aplicata cu amenzi sub Berceanu, chiar si la masinile cetatenilor straini, inregistrate in strainatate, conform Legii 415/2004 cu modificari ulterioare. Taxa de rovinieta este o rusine, raportata la starea drumurilor in Romania. Nici o tara europeana nu taxeaza, decat pentru autostrazi, care ofera alt confort de circulatie. In plus, niciunde in Europa, vigneta nu merge mana in mana cu spaga.

Vama Turnu spre Ungaria, august 2006. Caldura torida, coada care merge ca melcul. Te bucuri cand se apropie o cetateana in gri care inspecteaza masinile, te gandesti ca e de la vama, sau controlul normal de frontiera.

Cu cateva taloane de masini in mana, cucoana dispare instr-o o ghereta, de unde apoi face semn cu mana „clientilor”..Cetateana nu are ecuson, nu tine nici de vama, nici de control-pasapoarte. Este, dupa spusele ei, din partea Ministerului Transporturilor si verifica rovinietele de pe parbrizele masinilor care ies din tara.

Cocotat intr-un land-rover, un neamt-roman enervat, o baga...refuzand sa-i dea actele cerute. Altii, mai obedienti, stau coada la ghereta unde cucoana in gri si fara ecuson ii introduce rand pe rand, la tratative. „Dispozitie a Ministerului Transporturilor...si pentru straini.

Uitati aicea!” documenteaza ea, deschizand un dosar gros, care nu intereseaza pe nimeni, caci toata lumea e in drum spre casa, pe o caldura torida, la amiaz. „Amenda de la 5 milioane in sus!... blablabla. La cei „mai intelegatori”, persoana in gri se indoaie: „Da, putem rezolva, insa 10 euro sunt prea putini, minimum 20”.

Cu 20 de euro, au scapat unii la vama inspre Ungaria, fara rovinieta despre care multi straini si romani dinafara habar n-aveau, ca trebuia de fapt sa o aiba. Niciunde, in vamile Turnu sau Nadlac, nu e semnalizata vizibil necesitatea de cumparare a acestui „smilie” galben (chiar asa si arata) pentru teritoriul Romaniei.

Nici la unguri, plata vinietei pentru autostrazi nu e in regula: dupa ce au eliminat cele doua Toll-uri cu bariera dintre Budapesta si Kecskemet -unde se taxa la invoiala si cu rest obligatoriu in forinti, la un schimb valutar aleatoriu- ungurii practica vinieta unica, pentru toate autostrazile Ungariei, pe care o poti cumpara imediat dupa frontiere, dar si mai incolo.

Farsa e insa la schimbul euro-forinti, practicat la statiile de alimentare cu combustibil pe autostrazi: in loc de 5,50 euro, contravaloarea a 1520 de HUF, platesti automat 8 euro, altfel risti ca vanzatorul de la peco-mol sau peco-omv sa-ti anuleze vinieta pe patru zile, deja comandata.

„Daca nu-ti convine, cumpara la urmatoarea!” spune incruntat un vanzator la peco-ul unguresc de pe autostada, unui cumparator care incearca, timid, sa atentioneze asupra pretului calculat eronat in euro. Spre paguba de 45% a cumparatorului, evident.

Sistemul din Ungaria functioneaza, fara gres, de multi ani. Eu personal, fara forinti schimbati, nu mai alimentez cu benzina pe autostrada din Ungaria. Furtul e la schimbul euro-forint, unde pe un calculator de mana si fara chitanta, vanzatorul iti transforma 1 euro cu 200 HUF, desi cursul sta la 255.

Tupeul acestor vanzatori la mol-uri e atat de mare, vizavi de calatorii straini, incat te intrebi daca e vorba de o retea organizata, sau se mizeaza pur si simplu pe situatia de tranzit si lipsa de timp a clientilor, de a reclama sau apela la politie.

In Austria, vinieta de autostrada se aplica demult, euro 7,20 minim/saptamana. La ea se adauga vesta colorata de salvare, obligatorie pentru Austria, si pe care mai bine o cumperi de oriunde, decat sa platesti pentru ea pe langa granite 9,90 euro, pret dublu. Dar vinieta de Austria o primesti normal, cu chitanta corecta.

Si esti controlat tot normal, pe parcurs, sau ATENTIE ! inainte de orasul LINZ, unde s-a construt un refugiu in care te abat si te invita la control autoritatile de trafic austriac. Iti pun lanterna pe parbriz si, daca auzi cuvantul „PASST!”, inseamna ca vinieta pe care o ai aplicata pe parbriz corespunde. Daca nu...nu stiu, n-am incercat, in Austria amenzile sunt usturatoare.

Dar, sa revin la Romania si rusinica de rovinieta. Nu-i vorba de pret, e vorba de drumuri, de modul in care se concepe finantarea repararii lor, constructia de autostrazi, care nici n-a inceput cu adevarat.

Apare firesc intrebarea, unde se scurg banii „loteriei drumurilor nationale”, caci de standarde internationale, nici nu poate fi vorba? In partea de vest a tarii, de la Vama Turnu la Arad, mergi ca pe valuri. De la Vama Nadlac la Arad mergi bine, caci pana la intersectia spre Timisoara au turnat drum italienii, cu interese la TM.

Dupa intersectia cu pricina, intri pe groparul MUNICIPIULUI ARAD, oras de intampinare imediat dupa granita. Nu mi-as permite sa recomand aceasta intrare, nici unui neamt cu care nu vreau sa stric prietenia sau afacerile.

Deci, ma intreb, de ce se plateste si cui, daca „drumurile noastre toate” apar la fel de jalnice, in vestul tarii, precum in vremurile de bezna comunista? Si ma mai intreb, de ce o masina inmatriculata in Europa, pentru cateva zile hurducat prin hartoape aradene, trebuie „sa rada galben” prin parbriz?