Cumpararea fregatelor fara o lege a offsetului a mai adus un avantaj britanicilor. Pina in 2008, nimeni nu-i poate obliga sa-si respecte angajamentele. Romanii, in schimb, au platit in 22 de luni.

Contractul comercial prin care s-au cumparat fregatele britanice cu 116 milioane de lire sterline mai are un punct slab. Potrivit anexei 15 din contract, cea care se refera la obligatiile de offset, pina in februarie 2008, nimeni nu poate sanctiona partea britanica daca nu-si indeplineste obligatiile.

Mai precis, desi au trecut trei din cei cinci ani de contractare, nu exista penalitati decit la sfirsitul dead-line-ului, adica in anul 2008.

Informatia ne-a furnizat-o chiar semnatarul documentului, Aurel Cazacu, fostul director al Romtehnica si actual responsabil cu industria de aparare din cadrul Ministerului Economiei: „Contractul expira in anul 2008. Pina atunci se va vedea daca englezii isi respecta sau nu obligatiile. Inca n-a trecut perioada si nu pot sa ii aplic penalitati. Nu, nu stiu valoarea penalitatilor“.

Un singur dead-line

Reamintim ca achizitia fregatelor „Regele Ferdinand“ si „Regina Maria“ a fost conditionata printr-o anexa de offset, prin care cele 116 milioane de lire sterline urmau sa se intoarca in tara prin vinzarea de produse romanesti catre britanici sau investitii ale acestora in Romania.

Potrivit lui Cazacu, forma in care a fost aprobat contractul nu constringe partea engleza sa cumpere in fiecare an produse romanesti, ci doar pina la expirarea celor cinci ani. In plus, nimeni din partea romana nu este amendat in vreun fel daca offsetul nu merge bine.

„Din punctul meu de vedere, offsetul este fara probleme si eu nu pot fi facut responsabil. Nu pot fi arestat, ce sa-mi faca? Eventual pot fi sanctionat pentru neperformanta manageriala.“ La aceasta ora, obligatiile de offset sint indeplinite intr-un procent undeva intre 5,5 si 7,9 la suta, a mai spus Aurel Cazacu.

Legea ar fi impus raportari trimestriale

In viziunea generalului in rezerva Decebal Ilina, fost responsabil cu industria de aparare in Ministerul Economiei in guvernul Nastase, lucrul acesta este in totala discordanta cu modul in care romanii au achitat fregatele: „Adica noi am platit in 22 de luni aproape 200 de milioane de lire sterline si ei nu au nici o obligatie pina in 2008? Si asta e contract incheiat pe bani

publici?“. In situatia in care, la semnarea contractului, ar fi existat o lege a offsetului, lucrurile ar fi stat cu totul altfel. Astfel, ordonanta privitoare la offset, semnata de fostul Guvern, in frunte cu Adrian Nastase, cu o intirziere de exact o luna dupa semnarea contractului, ar fi adus obligatii in plus.

Legea ar fi impus existenta unui acord-cadru cu clauze si derulari pe fiecare an, un plan de afaceri anual, iar Romtehnica ar fi fost obligata sa prezinte Agentiei de Offset rapoarte trimestriale si anuale, insotite de documente contabile. In lipsa ei, se asteapta doar anul 2008.

Cazacu e de parere, totusi, ca englezii isi vor respecta intelegerea si ca mai ales scandalul de acum ii va face pe cei de la BAE Systems sa mai miste ceva in contract.

„Pina in 2008 e posibil sa se schimbe oricind ceva. Poate englezii vor investi la privatizarea Romaero si atunci contractul va sari la 85 la suta. Poate il vom indeplini in proportie de 120 la suta, dar asta vom putea vedea abia in 2008“, a adaugat Cazacu.

Cititi articolul complet in Cotidianul