Potrivit unui studiu realizat de GfK, in primele 9 luni ale anului in curs valoarea pietei bunurilor de larg consum a crescut in euro cu 8% fata de perioada similara a anului trecut. Aceasta in conditiile in care, potrivit specialistilor de la GfK, 2003 a fost primul an in care s-a putut vorbi despre o crestere reala a consumului populatiei fata de anul 1998.

Previziunile pentru anul viitor nu sint la fel de optimiste. „In 2005 asteptam un nivel al consumului cel putin egal cu cel din 2003, comparatia cu nivelul atins in 2004 fiind mai dificil de facut, din pricina influentei anului electoral: anumite masuri populiste ale Guvernului conduc la o crestere artificiala a consumului”, apreciaza specialistii GfK.

Cresterea semnalata pe intreg sectorul de bunuri de larg consum s-a datorat in primul rind faptului ca romanii si-au cumparat tot mai multe bunuri nealimentare. Este vorba in principal de produsele de spalat si curatat. In schimb, pe segmentul produselor alimentare, cresterea a fost vizibila, dar nu la fel de substantiala.

Am cumparat mai mult, dar nu neaparat mai bun

Cum in Romania nu se poate vorbi despre o clasa de mijloc bine reprezentata, societatea fiind impartita in clasa celor foarte bogati si cea a celor foarte saraci, si tipul de produse consumate in tara noastra respecta aceasta impartire. Statisticile vorbesc de la sine: 10% din populatie au cheltuit la fel ca 50%.

In consecinta, segmentarea care avut loc pe piata produselor de larg consum s-a cristalizat in mare parte in produse premium, respectiv low end.

Altfel spus, romanii cu bani si-au putut satisface gusturile rafinate achizitionind produse de cea mai buna calitate la preturi pe masura, in vreme ce persoanele cu venituri reduse, incorsetate de obsesia portofelelor din ce in ce mai goale, s-au bucurat de ceva mai multe produse, nu neaparat si mai bune.

Segmentul premium a prezentat un trend ascendent, dintre exemplele facind parte detergentii si berea.

Creditul - sansa romanului de rind

Cresterea consumului si totodata diversificarea gamei de produse din casele romanilor s-a datorat si accesibilitatii creditului de larg consum. De un an si jumatate, marii retaileri se intrec in oferte de finantare din ce in ce mai avantajoase si rapide, publicul-tinta fiind in special oamenii cu venituri mici si medii.

Nu in ultimul rind, specialistii GfK pun cresterea consumului populatiei semnalata anul acesta si pe seama banilor trimisi in tara de romanii care muncesc in strainatate. Pentru anul viitor, specialistii GfK se asteapta la dezvoltari pe ambele segmente: premium si low.

Motivul? Zona premium va atrage tot mai multi romani, intrucit acestia au devenit mai exigenti si prefera din ce in ce mai mult produse de calitate. Pe de alta parte, segmentul low va creste datorita ascensiunii marcilor proprii ale marilor retaileri, dar si datorita eforturilor producatorilor de a satisface consumatorul din punct de vedere al pretului. In dezvoltare va fi si zona de retail.

Daca in prima jumatate din acest an la hipermarket-uri s-au vindut 10% dintre bunurile de larg consum din Bucuresti, intr-o evolutie rapida de la 3% in aceeasi perioada a anului trecut, in 2005 trendul de crestere va continua.

De asemenea, aparitia unor noi jucatori pe piata de retail va inteti lupta pentru atragerea consumatorilor si va contribui atit la dezvoltarea comertului, cit si la cresterea standardelor de preferinta ale consumatorilor.