Esecul de a reglementa afacerile „offset" cu companiile furnizoare de armament aduce Sofiei pierderi uriase in fiecare an. Modernizarea echipamentului militar e o obligatie pe care Bulgaria si-a asumat-o prin angajamente internationale, Sofia fiind un important cumparator de echipamente militare. Un text de Boryana Dzhambazova pentru Balkan Investigative Reporting Network (www.birn.eu.com)

Bulgaria pierde milioane de euro in fiecare an din cauza faptului ca nu a reusit sa reglementeze acordurile „offset" cu furnizori de armament, spun expertii militari.

Operatiunile "offset" constau in compensatii economice, stabilite prin contractul de achizitie ca o conditie pentru achizitionarea de sisteme, produse, lucrari sau servicii de pe piata externa, in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, cu conditia ca acestea sa nu depaseasca o anumita suma.

Acordurile ii obliga pe potentialii furnizori sa investeasca sume importante in Bulgaria.

Avand in vedere faptul ca mai multe companii concureaza, de regula, intr-o licitatie pentru un singur contract, guvernul este intr-o pozitie puternica si poate solicita astfel de investitii suplimentare ca parte a pachetului contractual.

Prin lege, Bulgaria solicita acorduri „offset" pentru toate contractele in valoare de peste 2,5 milioane de euro, stabilind o valoare standard de cel putin 60% din pretul afacerii.

Totusi, in practica, investitiile „offset" nu sunt bine definite, iar contractorilor aproape ca nu li se ofera nici un indiciu in legatura cu modalitatea in care ar trebui sa investeasca sau daca aceasta investitie ar trebui sa fie una directa sau indirecta.

Modernizarea echipamentului militar este o obligatie pe care Bulgaria si-a asumat-o prine angajamentele fata de NATO si Uniunea Europeana, Sofia fiind un important cumparator de echipamente militare.

Bulgaria a semnat trei contracte majore de achizitionare de armament in ultimii ani. Primul, semnat cu gigantul german DaimlerChrysler, prevedea cumpararea a 12.900 de vehicule de transport cu un pret total de 250 de milioane de euro. Semnat de guvernul anterior, contractul a fost urmat de un acord „offset" a carui valoare era de 70% din cea a contractului initial.

Valoarea celui de-al doilea contract, semnat in 2005 cu compania franceza Eurocopter pentru achizitionarea a 18 elicoptere militare, a fost de 358 de milioane de euro. In acest caz, Eurocopter a convenit sa investeasca 354 de milioane de euro, aproape 100% din valoarea contractului.

In cele din urma, Alenia Aeronautica a castigat o licitatie de furnizare a cinci avioane de transport Spartan cu un cost de 91 de milioane de euro. Acest contract a fost insotit de un acord „offset" potrivit caruia furnizorul se angaja sa investeasca 221 de milioane de euro in Bulgaria – mult peste dublul valorii contractului.

Faptul ca furnizorilor li se acorda prea putine indicii despre cum isi pot indeplini obligatiile suplimentare provoaca nemultumiri din ce in ce mai mari.

Companiile furnizoare de echipament militar, experti si politicieni afirma ca este imposibil sa se puna in practica acordurile „offset" in aceste imprejurari.

Chiar si ministrul Economiei si Energiei, Rumen Ovcharov, care se presupune ca aplica legile ce reglementeaza acest domeniu, s-a plans ca cele cateva contracte care au fost finalizate nu sunt destul de elocvente in a preciza obligatiile „offset" ale companiilor in cauza.

O problema consta in faptul ca Bulgaria, spre deosebire de Polonia, Austria, Republica Ceha sau Ungaria, nu are nici o agentie specializata care sa se ocupe de acordurile „offset".

In cadrul Ministerului Economiei a fost infiintat un departament special, insa acesta era imputernicit doar sa coordoneze diverse programe „offset" care, in cele din urma, ramaneau responsabilitatea altor institutii de stat.

Fost ministru al Apararii, Velizar Shalamanov a declarat ca absenta unei agentii care sa aiba ca domeniu de activitate controlul acestor afaceri a facut ca acordurile „offset" sa fie greu de implementat si, de asemenea, a redus eficienta acestora.

„Avem nevoie de o structura integrata si de un program pe termen lung, care sa puna capat acestei abordari ad hoc," a declarat acesta.

Totusi, problema este mai complexa decat lipsa unei agentii care sa supravegheze acest proces.

Lipseste, de asemenea, claritatea in alte domenii, cum ar fi metodele utilizate in evaluarea ofertelor, natura acordurilor offset, precum si stabilirea unei ponderi a formelor directe si indirecte ale investitiilor „offset".

La fel ca investitiile directe, investitiile „offset" ar putea include transferul de know-how, de exemplu.

Majoritatea statelor din centrul si estul Europei care trebuie sa isi modernizeze echipamentul militar au adoptat reglementari detaliate in acest domeniu in urma cu mai mult timp.

Republica Ceha a pus in practica un sistem de 200 de indicatori prin care se poate evalua fiecare aspect al unui eventual contract de furnizare de echipament militar. Cehii au elaborat, de asemenea, o lista a proiectelor disponibile in care companiile se pot implica pentru a-si implementa programele „offset".

Velizar Shalamanov afirma ca in Bulgaria nu exista astfel de reglementari.

„Nu se intelege in mod clar ponderea corecta a valorilor acordurilor offset directe si indirecte, ceea ce impiedica realizarea proiectelor," a declarat acesta.

Fiecare nou guvern vrea sa aiba un cuvant de spus in acordurile „offset", avand abordari ce au mai multe in comun cu politicile de partid decat cu interesele nationale, a adaugat Shalamanov.

Unii experti sunt de parere ca Bulgaria ar trebui sa introduca un sistem de asa-zise acorduri pre-offset. Acest lucru le-ar solicita potentialilor participanti la licitatii sa demonstreze ca au deja un istoric de investitii in aceasta tara. Aceasta conditie se aplica deja in Ungaria.

Insa acordurile pre-offset nu sunt aplicate in Bulgaria, reprezentantii Ministerului Economiei spunand ca acestea nu sunt practicabile inca.

Confruntandu-se cu solicitari din ce in ce mai dese de a clarifica natura acordurilor offset existente, premierul Sergei Stanishev a declarat ca guvernul va pregati un proiect de lege care sa reglementeze procedurile pre-offset, precum si alte aspecte ale acestei probleme.

Un nou Departament al Programelor Offset urmeaza sa isi inceapa activitatea la sfarsitul acestei luni.

Intre timp, Bulgaria este destul de avansata in modernizarea echipamentului militar potrivit standardelor NATO si UE, investitii importante fiind deja pierdute pentru totdeauna.

Ramane, totusi, speranta ca o abordare mai inteleapta va fi pusa la punct pentru afacerile ce vor fi incheiate in cadrul procesului de modernizare a echipamentului militar al Bulgariei.