„Din punctul meu de vedere, o afacere se pune pe picioare cu efort, cu nopti nedormite si cu un ulcer, pe care inveti sa-l tolerezi."

Andreea Marin,moderator TV

„In Romania nu-ti poti face un plan de afaceri nici pe sase luni, dar pe cinci ani. La fiecare schimbare politica trebuie sa o iei de la capat."

Florin Calinescu, actor

„Showbizul romanesc e un circ ieftin, schimbator, lipsit de profesionisti, in mare parte. De ce as baga banii in asa ceva?"

Dan Negru, moderator tv

„Daca nu ma simt stapana pe un domeniu, nu-l abordez orbeste."

Mihaela Radulescu, moderator TV

Cele mai multe dintre vedetele din Romania investesc banii castigati din showbiz intr-o afacere proprie. Mihaela Radulescu, Andreea Marin, Dan Negru sau Florin Calinescu, figuri importante ale divertismentului romanesc, sunt si oameni de afaceri de succes, cu investitii in domeniul care i-a consacrat, dar si cu incercari pe „teritorii" mai putin cunoscute.

Productii Mihaela Radulescu

Din decembrie, Mihaela Radulescu isi va produce singura emisiunea „Duminica in familie", prin firma pe care o detine. „In prezent am contract cu o companie care imi produce emisiunea. Daca as fi facut si munca de productie nu as fi avut destul timp pentru fiul meu, iar eu am vrut ca, macar un an, sa fiu mama cu „norma" intreaga", explica vedeta Antenei 1.

In 2001, Mihaela Radulescu a infiintat un SRL care ii poarta numele. „Fac lucruri legate de productia de televiziune, radio, presa scrisa, filme, prezentari de evenimente, campanii publicitare", spune ea. Pentru afaceri e nevoie de talent, dar si cunostinte economice si legislative.

„Daca nu ma simt stapana pe un domeniu, nu-l abordez orbeste. Singura afacere pe care am abandonat-o a fost cea legata de un departament de imagine pe care il creasem in firma mea si prin care imi propusesem sa schimb, alaturi de o echipa de specialisti, imaginea persoanelor publice interesate.

N-a functionat, pentru ca investeam mult si nu recuperam nimic, nici gand de profit. A fost o afacere inceputa gresit, cu mai multa incapatanare decat cunoastere si m-a costat suficient cat sa inteleg ca nu mai trebuie sa repet aceasta greseala", explica vedeta.

„Sunt consiliata de o firma de consultanta - in probleme legate de contabilitate - si de un birou de avocatura - in probleme juridice", povesteste Mihaela.

„Sper sa inchei anul cu o cifra de afaceri de peste 100.000 de euro plus TVA", mai spune cea care a „redirectionat" o buna parte din profiturile sale spre actiuni caritabile.

Imobiliare cu Dan Negru

Dan Negru a preferat sa investeasca in imobiliare. „E un domeniu in care nimeni nu a avut de pierdut, pe tot globul. Showbizul romanesc e un circ ieftin, schimbator, lipsit de profesionisti, in mare parte. De ce as baga banii in asa ceva?", spune acesta.

El are doua firme, una la Bucuresti si una in Timisoara, iar investitia initiala a fost de „doar cateva milioane de lei". „De-a lungul timpului, am investit in caramizi si pamant. Spre norocul meu, s-au scumpit de la o zi la alta. Castigul din chirii e multumitor, iar viata de rentier e total lipsita de stres, pe care il am din belsug in televiziune", sustine vedeta Antenei 1.

Angajatii sunt in mare parte rude si prieteni, iar profitul este, de obicei, reinvestit. „Nu am o viata extravaganta, ba chiar sunt un banatean zgarcit", afirma Negru. Totusi, domeniul care l-a consacrat are intaietate. „Televiziunea e pe primul plan, insa afacerile imobiliare mi-au dat libertatea de a nu mai face divertisment pentru bani. Imi permit sa aleg doar formate care imi plac", sustine Dan Negru.

Surprizele Andreei Marin

Andreea Marin are trei firme, infiintate si conduse de ea. „Exista insa si parteneriate, parti din afaceri conexe, in care sunt implicata", spune „zana Surprizelor". „Am inceput cu o firma mica, in care aveam doar contractul meu de moderator de televiziune.

Ulterior am inceput sa lucrez si pe partea de productie de televiziune, mi-am facut conexiuni in lumea publicitatii, mi-am amintit ca am terminat informatica si ca as putea sa folosesc si asta, chiar daca, aparent, cele doua meserii n-au legatura", povesteste Andreea.

In ceea ce priveste angajatii si profitul, ea a preferat un „raspuns diplomatic": „Am minimul necesar, ca angajati, pentru o afacere eficienta in Romania de azi, dar lucrez mult cu oameni specializati pe proiecte punctuale. Bine gandita, pusa cap la cap, ca pe un puzzle, ideea devine realizare, daca are o baza solida. Poate ca am avut si un inger pazitor, totusi, nu stiu", spune ea.

Andreea Marin lucreaza impreuna cu sora sa, Cristina, care este jurist si spune ca accepta sfaturile partenerilor. „In afaceri, ca si in viata de zi cu zi, nu esti vedeta: esti profesionist sau om", crede Andreea. „Din punctul meu de vedere, o afacere se pune pe picioare cu efort, cu nopti nedormite si, eventual, cu un ulcer pe care inveti, cu timpul, sa-l tolerezi", spune ea.

Blugii Florin Calinescu

De curand, Florin Calinescu, a intrat in afaceri cu actiuni la firma „Viorex" si peste putin timp va lansa pe piata o colectie de blugi, cu care spera sa aiba succes. Pe langa imbracamintea sport, vedeta mai detine firmele: „Florin Calinescu Media Company Impex" SRL si „Pro Optica" SA, unde omul de televiziune are 98% din actiuni, iar profitul e unul substantial, 112.000 de dolari.

El a investit, de-a lungul timpului, in multe proiecte, iar in prezent detine doua firme: una care produce sisteme optice (lentile, lunete pentru armata) si una de textile. „Am inceput sa fac bani din '80", marturiseste actorul. „Am investit in mai multe domenii, pentru ca la momentul respectiv mi s-au ivit mai multe oportunitati. Insa am si abandonat multe, din motive legislative.

In Romania nu-ti poti face un plan de afaceri nici pe sase luni, dar pe cinci ani. La fiecare schimbare politica trebuie sa o iei de la capat", sustine el. Desi investitia ii apartine, Florin Calinescu a apelat la ajutorul unor specialisti pentru ambele firme. Profitul este, in mare parte, reinvestit si sunt in total de 200 de persoane angajate.