Avionul este unul dintre cele mai sigure mijloace de transport, arata statisticile, dar cu toate acestea cei aproximativ trei milioane de pasageri care zboara in fiecare zi sunt ingroziti de teama unui accident de fiecare data cand ajung la aeroport.

Potrivit unor statistici date publicitatii de BBC, in perioada 1983-2000, din 53.487 de pasageri implicati in accidente de avion in Statele Unite, 51.207 au supravietuit.

Conform Bazei Europene de date a Accidentelor de Masina (CARE), au existat aproape 1,3 milioane de accidente in cele 25 de state membre UE din 2004, in urma carora 1,8 milioane de oameni au fost raniti, 285.000 dintre acestia destul de grav. Comparativ, in 2004 s-au inregistrat 161 de accidente aviatice la nivel mondial, si au decedat 766 de pasageri.

Romania inregistreaza printre cele mai multe persoane decedate in accidente de masina, cu 749 decese la un milion de masini, potrivit unui raport Eurostat referitor la siguranta drumurilor in statele membre UE.

Datele furnizate de Biroul de Statistici privind Accidentele Aviatice, cu sediul in Elvetia, arata ca in 2006 s-au inregistrat 156 de accidente si 1292 de morti, iar in 2005 -178 de accidente si 1455 de morti. Anul cel mai negru este 1972, cu 3210 morti.

Anul 2007 a debutat cu un accident aviatic civil major. Pe 1 ianuarie, avionul de tip Boeing B-737-4Q8, apartinand operatorului Adam Air din Indonesia, s-a prabusit datorita conditiilor meteo nefavorabile. Toti cei 102 pasageri aflati la bord au murit. In 2006 au avut loc 6 accidente aviatice majore, in acestea pierzandu-si viata peste 600 de persoane.

Ultimul accident de avion raportat dateaza din 7 februarie a.c. in statul Montana, SUA, cand un aparat Super King Air B200 s-a prabusit din cauze necunoscute si toti cei trei pasageri au murit.

In Romania, cel mai grav accident a fost cel de la Balotesti din 31 martie 1995, soldat cu 60 de morti (10 membri ai echipajului si 50 de pasageri). Cauzele oficiale au fost o defectiune la motoare si faptul ca echipajul nu a actionat corespunzator.

Cauzele accidentelor

Tupolev prabusit langa Irkutsk, Rusia, 145 morti, 4.07.2001

Potrivit unui studiu Plane Crash, cauzele cele mai frevente ale accidentelor aviatice sunt greselile pilotilor (in 53% din cazuri), defectiuni mecanice (20%), vreme nefavorabila (11%), sabotaje precum bombe, rapiri sau doborari intentionate (8%), alte erori umane - incarcatura necoraspunzatoare, greseli de comunicare, intretinere defectuoasa etc (7%), 1% alte cauze.

Compania cu cele mai multe victime este USAF, avand la activ 1287 accidente si 9195 morti, iar cea mai "sigura", avand cei mai putin morti, este Delta Airlines cu 19 accidente si 308 pasageri decedati.

Cele mai sigure companii aeriene sunt

In America de Nord:

1. Delta Airlines - companie a carui aparate au efectuat peste 17 milioane de zoboruri, avand doar 3 evenimente fatale, ultimul acum 11 ani in 1996.

2. Southwest Airlines - cu peste 14 milioane de zboruri si fara nici un accident

3. American Airlines cu 17 milioane de zboruri si 5 accidente.

Europa:

1. Lufthansa - aproximativ 8 milioane de zboruri, 2 accidente - ultimul in 1993

2. British Airways - cu 5 milioane de zboruri si 2 accidente - 1985

3. Iberia Airlines - aprox 4 mil de zboruri si fara accidente

Morti celebre in accidente aviatice

Guadalupe Larriva
www.26noticias.com.ar

Ministrul ecuadorian al Apararii, Guadalupe Larriva, in varsta de 50 de ani, fiica sa de 17 ani si cinci militari au decedat in urma coliziunii dintre doua elicoptere militare in ziua de 25 ianuarie 2007.

Corey Lidle, 34 ani, jucator la New York Yankee, 11 octombrie 2006

Un mic aparat de zbor loveste o cladire de 50 de etaje din Manhattan, New York. Pilotul a trimis un apel prin care anunta ca a pierdut controlul asupra aparatului. Atat pilotul celebrul jucator de baseball Corey Lidle, cat si pasagerul care il insotea, au murit.

Boris Trajkovski, 47 ani, presedintele Republicii Macedonia

26 Februarie, 2004

Avionul cu care se deplasa presedintele Macedoniei a incercat o aterizare de urgenta la Mostar, pe o vreme nefavorabila. Toti pasagerii si membrii echipajului au decedat. Accidentul a avut la baza eroarea umana - cei doi piloti au interpretat gresit datele furnizate de catre aparatele de zbor.

Barbara Olsen, 46 ani, jurnalist CNN/Fox

11 Septembrie, 2001

Zborul cu numarul 77 al American Airlines a fost deturnat de teroristi la 11 septembrie si a fost prabusit intentionat in cladirea Pentagonului. Toti membrii echipajului si toti pasagerii au murit.

Aalyah
profile.myspace.com

Aaliyah Haughton, 22 ani, cantareata si actrita

25 august 2001

Avionul a luat foc dupa ce a esuat sa decoleze. La bord se afla cantareata de muzica pop Aaliyah. Toti pasagerii avionului, 9 persoane, au murit.

Sfaturi pentru supravietuire

Sansele de supravietuire in caz de accident cresc daca pasagerii sunt informati si sunt pregatiti sa actioneze pentru a-si salva viata in timpul evacuarilor de urgenta. Pentru aceasta, pasagerii trebuie sa fie atenti la instructajul oferit de insotitorii de zbor inaintea decolarii.

Din experienta si studiile unor profesori care studiaza comportamentul pasagerilor, intervievati de BBC, se desprind urmatoarele sfaturi pentru supravietuire in cazul unui accident aviatic:

* Centura de siguranta din avion nu este la fel ca cea din automobil care se desface la apasarea unui buton, ci functioneaza pe baza unui mecanism de desfacere a cataramei si tragere a centurii.

* Daca avionul e pe cale sa se preabuseasca, aplecati-va in fata si imbratisati-va genunchii, ridicand cat de mult partea superioara a sezutului. Astfel se evita aruncarea in fata a pasagerului si accidentarea lui in urma unui impact cu scaunul din fata.

*Gandirea unui plan in minutele inainte de decolare: trebuie analizat unde este cea mai apropiata cabina a echipajului, pentru ca acesta este cel care va directiona pasagerii; sa cautam cea mai apropiata usa de evacuare, fie in fata, in spate, sau lateral, astfel ca in caz de accident, sa stim exact spre ce punct sa ne indreptam.

*Exista o metoda simpla care poate creste sansele de supravietuire: numararea prealabila a randurilor de scaune pana la iesire, astfel ca in cazul unui fum dens care reduce vizibilitatea, se pot numara picioarele scaunelor pentru a ajunge la o usa de evacuare.