De opt ani se uita romanii, oficial, la telenovele. Postul lor, Acasa TV, un canal care a venit cu un concept nou pe piata si care a adus telenovelele sud-americane in Romania, a implinit ieri opt ani de existenta.

Pe parcursul timpului, grila de programe s-a diversificat, au fost lansate branduri noi ca „De 3x femeie" si „Povestiri adevarate", iar in 2004 a aparut prima telenovela romaneasca, „Numai iubirea".

Modelul celor de la Acasa a fost preluat si de alte televiziuni, care au lansat noi productii romanesti, „Secretul Mariei" (Antena 1), „Cuscrele" (National TV).

Televiziune „pentru inima"

Radu Paraschivescu, analist media, explica fenomenul si succesul acestui post: „Acasa TV a avut, pana la un punct, aceeasi retorica cu Ion Iliescu. Fostul presedinte si-a castigat electoratul cu sloganul „Dintre noi, pentru noi, pentru linistea noastra", pe cand postul lui Adrian Sarbu si-a cucerit publicul pe acordurile slagarului „Dintre noi, pentru noi, pentru inima noastra"".

Radu Paraschivescu merge mai departe cu aceasta comparatie, spunand ca, „atat Acasa TV, cat si Iliescu si-au recrutat admiratorii preponderent din populatia de sex femeiesc", vazand in postul Media Pro „un canal de televiziune sudat de canalul lacrimal al privitorului". Un lucru e cert: „Pe Acasa TV ori nu te uiti deloc, ori casti gura cate-o jumatate de zi", adauga Paraschivescu.

Telenovelele nu au prins numai la romani, ci in toata lumea. Analistul media Costi Rogozanu chiar vorbeste despre o prejudecata, „cum ca romanii au o relatie speciala cu telenovelele". De fapt, este o adevarata „miscare globala".

Mai mult, 2005 se pare ca a fost un an excelent pentru productiile autohtone. „Lumea a descoperit cu delicii faptul ca poti sa faci povesti siropoase cu specificul tarii in care traiesti", spune Rogozanu.

Acesta considera si ca este gresit sa taxezi publicul Acasa TV ca „public de gospodine", din moment ce printre telespectatori se numara foarte multi barbati.

Altfel nu s-ar explica de ce a ajuns sa inregistreze „foarte des in prime time audiente mai mari decat televiziuni generaliste de traditie", incheie Rogozanu.

Refugiati in telenovele

Sociologic vorbind, succesul acestui post se explica prin reteta. „In buna parte, telenovelele reprezinta un refugiu pentru oameni", crede sociologul Sebastian Lazaroiu.

„Daca se compara lumea reala cu ce se intampla in telenovele, se observa diferente foarte mari", spune Lazaroiu. Filmul este o realitate simplificata. „In telenovele, trasaturile sunt accentuate, lucrurile sunt mult mai simple decat in realitate", adauga el.

De aceea si telespectatorii fideli ai telenovelelor se recruteaza ori dintre tinerii cu varsta cuprinsa intre 14 si 15 ani, ori dintre varstnici.

Articol integral in EVZ