Reporter: Festivalul Sziget este unul dintre cele mai mari evenimente multiculturale din Europa, care se extinde ca afacere in fiecare an. A cui a fost ideea, cum s-a nascut festivalul si cat de mult a crescut?

Csaba Marinka: Dupa schimbarea regimului, ne-am dat seama ca in Ungaria nu prea exista festivaluri care sa se adreseze tinerilor, tabere de vara si asa mai departe. Existau mici evenimente, spre exemplu trupa Sziami organiza mici tabere de camping. Peter Muller, solistul trupei Sziami, si Karoly Gerendai, managerul trupei, doreau totusi un eveniment mult mai amplu.

Au discutat mult despre un festival care ar fi putut sa fie si un loc de vacanta, pentru camping, si un spatiu pentru concerte si mult mai multe, totul pentru distractie.

[c:1:s]Dupa o perioada „de analiza” au inceput sa transforme aceste idei in realitate. In august 1993 au organizat primul festival Sziget sub numele de Diaksziget (Insula Studentilor). Pe parcursul unei saptamani au avut loc 200 de concerte, 80 de proiectii de film si 40 de spectacole de teatru.

La prima editie au ajuns 43.000 de vizitatori, iar la ultima editie au ajuns pe insula 385.000 de vizitatori, care au putut fi martori la cele 200 de spectacole pe zi, ceea ce inseamna 250 de performeri internationali, 500 de concerte ale unor artisti maghiari si o multime de programe culturale care s-au desfasurat pe parcursul unei intregi sapatamani.

Reporter: Cati bani a costat organizarea primului festival Sziget si la ce suma a ajuns acum bugetul festivalului?

Csaba Marinka: Bugetul primului festival a fost de aproximativ 100.000 euro, iar in acest an, pentru a 15-a editie a festivalului Sziget vom cheltui aproape de 100 ori mai mult. Adica 10 milioane de euro.

Reporter: Ce profituri aduce Sziget-ul?

Csaba Marinka: Primele doua editii au adus pierderi mari. Din 1995 proiectul a inceput sa se dezvolte de la an la an si sa fie unul de succes si din punct de vedere financiar. Anul trecut, profitul inregistrat a fost de 20.000 de euro.

Reporter: Cati oameni lucreaza pentru a sustine acest eveniment?

Csaba Marinka: 52 dintre noi lucreaza la birouri, dar sunt desigur oameni care lucreaza pentru noi, pe teren, cand incercam sa incheiem contracte pentru program, iar infrastructura festivalului e pusa la punct de vreo 6000 de muncitori.

Pe parcursul festivalului este convocata o echipa de paza de 1200-1500 de persoane, iar echipa medicala de prim ajutor este si ea alcatuita din 350 - 400 de membri. In jur de 250 de oameni lucreaza la punctele de control al biletelor si la coordonare, iar alte 600 de persoane se ocupa de curatenia de pe insula.

Reporter: Cati turisti aduce Szigetul in Budapesta si care sunt efectele economice?

Csaba Marinka: Szigetul este un eveniment atragator de turisti si are efecte si asupra economiei locale. In fiecare an, 40 - 45.000 de turisti straini vin special in Ungaria pentru festival. Conform unui studiu, cheltuielile turistilor straini si din tara au adus, in 2005, aproximativ 1,3 miliarde de forinti - venituri rezultate din taxe.

Reporter: Anul trecut am avut ocazia sa discut cu turisti care spun ca Sziget-ul este un festival care se imbunatateste in fiecare an. As vrea sa va intreb totusi, ce reclamatii ati primit?

Csaba Marinka: In fiecare an facem sondaje printre vizitatorii festivalului. Cei mai multi dintre ei vorbesc despre program, despre „feeling-ul” si despre virtutile acestui festival. Putinele plangeri vin de la cei care nu vor ca festivalul sa se schimbe. Comentariile lor sunt de genul: „Szigetul nu mai e ce a fost odata”.

Reporter: Si Romania are un mic festival numit Peninsula, care se vrea a fi o replica a festivalului maghiar „Sziget”. Anul trecut, pentru organizarea autoritatile locale romane au contribui cu 350.000 de euro, dar a venit un ajutor financiar si din partea guvernului maghiar de 4,5 milioane de forinti. Intentionati sa extindeti „Szigetul” si in alte tari?

Csaba Marinka: Acesta va fi al patrulea an in care vom lua parte la organizarea festivalului Peninsula din Romania. Piata maghiara a festivalurilor este destul de aglomerata, asa ca ne gandim sa organizam cat mai multe festivaluri in tarile vecine.

Sziget nu este singurul eveniment pe care il avem in Ungaria. Mai exista si VOLT Festival, care are loc in Sopron, unde se monteaza peste 10 scene si au loc in jur de 250 de programe pe parcursul a patru zile.

Acesta este proiectul nostru, la fel ca si „Gyerek Sziget”, care va avea evenimente adresate celor mai tineri spectatori. De asemenea, pentru prima data vom organiza si un eveniment de muzica electronica in Ungaria. Se va desfasura pe parcursul a patru zile, in preajma lacului Balaton.