Ministerul Transporturilor a prezentat, vineri, varianta revizuita a contractului dintre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale si firma Bechtel. Noul contract, ce prevede construirea autostrazii Bucuresti-Bors, permite partii romane sa controleze mai bine costurile.

In contractul renegociat au fost modificate clauzele ce incalcau anumite prevederi ale legislatiei romanesti, prezentind un singur mecanism de indexare, prevazut de lege si practicat in Romania.

In plus, partea romana a obtinut si reducerea costurilor totale de executie a lucrarii. Contractul initial incheiat de fostul guvern Nastase cu Bechtel punea partea romana in imposibilitatea de a controla costul lucrarilor, deoarece cele mai multe costuri de executie erau sub controlul companiei americane.

Partile au convenit si asupra descrierii detaliate a operatiunilor incluse in preturile unitare, pentru a putea asigura aplicarea cat mai corecta a acestora, in sensul evitarii dublarii unor activitati, materiale si lucrari, a definirii unor noi preturi atunci cand este necesar si a evaluarii mai precise a costurilor in functie de proiectare.

Noua forma a contractului stabileste ca partea romana nu mai acorda companiei Bechtel avansul anual de 250 de milioane de euro, stipulat in primul contract, costurile de executie scazind astfel cu aproape 80 de milioane de euro.

In schimb, compania americana va primi un avans de pana la 30 la suta din valoarea anuala a lucrarilor. Totodata nu vor mai fi platiti nici cei care supervizau proiectele de executie.

Compania Bechtel va primi mai putini bani si pentru lucrarile efectuate intre anii 2003 -2005, rediscutarea clauzelor in acest sens permitind reducerea costurilor de la 60 la 4 milioane de euro.

Antreprenorul va lua toate masurile rezonabile pentru protejarea mediului inconjurator (atat in interiorul, cat si inafara amplasamentului), pentru reducerea daunelor si a inconvenintelor produse oamenilor si proprietatilor ca urmare a poluarii, zgomotului sau a altor rezultate ale activitatii sale.

In plus, conform contractului americanii pot suspenda lucrarile la autostrada Transilvania doar in caz de razboi, rebeliune, razboi civil sau acte de terorism.