Guvernul a elaborat astazi un act normativ prin care ii "incarca" pe prefecti cu noi sarcini. Actul normativ precizeaza explicit atributiile reprezentantului Guvernului in teritoriu si ii permit acestuia sa gestioneze problemele judetului in amanunt.

Cea mai importanta prevedere este faptul ca inaltul functionar public poate controla activitatea consiliului judetean si a primarilor. El are dreptul sa verifice legalitatea actelor administrative adoptate sau emise de consiliul judetean, de consiliul local sau de primar.

Totodata, acesta poate sa elaboreze programe regionale privind planuri de masuri pentru integrarea europeana. In acest sens seful prefecturii trebuie sa organizeze activitati care sa conduca la cunoasterea de catre autoritatile locale si cetateni a programelor de finantare externa initiate si sustinute de catre UE.

Si in situatii de criza prefectul are numeroase atributii. Acestuia ii revine sarcina sa gestioneze situatiile dificile impreuna cu un comitet consultativ. Deasemenea este obligat sa prezinte propuneri pentru acordarea de ajutoare umanitare populatiei afectate de calamitati naturale, epidemii, incendii.

In ordonanta de urgenta, Guvernul a introdus si alte elemente de noutate, precum caracterul interministerial al functiei prefectului, infiintarea colegiului prefectural, unele masuri care sa asigure punerea in acord a misiunilor prefectului cu instrumentele sale manageriale, neutralitatea politica, mobilitatea si profesionalizarea sa.

O alta noutate a actului normativ se refera explicit la atributiile subprefectului. Intre competentele acestuia sunt precizate cele in domeniul controlului de legalitate, al conducerii serviciilor publice deconcentrate, exercitate in numele prefectului. Atributiile subprefectului sunt stabilite prin ordin al prefectului.