie 2015, 12:35)

      axel [anonim] i-a raspuns lui delavrancea

      ... se va face doar cand vom fi convinsi ca suntem 0, ca am fost 0 si singura perspectiva e sa fim 0. se trece de la desfiintarea statului la desfiintarea constientei nationale (care exista si cand nu exista tara Romania). sa vedem daca va merge :) - ceva imi spune ca vor da iarasi gres acesti ratati ai istoriei, acesti pierzatori de profesie.
      • -5 (19 voturi)    
        ce? nu vor da? (Joi, 19 noiembrie 2015, 14:30)

        axel [anonim] i-a raspuns lui axel

        Cei care dau voturi negative nu cred ca vor da gres acesti ratati ai istoriei, acesti pierzatori de profesie :) Ei spera sa invinga. Wrooooong!
    • +6 (34 voturi)    
      . (Joi, 19 noiembrie 2015, 12:52)

      adro [utilizator] i-a raspuns lui delavrancea

      Chiar crezi ca Eminescu ar agrea zeificarea sa? Iti dai seama cat de mult a profitat comunismul de pe urma mitologizarilor pe care le-a cultivat sistematic?
      • +3 (29 voturi)    
        ce numesti comunism? (Joi, 19 noiembrie 2015, 13:17)

        axel [anonim] i-a raspuns lui adro

        Care comunism? Comunismul are 2 dimensiuni: internationalism in proprietate colectiva. Ti se pare ca regimul ceausisit a fost internationalist sau nationalist? Despre ce comunism vorbim? Despre ACTUALUL?
        Asa zisul comunism a mitologizat da (daca imi permiti sa imi preiau licenta), cultivand nationalismul (fiind un regim national socialist).

        In momentul de fata ascensiunea comunista (capitalul multinationalelor, va suna vreun clopotel de la Marx, ati citit Marx!??!) este la apogeu si este dusmanul impotriva carora ar trebui sa luptam cu totii, fiindca inseamna renuntarea la radacini, la religie, la nationalitate si inhamarea la un regim consumist in care multinationalele dicteaza viata individului.

        Din pacate insa suntem prinsi in capcana media si nu realizam ce ni se intampla. Omenirea decade.
        • -4 (20 voturi)    
          Chestiunea evreiasca (Marţi, 24 noiembrie 2015, 17:51)

          neurino [utilizator] i-a raspuns lui axel

          domnule, in afara de Luceafarul, ati mai citit si altceva de Eminescu? Nu de alta dar analizata la bani maruntzi publicistica lui Eminescu (ca din asta traia) ajungi la concluzia ca domnul Eminescu nu era decat un badea al vremeii.

          Nu discut limbajul si mentalitatea destul de "conservatoare" (ca sa nu spun de ev mediu).

          Si da, Ceausescu (si nu comunismul by default) l-a rdicat si daca vei citi ce a scris Eminescu vezi ca se incadreaza perfect in noua linie daco-ceausista".
          • +7 (7 voturi)    
            sa traiti (Duminică, 29 noiembrie 2015, 14:53)

            axel [anonim] i-a raspuns lui neurino

            Eu m-am referit, in mod obiectiv, fara un atac la persoana. Ce facem, ne lautam fiecare ce a citit? Am eu un excel cu tot ce am citit, are 528 pozitii. Sa fim seriosi! Comparatia lui Eminescu cu Badea spune multe, ca si numele Dvs., draga domn.
            Nu ati inteles ce am exprimat eu, dovada ca inca faceti confuzia comusim - ceausism.

            Tema pentru acasa: Apropo, de asta, stiti cumva ce se opuna conservatorismului? Cum caracterizati (neo?) liberalismul in raport cu actualele politici UE de reglementare a pietelor de wholesale si retail?
            Din pacate, stimate domn, sunteti victima etichetelor (comunism, conservatorism, Badea, daco-ceausista (WTF?, ce e asta?).
          • -1 (3 voturi)    
            Ceausescu l-a ridicat (Sâmbătă, 12 decembrie 2015, 10:57)

            Snitzelvienez [utilizator] i-a raspuns lui neurino

            Nimeni nu se astepta ca inainte de 45 si dupa 89 pe Eminescu sa-l ridice cineva ba din contra.
            In schimb Liiceanu, Plesu, Patapievici , Tismaneanu toata "crema " asta ce-o ridicati se evidentiaza prin scrieri fara suflet, desprinsi parca de neam, cu totul in afara lui si care vor pieri in anonimat pentru ca nu-i citeste decat oameni cu aceeasi "liniste " suflereasca " adica o minoritate problematica
    • -2 (30 voturi)    
      delavrancea draga (Joi, 19 noiembrie 2015, 14:11)

      maria [anonim] i-a raspuns lui delavrancea

      'mneata esti cam bizon. Boia e istoric deci scrie despre trecut asa cum stie el mai bine. Iar tu o dai in balarii sa faca ALTCEVA sa initeze un curent o tendinta, sa se apuce de moda :))) Mna pai, uimeste-te a initat o tendinta un current nou in istoriografia romaneasca si anuma hai sa punem caramida jos si sa vorbim despre toata istoria unei tari, desprea toata viata unui om cat mai echidistant. Pffiii, grea incercare pentru tine, delavranceo? Calitatea de poet este una si mitul din jurul poetului este alta dar n-ai cu cine domne, n-ai cu cine.
      • -5 (23 voturi)    
        Nu sunt bizon, sunt "bou"! (Joi, 19 noiembrie 2015, 14:50)

        delavrancea [utilizator] i-a raspuns lui maria

        Da imi recunosc statutul, sunt un "bou" care "trage la caruta" si care plateste taxe.Nu am citit prea mult la viata mea,iar acum nu citesc aproape deloc.N-am "timp"..."trag".
        Dar cei care au "timp", ma insel eu sau "ne-o trag"!
        Da sunt un "bou",dar am "smart"cu net nelimitat!
        Nu am caramida in mana si nici nu il percep pe Eminescu ca un "exponent suprem...".
        Omul Eminescu e mort si a murit (sau......
        ) singur prin spitale de nebuni.
        El merita liniste.
    • +3 (13 voturi)    
      Exact! (Joi, 19 noiembrie 2015, 14:48)

      cristian [anonim] i-a raspuns lui delavrancea

      Exact bre' fa si tu ceva constructiv pentru pleava!! Gen stai si tu in fund si da-tu cu parerea pe net!

      Domnule Marin Preda, ati citit cartea? vad ca aveti foarte multe de spus si va si trageti de sireturi cu acest bre'! Sunteti inca unul care grija lui primordiala este cum sa puna capra capra vecinului!
      • 0 (10 voturi)    
        "adaugare comentariu" (Joi, 19 noiembrie 2015, 15:03)

        delavrancea [utilizator] i-a raspuns lui cristian

        E pentru comentarii.Asta simt eu , ca nu isi are subiectul acum , e tardiv si nu e constructiv.Si da, am citit cartea.
    • 0 (0 voturi)    
      Doare (Sâmbătă, 12 decembrie 2015, 10:43)

      Snitzelvienez [utilizator] i-a raspuns lui delavrancea

      " joaca cu trecutul"..doare ce a scris Eminescu despre "chestiunea evreiasca"
      Corect ar fi ca ICR sa fie redenumit Institutul Cultural Mihai Eminescu..sa vezi atunci spume la gura lui boia
  • +7 (7 voturi)    
    Teiul lui Eminescu (Joi, 19 noiembrie 2015, 11:02)

    infoInsider [utilizator]

    http://infoinsider.ro/2015/03/16/teiul-lui-eminescu-pentru-fiecare-roman-care-construieste-exista-minim-doi-care-distrug/
  • +6 (34 voturi)    
    din categoria hai sa mai denigram niste simboluri (Joi, 19 noiembrie 2015, 12:09)

    Florian [anonim]

    Pai daca pentru asta este platit, scrie si omul asta ce i dicteaza stapanii, normal ca ataca orice valoare a poporului roman, un popor fara valori sau cu valori inteligent denigrate ii mult mai usor de manipulat, sa nu uitam ca Eminescu pe langa poet a avut si un rol de catalizator in Marea Unire si a fost foarte incomod Imperiul Austro-Ungar pentru contributia aportata, azi prin agenti de influenta, incearca sa i terfeleasca si numele.
  • +5 (35 voturi)    
    cozi de topor (Joi, 19 noiembrie 2015, 12:32)

    Florian [anonim]

    Avem un "mare" eseist care pozeaza in istoric, avem un Dan Alexe care loveste in originea poporului roman si un Cristian David care ne rescrie psihologia...nu s a schimbat nimic, aceleasi interese straine, alti oameni:)) si ajungem la miorita imperiala un rus, un ungur si un evreu stau la ceas de seara:))
  • +2 (28 voturi)    
    Traind in cercul "tau" stramt... (Joi, 19 noiembrie 2015, 13:35)

    firfirica [anonim]

    Mi-am pus intrebarea ce fel de boià sunteti d-le. Una iute, cu certitudine, gen paprika. Iute va va fi si "trecerea", iar "mitul" dvs. (ca tot sunteti patruns de aceasta reprezentare ) ori se va intoarce impotriva dvs., ori nimeni nu si-l va aminti vreodata. Daca Eminescu este judecat astfel, ganditi-va cum veti fi judecat dvs.! Eu cred ca in timpul vietii dvs - "iutzi", mai aveti o sansa, inca, ca "mitul" dvs. sa nu se demitizeze!
  • +4 (28 voturi)    
    "din categoria" ...stodentu' cumpara... (Joi, 19 noiembrie 2015, 13:40)

    delavrancea [utilizator]

    ...stodentu' sari cu banu' si cumpara cartea lu' profu' ca nu treci anu' !Si vezi sa zambesti printre aprecieri.
  • +10 (26 voturi)    
    Am citit cartea pe nerasuflate.... (Joi, 19 noiembrie 2015, 14:30)

    Marse [anonim]

    ... (marti si ieri) si pot spune ca este excelenta. O recomand calduros. Pentru cei care nu au citit-o si nici nu ii intereseaza (se pot pronunta si asa) am un mesaj linistitor: Eminescu iese foarte bine din lupta (scuze ca-s spoiler) - mult mai putin bine ies diversii lui comentatori (dammage mare) ...
    • +5 (9 voturi)    
      Scuze de greseala (Joi, 19 noiembrie 2015, 14:35)

      Marse [anonim] i-a raspuns lui Marse

      "damage mare"
    • +7 (9 voturi)    
      HUO! (Joi, 19 noiembrie 2015, 14:46)

      comentatordiletant [utilizator] i-a raspuns lui Marse

      Trebuia să zici din titlu că ești spoiler - la noi în librării încă n-a apărut, așa că aș fi preferat să mă abțin de la a-ți citi comentariul (chiar dacă i-am dat plus!) :-)
      • +4 (10 voturi)    
        Iertare ... (Joi, 19 noiembrie 2015, 14:53)

        Marse [anonim] i-a raspuns lui comentatordiletant

        ... si nu regreta prea mult: oricum te va tine cu sufletul la gura...
    • +3 (3 voturi)    
      Linişitor (Marţi, 1 decembrie 2015, 15:49)

      Titi [anonim] i-a raspuns lui Marse

      Bună ziua d-le Marse,
      Vă mulțumesc pentru ştirea că,aşa cum garantați Dvs., BOIA l-a scos " foarte bine din luptă"pe Eminescu. În paranteza, o întrebare: putem fi de acord cu expedierea operei cuprinsă in de mii de pagini scrisă de E.( vezi volumele publicate de Academie) in broşura d-lui BOIA?
      • +2 (2 voturi)    
        Comentariul dvs... (Marţi, 1 decembrie 2015, 19:07)

        Marse [anonim] i-a raspuns lui Titi

        ... ridica o rpoblema importanta. Opera de "mii de pagini" se poate considera in cazul lui Mihai Eminescu doar daca luam in considerare tot ce a notat in arhiva sa personala, de-a lungul intregii viati. Acest fapt este impotriva filosofiei eminesciene a publicarii, cara, asa cum stim din scoala, este extrem de perfectionista. Este cumva inrudita a marelui matematician german Carl Friederich Gauss care, asemeni lui Eminescu, a publicat foarte putin din cele realizate. De altfel, deviza lui Gauss era "Pauca sed matura" = "Putine dar mature".

        Pe de alta parte, da, aveti dreptate, as fi preferat ca prof. Lucian Boia sa mai fi acordat macar inca 100 de pagini poetului national. Le-ar fi meritat din plin nu doar Eminescu ci si Boia.
  • +3 (25 voturi)    
    Lacatusul Boia (Joi, 19 noiembrie 2015, 19:08)

    Lunix [utilizator]

    Inteleg ca jupan boia este un mare lacatus, spargator de mituri, spargator al istoriei mincinoase a romanilor si dezvaluitor nerusinat si neinfricat al complexelor si metehnelor romanilor, un neam barbar,las si limitat.
    Pai, succes si la mai mare cu toti fanii care-i are !
    Na, ca si rimeaza...
  • +12 (22 voturi)    
    Poetii actuali ai sistemului (Joi, 19 noiembrie 2015, 20:24)

    xolv [utilizator]

    nu l-au uitat pe Eminescu pentru "Chestiunea evreiasca"
    • +6 (14 voturi)    
      Aha... (Joi, 19 noiembrie 2015, 23:01)

      Lunix [utilizator] i-a raspuns lui xolv

      ...ca bine zici, buna observatia...
  • +9 (21 voturi)    
    Boia il iubeste pe Eminescu. Nu poate altfel. (Vineri, 20 noiembrie 2015, 15:03)

    D-or [utilizator]

    Am vazut interviul intreg. Vorbea de Eminescu cu drag, cu emotie, chiar cu acea piosenie pe care ar vrea-o eliminata din cultura, dar pe care el insusi o simte.
    Vrea sa-l invie pe Eminescu-poetul, sa stirneasca o polemica in jurul operei sale poetice si sa-l faca uitat pe Eminescu-militantul, Eminescu-ideologul, Eminescu-socialul, Eminescu - unionistul, Eminescu -ultra-patriotul.
    Recunoaste ca nu are egal, ca nu-l putem inlocui cu nicio alta personalitate, dar considera asta un simptom al unei culturi mici. O cultura mare - afirma el - nu s-ar subjuga unei singure personalitati.

    Dimpotriva, cred ca Eminescu ar subjuga multe alte "culturi-mari", daca ar fi apartinut acestora.

    Oricum, dl Boia ne da ocazia, ne invita sa ne intarim, sa ne refundamentam, sa ne reasezam si mai acerbi in veneratia noastra pentru Eminescu.

    Asa cum avem "constiinta nationala", avem si "SUFLET NATIONAL". Eminescu e acesta.
    • -4 (8 voturi)    
      Eu cred (Marţi, 24 noiembrie 2015, 14:07)

      rooster [utilizator] i-a raspuns lui D-or

      ca il putem inlocui pe Eminescu cu Vlahuta, de ce nu?
    • +6 (12 voturi)    
      Boia il iubeste pe Boia (Miercuri, 25 noiembrie 2015, 9:27)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui D-or

      Pe care il promoveaza cu indarjire dar fara suport stiintific, fara argumente, probe sau logica. In rest fictiune istorica bazata pe teze nu pe fapte
  • 0 (26 voturi)    
    Eminescu demult ți-a răspuns (Vineri, 20 noiembrie 2015, 15:04)

    un daco-român [anonim]

    Critic tu, Lucian Boia, cu flori deșarte
    Care roade n-ai adus
    E ușor a scrie versuri
    Când NIMIC nu ai de spus.

    Înșirând cuvinte goale ce din coadă au să sune...
    • +3 (7 voturi)    
      Tu ai inceput..... (Marţi, 24 noiembrie 2015, 14:06)

      rooster [utilizator] i-a raspuns lui un daco-român

      Icoana stelei ce-a murit
      Încet pe cer se suie;
      Era pe când nu s-a zarit,
      Azi o vedem, si nu e.
      • +2 (4 voturi)    
        Eminescu si viteza luminii ! (Vineri, 27 noiembrie 2015, 21:02)

        LEC [anonim] i-a raspuns lui rooster

        Nu trebuie decat putina profunzime in analiza , sa zicem stintifica a strofei;
        Eminescu a reusit in acest catren sa sugereze
        , nicidecun sa defineasca distanta in spatiu
        Nu spune ca este infinita , nu indica un ordin de marime , dar sugereaza imensitatea, cosmica
        Socotiti ca viteza luminii , care nu stiu daca era cunoscuta la acea vreme , este de 300 000
        km/secunda !!
        • 0 (4 voturi)    
          Exacta asta insista Lucian Boia ... (Marţi, 1 decembrie 2015, 19:23)

          Marse [anonim] i-a raspuns lui LEC

          ... si anume sa nu-l consideram, cumva, pe Eminescu, un fel de pre-Einstein. Apropo de viteza luminii, ai informatii aici:

          https://ro.wikipedia.org/wiki/Viteza_luminii

          In cea ce priveste "La steaua", este o adaptare a uni poet minor german, la fel de fidela precum doctoratul lui Ponta. Cu muzicalitatea specifica geniului eminescian ... (a se vedea "Istoria .." lui N. Manolescu)
  • +4 (10 voturi)    
    Aduceri aminte - uitare si patimi (Marţi, 24 noiembrie 2015, 21:32)

    Rafaila [utilizator]

    Nemaifiind pribeag
    De-atunci înainte,
    Aduceri aminte
    M-or coperi cu drag
    Și stinsele patemi
    Le-or troieni căzând,
    Uitarea întinzând
    Pe singurătate-mi.
  • +2 (10 voturi)    
    Eminescu (Marţi, 24 noiembrie 2015, 22:15)

    Nastuta Marta [anonim]

    Mihai Eminescu (1850-1889) s-a inscris in romantismul european prin tema iubirii si a naturii, care este predominanta in lirica sa. Poezia Lacul, publicata la 1 septembrie 1876 in revista Convorbiri literare, alaturi de Melancolie, Craiasa din povesti, Dorinta, se incadreaza in creatile erotice idilice, in care predomina natura cu cunoscutele ei elemente specifice eminescene – lacul, codrul, izvorul, luna.
  • +9 (19 voturi)    
    luceafarul si licuriciul (Joi, 26 noiembrie 2015, 23:32)

    nestramutatu' [anonim]

    Eminescu si Boia,un geniu si un chibitz.E usor a scrie pagini cand nimic nu ai a spune dar esti sustinut anume...
  • +4 (6 voturi)    
    literatura... (Joi, 3 decembrie 2015, 12:51)

    Boa [utilizator]

    DL Boia e un abil si talentat autor de carti pe baze istorice.
    Nu poti contrazice intru totul cartile sale dar nici sa le consideri abordare istorica. Toate contin multa speculatie pe subiecte cunoscute de public.
    E o evidenta dorinta de notorietate ceea ce este admirabil dpdv al marketingului literar.

    O explicatie a afirmatiilor mele de mai sus poate fi gasita in admirabila carte a istoricului profesor academician Ioan Aurel Pop intitulata Istoria, Adevarurile si miturile. O carte ce ofera o perspectiva istorica celebrei Istorie si Mit a lui L Boia.

    Revenind la cartea de fata in care dl Boia il 'demitizeaza' pe Eminescu, poetul declarat national in comunism si terfelit dupa 1989 cam de toti oamenii subtiri...opera lui nu e chiar asa de buna, a murit de sifilis, acum vedem ca nici n-a prea fost asa de roman in abordari samd.
    De acord ca Eminescu a fost mitizat de catre nationalist-comunism, dar valoarea scrierilor sale (cel putin la nivelul Romaniei) este indiscutabila. George Calinescu i-a dedicat 5 volume de critica si in a sa Istorie a literaturii romane ii aduce cuvinte laudative. Toate astea petrecute inainte de venirea comunismului.

    Sa discuti despre cat de roman este un conational e o tema relativa si riscanta. Cat de romani suntem noi, cat de multe am face din acest motiv? Dar cat de germani sunt germanii sau cat de francezi sunt francezii si cat de demitizata este istoria lor publica? Imposibil de spus, mai ales daca esti o tara in care 'elitele intelectuale' si-au facut un tel din 'demitizarea istoriei'. Cam greu sa ai sentimente patriotice cand ti se spune mereu ca vii pe o linie istorica cam de rahat. Oricum teme de genul asta asta nu reflecta o abordare stiintifica a istoriei.

    Dar ma opresc aici.
    Cititi cartea dlui Boia, ofera o lectura agreabila chiar daca scrierile sale sunt profund speculative si comerciale. Dar cititi si alte surse si trageti propriile concluzii daca vreti sa aveti o opinie obiectiva. Dubito ergo cogito.
    • +4 (6 voturi)    
      nu (Vineri, 4 decembrie 2015, 18:49)

      miculescu-rucar [utilizator] i-a raspuns lui Boa

      o cumparam!
      am fost martorul unei discutii intr-un maxi taxi suburban:
      -auzi ba ce tare e ai nostrii? au spartara saitul alora de la nasa!
      -nu m-am abtinut sa nu intervin!baa!era tari daca face un sait care sa nu poate fi spart! asa si cu boia asta(iute sau dulce}
      construieste el ceva?nuu!,nu este in stare! la fel ca multi alti neicanimeni!
    • +5 (5 voturi)    
      Despre bun simt (Sâmbătă, 5 decembrie 2015, 13:06)

      Gelu [anonim] i-a raspuns lui Boa

      D-l Boia ar trebui sa aiba bunul simt incat sa aprobe la tipar o coperta unde titlul cartii sa aiba dimensiunile literelor, mai mari decat numele autorului.
      Un exercitiu simplu utilizand Google, imagini, este relevant in opinia mea.
      In rest ma bucur ca exista oameni cunoscatori dar si echilibrati in comentarii.
      Eu doar exist si remarc lucruri ce par, in opinia mea, inadecvate, probabil cuget.
  • +4 (6 voturi)    
    Reconsiderari (Vineri, 4 decembrie 2015, 18:47)

    contest [anonim]

    deci noi falsificari.
  • +4 (6 voturi)    
    Mitologia (Luni, 7 decembrie 2015, 11:31)

    Andrei [anonim]

    Mitologia creata in jurul persoanei si operei lui Eminescu are si ea, de acum, valoare de patrimoniu. Nu vad de ce ar trebui demascata si destructurata, afara desigur, de situatia in care L. Boia a ajuns in pana de subiecte ...
    • +1 (3 voturi)    
      Pentru ca, ... (Marţi, 8 decembrie 2015, 15:30)

      Marse [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      ... din cand in cand, se mai da cu matura si prin patrimoniu: prea multe frunze vestede impiedica vegetatia proaspata sa respire. Dimitrie Cantemir, Titu Maiorescu, Eugen Ionescu (doar cateva exemple) au facut la vremea lor cea ce face astazi Lucian Boia.
      • 0 (2 voturi)    
        Între timp am citit și eu cartea (Marţi, 8 decembrie 2015, 15:47)

        comentatordiletant [utilizator] i-a raspuns lui Marse

        - tot pe nerăsuflate.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică