Consumul de bauturi nespirtoase, bere si vin, a crescut semnificativ in ultimii trei ani, conform unui studiu al institutului international MEMRB.

In timp ce berea a avut cea mai spectaculoasa crestere pe partea cantitativa, consumul crescand cu aproape 50%, de la 6,5 la aproape 9 milioane de hectolitri, vinul se remarca prin incasari de peste doua ori mai mari - de la 1600 de miliarde de lei, in 2001, la 3700 de miliarde de lei, in 2003.

Raportat la cresterea modesta a cantitatilor consumate, se poate spune ca practic valoarea per litru a vinului consumat in Romania s-a dublat in ultimii trei ani, crestere impresionanta, chiar daca analiza nu ia in calcul influenta inflatiei. Spre comparatie, in cazul berii, cresterea preturilor a fost mai mica de 40%.

Daca un litru de vin costa in medie, in 2001, 37.000 de lei, in 2003, a ajuns sa coste 67.000 de lei. In ceea ce priveste pretul berii, acesta a crescut de la 20.000 de lei pe litru - in 2001 la 27.000 de lei pe litru - in 2003.

Din punct de vedere al cantitatilor, berea continua sa domine de departe. Astfel, in 2003, romanii au consumat 15 litri de bere pentru fiecare litru de vin, arata studiul.

Pe de alta parte, raportul pret/cantitate a crescut net in favoarea vinului, lucru pe care societatile de vinificatie il explica prin cresterea pretentiilor consumatorului si prin investitiile pe care le-au facut pentru ridicarea standardelor. Investitiile sunt inca necesare si ne putem astepta la noi scumpiri.

O data cu integrarea in Uniunea Europeana, producatorii romani de vin vor fi nevoiti sa renunte la peste 30.000 de hectare de vita-de-vie ce a depasit varsta de 30 de ani, varsta la care vita-de-vie trebuie inlocuita. In prezent, la noi in tara, exista si plantatii mai batrane de 30 de ani, care dau un vin mai bun, dar in cantitati mult mai mici decat o vie tanara.

Exceptiile nu lipsesc, asa se face ca pe piata exista inca vinuri de calitate indoielnica. Pe langa cei cativa mari producatori de vin care investesc milioane de dolari in tehnologie noua de fabricatie, care sa permita obtinerea unor vinuri superioare, exista producatori care urmaresc doar profitul.

Acestia din urma pun pe piata vinuri de calitate slaba, vandute sub nume care altadata reprezentau unele dintre cele mai apreciate vinuri. Cel mai falsificat vin este Galbena de Odobesti, candva preferatul lui Nicolae Ceausescu. Vinurile falsificate compromit calitatile curative asociate, uneori fiind, dimpotriva, nocive, spun producatorii.