Control la petrol, se pregateste alcoolul

de Gabi MOROIANU     Ziua
Vineri, 25 februarie 2005, 0:00


Presedintele Comisiei de Buget, finante, banci a Senatului, Varujan Vosganian, ne-a declarat ca a informat grupul parlamentar al Aliantei DA asupra intentiei de a propune comisiei o evaluare a impactului industriei petroliere asupra bugetului. "Comisia de buget, finante a acceptat aceasta propunere", ne-a declarat Varujan Vosganian.

El a anuntat ca se doreste inventarierea cailor de evaziune fiscala in sector, cum ar fi contrafacerea sau neachitarea accizelor, incepand cu anul 2000. "Evaluarea se va finaliza, probabil, la sfarsitul lunii martie. Ne dorim sa reusim si o eventuala comensurare a acestei evaziuni.

Informatiile le vom cere autoritatilor statului, la ANAF, la firme de consultanta care au efectuat studii in domeniu, dar si la firme din sector care au structuri de cercetare in aceasta privinta. O astfel de evaluare va credibiliza si industria petrolului din Romania. Nu inseamna ca altii nu-si fac treaba. De altfel, dupa aceasta evaluare, vom propune si solutii pentru impiedicarea evaziunii.

O metoda la care ne gandim este si accizarea carburantilor la pompa. Aceasta nu este singura intentie a Comisiei. Dupa acest proiect, va urma o evaluare si in industria alcoolului", a mai spus Varujan Vosganian.

Unul dintre cei mai importanti oameni de afaceri implicati pe piata petroliera este Dinu Patriciu. El afirma, cu ceva timp in urma, ca aproximativ 1,5 milioane de tone de subproduse petroliere apar intre rafinarii si statiile de carburanti, comercializate ca benzine si motorine, dar care nu se impoziteaza si care, prin impozitare, ar aduce peste 600 de milioane de dolari la buget.

De altfel, la acel moment, si autoritatile erau de acord ca, o problema foarte importanta, ridicata de toti producatorii interni, era aceea ca pe piata romaneasca au patruns, in primele luni ale anului 2003, cantitati foarte mari de produse contrafacute, care au limitat vanzarile producatorilor interni pe piata nationala.

Produsele petroliere contrafacute aveau o pondere de cel putin 20-25% din totalul vanzarilor consemnate pe piata interna. "Am calculat usor aceasta cifra. Institutul National de Statistica ne-a furnizat datele privind consumul de produse petroliere, iar din aceasta cifra am scazut productia interna", spunea, la acel moment ministrul Industriilor.

De altfel, tocmai pentru a limita contrafacerea produselor petroliere si evaziunea din sector, in anul 2003 a fost aprobata OUG 30, pentru instituirea unor masuri speciale privind productia, importul si comercializarea uleiurilor minerale. Astfel, importurile se puteau face numai prin 6 puncte vamale, iar plata taxelor vamale si a accizelor avea loc la frontiera.

Mai mult, Ordonanta preciza ca livrarea uleiurilor minerale din depozitele speciale apartinand agentilor economici producatori si procesatori se efectua numai in momentul in care cumparatorul prezenta documentul de plata care atesta livrarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantitatii ce urma a fi facturata. Totusi, actul normativ vorbea de "procesatori".

Peste tot in lume exista producatori, numai la noi si "procesatori" de carburanti. In acceptiunea autoritatilor, acesta ar fi trebuit sa fie cel care "amesteca" diferite produse petroliere, uneori cu aditivi, si rezulta un alt produs, care, din cand in cand, poate fi folosit drept carburant.

In consecinta, un astfel de "procesator" putea combina, de exemplu, benzina pentru aviatie, care are cifra octanica in jur de 120 si care nu era supusa accizarii, cu neofalina, care are cifra octanica de aproximativ 60 si care nici ea nu era supusa accizarii, rezultand un carburant care poate fi folosit in masinile romanilor, fara a se fi platit nici macar un leu drept acciza.

In aceste conditii, bineinteles ca s-au gasit fel de fel de "procesatori", din ce in ce mai mari, care au vandut produse contrafacute. Altii (sau chiar aceiasi) s-au hotarat ca nici taxele indirecte pe care le colectau prin vanzarea benzinei sa nu le vireze la buget. Reamintim, in pretul carburantilor, circa 25% reprezinta pretul propriu-zis al combustibilului, iar 75% - taxe catre stat.

O solutie pentru ca taxele sa ajunga la buget ar fi cea anuntata de Varujan Vosganian: accizarea la pompa.


















37 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi