Aproape trei sferturi dintre locuitorii satelor romanesti sustin integrarea Romaniei in Uniunea Europeana si doua treimi asteapta o imbunatatire a vietii dupa aderare, releva datele Eurobarometrului Rural, facute publice miercuri de catre Fundatia pentru o Societate Deschisa (FSD).

Totusi, romanii din mediu rural se considera in continuare slab informati in legatura cu Uniunea Europeana, politicile si institutiile sale iar marea majoritate nu stie sa raspunda la intrebari simple despre Uniune.

Conform datelor sondajului, principala sursa de informare despre Uniunea Europeana ramine televiziunea (nominalizata de 58% dintre respondenti) urmata de discutiile cu rudele, prietenii, colegii (24%). In schimb, circa 23% dintre cetatenii romani care locuiesc in mediul rural declara ca nu ii intereseaza informatiile pe teme europene.

Sentimentul inspirat cel mai des romanilor de la tara de catre Uniunea Europeana este speranta, deoarece 55% dintre respondenti spun ca Uniunea Europeana le ofera un sentiment de speranta, fata de numai 33% incredere si doar 8% entuziasm.

Majoritatea respondentilor cred ca odata cu intrarea in UE le vor creste sansele de a vinde produse obtinute in gospodaria proprie, veniturile proprii ca si sansele tinerilor de a gasi un loc de munca.

Satele romanesti asteapta integrarea, dar 85% dintre locuitorii lor merg inca la closetul din curte, 68% dintre gospodarii isi aduc apa de la fantana din curte sau de pe strada, iar alimentarea cu gaze naturale a ajuns la doar 9% dintre casele satenilor.

In plus, romanii de la sate stiu foarte putin despre reglementarile legale privind conditiile de igiena pentru obtinerea de lapte si carne sau despre viile hibrid, dar ar fi de acord cu introducerea unor restrictii pentru cresterea calitatii acestor produse.

Totusi, aderenta locuitorilor de la sate la valorile comunitare ramine foarte scazuta. Ei, in general, nu participa la intruniri publice legate de viata comunitatii, stiu foarte putine despre activitatea Primariei sau a Consiliului Local.

Pe de alta parte, le lipseste si spiritul antreprenorial, doar 11 la suta dintre respondenti avind in proprietate o intreprindere particulara sau o afacere, iar 81 la suta nu intentioneaza ca in urmatorii cinci ani sa dezvolte o ferma sau exploatatie agricola.

EuroBarometrul Rural este un program de cercetare initiat de Fundatia pentru o Societate Deschisa in anul 2002 si se afla la a doua editie. Cercetarea este un instrument de analiza cantitativa si o baza pentru analiza calitativa a opiniei publice din mediul rural, unde se afla aproape jumatate din populatia activa a Romaniei.

Datele pe care este fundamentata aceasta editie a EuroBarometrului Rural au fost culese in perioada 22 noiembrie – 6 decembrie 2005 de Metro Media Transilvania pe un esantion de 1516 de persoane, reprezentativ pentru populatia adulta neinstitutionalizata care locuieste in mediul rural. Marja de eroare a sondajului este de ± 2.5%.