Guvernele din Romania, Serbia si Croatia sint de acord cu constructia conductei petroliere, urmind ca cele din Italia si Slovenia sa-si dea acordul luna viitoare. Dupa asta, urmeaza sa fie convinsi si investitorii de atractivitatea proiectului. Numai pentru Romania vor fi necesare aproximativ doua miliarde de euro.

Constructia conductei petroliere Constanta-Trieste va incepe cel mai devreme in 2007, daca luna viitoare Comitetul Interstatal ce se va reuni la Belgrad va decide continuarea proiectului, a declarat secretarul de stat in Ministerul Economiei, Eugen Tapu.

Comitetul Interstatal este format din reprezentanti ai guvernelor din Romania, Serbia, Croatia, Slovenia si Italia, adica tarile prin care va trece conducta.

Mai trebuie obtinut acordul Sloveniei si Italiei, dupa care se va infiinta compania de dezvoltare a proiectului, unde vor fi actionari statele respective si investitori privati, in proportie de 45-55%. Tot aceasta companie se va ocupa si de operarea conductei. Statele vor decide atunci daca isi vor pastra participatiile la aceasta societate sau le vor vinde.

Investitorii vor putea fi atit companii petroliere, cit si institutii financiare. In primul caz, OMV si-a anuntat deja interesul, iar Tapu a anuntat acum citeva zile ca si ChevronTexaco si BP s-ar putea implica in proiect. In al doilea caz, exista posibilitatea unei finantari din partea BERD.

600 de milioane de dolari pe an

Ideea conductei care sa transporte titeiul caspic in Europa Occidentala este veche din 1997, dar in afara citorva studii nu s-a intimplat nimic. Potrivit unor surse apropiate proiectului, tergiversarea lui a fost cauzata de pozitia Sloveniei, care nu a dorit ca oleoductul sa se opreasca la Omisalj, asa cum se stabilise initial, pentru ca turismul de la Adriatica ar fi avut de suferit.

Proiectul a fost modificat, iar Slovenia si-a anuntat sustinerea.

Conducta are o lungime totala de 1.360 de kilometri si prin ea se pot transporta pina la 90 de milioane de tone de titei pe an. Romania ar avea de cistigat atit prin alimentarea rafinariilor cu titeiul caspic transportat de conducta, cit mai ales din taxele de tranzit, estimate la cel putin 600 de milioane de dolari pe an.

Doua miliarde de euro

In plus, constructia presupune doar pe teritoriul romanesc crearea a 5.000 de locuri de munca. Si costurile sint insa pe masura: aproape doua miliarde de euro, doar pe teritoriul nostru. Statul nu va fi insa implicat in nici un fel.

Fezabilitatea proiectului este data de limitarea drastica de catre Turcia a cantitatilor de titei tranzitate prin strimtoarea Bosfor. Zona caspica detine insa rezerve imense de petrol, care trebuie exportate intr-un fel in Vest, unde e nevoie de petrol. Asadar, conducta Constanta-Trieste e necesara, dar este in concurenta cu alte oleoducte in proiect (Burgas-Alexandropolis, Baku-Ceyhan).

Ramine de vazut cum vor fi convinsi investitorii de avantajele primeia.