Vineri, 30 noiembrie, se lanseaza in cinematografe Cold Waves: Razboi pe calea undelor, noul lungmetraj documentar al lui Alexandru Solomon (Marele jaf comunist).

Filmul tau vorbeste despre Europa Libera la 18 ani dupa caderea comunismului, care a reprezentat si inceputul sfarsitului pentru popularul post de radio. Crezi ca spectatorii romani mai sunt inca interesati de acest subiect? Cand ai facut filmul, ai avut in minte un anumit public-ţinta?

Da, am vrut sa spun o poveste celor care nu stiu nimic despre ea, o poveste dintr-o lume exotica astazi si cu care, totusi, noi convietuim in Romania. E un film despre trecut doar in masura in care trecutul acesta face parte din viata noastra zilnica. Cat despre cei care ascultau Europa Libera, oameni trecuti de 30-35 de ani, nu am pus niciodata la indoiala faptul ca vor vrea – daca nu sa afle mai mult despre vocile pe care le auzeau in fiecare seara – macar sa retraiasca, din perspectiva de azi, cele simtite atunci. Ceea ce mi-a placut de la bun inceput in istoria Europei Libere este persistenta mitologiei unui post de radio, a unor voci despre care poti sa iti imaginezi orice. Dincolo de mit, se ingramadesc paradoxuri de tot felul. Nimic nu e ceea ce pare. Mai adauga la asta: mister, teroristi si tot razboiul acela surd, dar violent. Ai de ce sa mergi la cinema.

Inainte de a intra in circuitul cinematografic, filmul a fost prezentat in cadrul unor importante festivaluri internationale dedicate documentarelor (in ordine: Astra Film Sibiu, DOK Leipzig si IDFA Amsterdam). Care au fost reactiile publicului in aceste festivaluri?

La Sibiu a fost exceptional: am vazut o sala de 6-700 de oameni inganand ceea ce se petrecea pe ecran, razand sau dezaproband zgomotos unele personaje. La Leipzig, oamenii mi-au spus ca au aflat o gramada de lucruri pe care nici nu le banuiau, ca filmul vorbeste cu ironie despre felurite contradictii, cu care traim zi de zi. M-au intrebat si de ce ma incapatanez sa stau in Bucuresti, intr-o tara condusa de un asemenea Parlament.

Desigur, strainii vad filmul din alta perspectiva. Sunt la Amsterdam in momentul cand iti raspund la intrebari. Aseara am fost invitat la o discutie despre libertatea de expresie, unde ar fi trebuit sa fie prezent si Larry Flynt, celebrul patron al unui imperiu pornografic si vajnic aparator al dreptului la exprimare. Flynt n-a mai venit, dar au fost prezenti cativa realizatori si producatori de filme, care au vorbit despre felul in care Putin sugruma ultimele publicatii libere sau despre cum ii obliga presedintele turkmen pe toti supusii lui sa ii citeasca cartea. Punand toate lucrurile astea alaturi, cred ca povestea Europei Libere – asa cum e spusa in „Razboi pe calea undelor” – este relevanta pentru o lume intreaga. Povestea asta nu s-a terminat.

Acum trei saptamani, asociatiile DocuMENTOR (printre ai carei membri fondatori te numeri) si Astra Film au trimis o scrisoare deschisa ministrului Culturii, solicitand inlocuirea scriitorului Denis Dinulescu din comisia Centrului National al Cinematografiei responsabila cu evaluarea proiectelor de film documentar si animatie; raspunsul oficial al ministrului Iorgulescu se lasa inca asteptat. Ce categorii profesionale crezi ca ar putea fi indreptatite sa aiba un reprezentant in amintita comisie a CNC-ului si de ce?

Nu-i greu sa determini competenta cuiva care trebuie sa judece proiecte de documentar. Sunt atat de putini aceia care au scris despre, au realizat sau produs asa ceva la noi. Fie ca sunt critici (cati sunt cei care vad, citesc si scriu constant despre documentar?), oameni de televiziune (si pe acestia care au facut realmente documentar, nu reportaj, poti sa ii numeri pe degete) sau producatori si regizori independenti. Se vede imediat intr-un CV daca au sau nu legatura cu subiectul – si nu in urma cu douazeci de ani, ci in ultima vreme. DocuMENTOR, ca asociatie, nu are dreptul sa propuna membri in comisia de fictiune a CNC-ului. in schimb, toate celelalte asociatii pot propune actori, proprietari de sali de cinema sau scriitori in comisia de documentar. Nu e clar ce inseamna documentarul pentru CNC si pentru breasla? Un gen minor, la care se pricepe oricine.

Dezbate pe blogul lui Mihai Fulger