Piata sud-est europeana a masinilor noi a inregistrat o scadere de aproximativ 1% in primele noua luni ale anului 2005 fata de perioada similara a anului trecut.

Cu toate acestea, in trimestrul trei al anului 2005, s-a consemnat o crestere cu 6% a vanzarilor de autoturisme, fata de aceeasi perioada a anului 2004, Romania clasandu-se pe locul doi in regiune in privinta numarului de masini vandute, informeaza o analiza a companiei Jato Dinamics.

Rezultatele slabe inregistrate se datoreaza in mare masura scaderii vanzarilor in Polonia unde piata masinilor second-hand importate din Vestul Europei a cunoscut un boom fara precedent. Astfel, in trimestrul trei Polonia a inregistrat un deficit de 8000 de unitati la masinile noi, iar pe parcursul intregului an de peste 71 de mii de unitati.

In Romania, cresterea spectaculoasa a vanzarilor de masini noi a suferit o scadere usoara in trimestrul trei al anului 2005, chiar daca volumul de vanzari a fost destul de ridicat, in crestere cu 38,9% fata de aceeasi perioada a anului trecut, (cu 13.549 de unitati mai mult decat in perioada similara a alui 2004).

Romania se claseaza astfel pe locul doi in regiune, cu un volum al vanzarilor de 157.389 unitati.

Numarul masinilor inregistrate in Ungaria a crescut cu 3.042 unitati in trimestrul trei, cu 6% mai mult decat in acelasi trimestru al anului 2004, desi in primele noua luni ale anului in curs, numarul masinilor inregistrate a scazut cu 5.212 unitati, cu 4% mai mult fata de aceeasi perioada a anului precedent.

In pofida acestui lucru, Ungaria ramane a treia mare piata din regiune dupa volumul de vanzari, cu 144.887 unitati vandute.

Cehia a cunoscut si ea cresteri ale vanzarilor de autoturisme, in trimestrul trei al anului 2005, inregistrand o crestere cu 6% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Volumul total de masini vandute in primele sase luni ale anului s-a ridicat la 111.812 unitati.

In Slovenia, piata auto a scazut in trimestrul trei al anului in curs cu 2,3% fata de aceeasi perioada a lui 2004, si cu 4,1% in primele noua luni ale anului 2005, fata de aceeasi perioada a anului precedent. In situatie similara s-a aflat si Slovacia, cu o scadere a vanzarilor de autoturisme, in trimestrul trei al anului 2005, cu 3,3%, fata de perioada similara a anului 2004.

Pe de alta parte, Letonia continua sa inregistreze o crestere exceptionala pe piata masinilor noi, cu o crestere a vanzarilor de 63,4%, in trimestrul trei si de 46,7% pe primele noua luni ale anului 2005.

Pietele din Lituania si Estonia si-au revenit din declinul inregistrat in trimestrul doi al anului 2005, inregistrand o crestere de 14,7% si respectiv 31,3% in trimestrul trei al anului 2005. Vanzarile pe primele noua luni ale anului au crescut cu 12,5% si respectiv 18,8% fata de aceeasi perioada a anului 2004.

In privinta celor mai comercializate marci, Skoda conduce detasat cu 109.427 unitati vandute in primele noua luni ale anului 2005. In trimestrul trei al anului 2005, vanzarile marcii Skoda au crescut cu 5,7% fata de aceeasi perioada a anului 2004, cota de piata detinuta in acest trimestru fiind de 15,7%.

Dacia s-a clasat pe locul doi, datorita volumului mare de vanzari ale noului model Logan, volumul vanzarilor avand o crestere de 32,1%. Renault si Volkswagen au crescut cu 13.7% in trimestrul trei, iar Opel a reusit sa se claseze in topul celor cinci cele mai vandute marci, in trimestrul trei al anului 2005.