Uniunea Europeana incearca sa anticipeze mutatiile economice si, implicit, sa sustina efectele mondializarii

Delocalizarea centrelor de productie dintr-o tara in alta a devenit un fenomen constant, care ridica numeroase semne de intrebare si la nivelul Comisiei Europene. Procesul este unul continuu, care nu a ocolit nici tara noastra, el tinand in cea mai mare parte de deciziile strategice care tin de reducerea costurilor in cadrul unui business.

„Fenomenul este unul continuu, iar Romania a reprezentat o destinatie in acest sens. In masura in care agentii economici nu vor mai gasi aici forta de munca sau chiar daca vor gasi, aceasta va fi foarte scumpa, costurile vor fi din ce in ce mai mari.

Este normal ca in aceste conditii sa-ti reorientezi strategia, astfel incat sa ajungi la o diminuare a cheltuielilor", a declarat, pentru Adevarul, Cristian Parvan, secretar general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR).

Romania, preferata de producatorii din domeniul auto

Ultimul anunt privind relocarea activitatii a apartinut producatorului de lacuri si vopesele Policolor, care intentioneaza sa-si mute o parte din productie la vecinii Bulgari. Procesul cel mai evident de relocare a centrelor de productie este in domeniul auto, unde tara noastra a devenit in timp un tinut preferat de producatorii de componente auto.

De exemplu, la Ploiesti si-au relocat activitatea britanicii de la Timken, al treilea jucator pe plan mondial in domeniul productiei de rulmenti. In opinia lui Parvan, acesta este de fapt un domeniu preferat atunci cand vine vorba de delocalizare. „Nu o sa vedem niciodata relocari de rafinarii.

Majoritatea mutarilor implica businessuri bazate pe manopera, acolo unde acest proces dureaza in prezent chiar si sase luni, de la doi ani cat dura in urma cu zeci de ani", explica Parvan. Potrivit acestuia, un domeniu in care delocalizarea va deveni ceva caracteristic este domeniul serviciilor.

Delocalizarea, 7-8% din totalul restructurarilor europene

Fenomenul se resimte la nivelul tuturor tarilor europene. In Franta, producatorul de lenjerie intima DIM si-a anuntat intentia de a-si muta o parte a productiei in China, in faza preliminara a proiectului, Romania fiind si ea una dintre tarile vizate.

In fapt, in momentul in care se opteaza pentru o asemenea varianta, in spatele deciziei stau o multitudine de factori care tin de costurile asociate cu productia si garantiile legate de mediul de afaceri. Costurile asociate unei astfel de operatiuni rezida in cele legate de forta de munca, al terenului, dar si cele referitoare la taxele si impozitele care sunt valabile in destinatia respectiva.

Potrivit Comisiei Europene, delocalizarea reprezinta 7-8% din totalul restructurarilor care afecteaza tarile Uniunii Europene, procent care se mentine stabil inca din 2003. Daca pana in prezent, delocalizarea era caracteristica catorva domenii, pe viitor nu mai este atat de sigur.

Mottoul Comisiei Europene in acest caz este „anticipatie", pentru ca pe masura ce pietele se deschid concurentei, iar mondializarea avanseaza cu pasi repezi, fenomenul risca sa se amplifice.

„Noi domenii de activitate vor fi atinse de acest fenomen, iar asta incepe sa fie tot mai evident in sectorul serviciilor", a declarat Etienne Wasmer, profesor de economie in cadrul institutului Sciences-Po Paris, citat de ziarul francez "Liberation".

Integral in Adevarul