Mihai Chirilov, directorul TIFF aduce la Cluj, in premiera cele mai premiate pelicule romanesti.

Cu 13 mamaligi apetisante postate simbolic pe afisurile sectiunilor si o editie speciala de Stella Artois, pe modelul Cannes, Festivalul de Film Transilvania (TIFF) se pregateste pentru editia cu numarul cinci.

Cel mai mare festival de film din Romania incepe vineri, cu un nou director, in persoana criticului de film Mihai Chirilov care a programat in deschidere proiectia celui mai asteptat film romanesc al momentului, "A fost sau n-a fost?", in regia lui Corneliu Porumboiu.

EVZ:Cat de complicat este sa aduci nume intr-un festival de film?

Mihai Chirilov:De obicei este complicat, pentru ca ai de-a face cu doua tipuri de comportament. Sunt oameni care vor sa vina la festival, te asigura de bunele lor intentii dar in acelasi timp iti servesc si niste argumente cum ca le este imposibil pentru ca au alte obligatii, dupa cum este categoria cealalta de oameni care nu au neaparat obligatii si gandesc totul in termeni financiari.

Asta e o lege nescrisa a invitatilor de marca in festivaluri. Un festival trebuie sa aiba buget pentru asa ceva. Tot ceea ce se cheama onorariu de vedeta e ca un salariu, de fapt, in virtutea caruia o vedeta hotaraste daca vine si sta si in cap. Exista vedete care in momentul in care sunt invitate si le sunt satisfacute pretentiile ele fac orice. In fiecare an avem parte si de astfel de invitati.

Exemplul cel mai pregnant de anul asta a fost Sofia Loren, care ar fi fost o lovitura. Dar poate fi foarte, foarte costisitor. Din experienta altor festivaluri care au invitat-o exista o suma care se vehiculeaza. E o suma care se mai adapteaza in functie, de tara, de amploarea evenimentului, dar vorbim de peste 100.000 de euro. Numai ca vedetele astea sunt foarte destepte.

Nu spun niciodata ca vin cu conditia sa-mi dai atat. Practic e un business desi nu e chiar o piata. In momentul in care vorbesti de atat de multi bani e clar ca n-ai de unde sa-i platesti decat daca un sponsor foarte puternic spune ok, vedeta vine in Romania adusa de. Si nu a fost cazul.

Care a fost cel mai scump film pe care-l aduceti in festival?

Cel mai scump film pe care l-am cumparat anul asta a fost ABBA, the movie (ce va avea duminica, o proiectie in aer liber - n.r.). Pentru ca franciza ABBA este una dintre cele mai protejate din istoria muzicii, e un film pe care am incercat sa-l obtin inca de anul trecut cand copia a fost reconditionata.

Vorbim de un film vechi de aproape 30 de ani, intamplator si primul film pe care l-am vazut eu vreodata, e si o ambitie personala. E un film pentru care nu trebuie sa te luptI doar cu detinatorul drepturilor filmului, producatorii, ci, mai mult decat atat, cu detinatorul drepturilor muzicii. Filmul este de fapt un pretext pentru piesele ABBA.

Suma totala s-a ridicat la 1.500 de euro, drepturile de muzica, plus 230 de euro, un soi de taxa pentru a dizloca filmul din arhiva de film suedez.

Articol integral Evenimentul Zilei