Concluziile raportului, pe capitolele analizate:

  • Guvernarea democratica centrala - Guvernarea in Romania a fost relativ stabila in 2006, in ciuda ciorovaielilor din interiorul coalitiei, si a reusit sa-si atinga scopul principal: aderarea la UE. (Ratingul ramane la 3.50 puncte)

  • Procesul electoral - In ciuda apelului presedintelui pentru alegeri anticipate, acestea nu au fost organizate in 2006. Au fost imbunatatite legea partidelor si cea a finantarii campaniilor electorale si a fost adoptata legea alegerilor europarlamentare. (Ratingul ramane 2.75)

  • Societatea civila - Asteptand integrarea in UE, a iesit la iveala diversitatea insuficienta a surselor financiare ale ONG-urilor din Romania si, astfel, vulnerabilitatea acestui sector. Societatea civila a fost atacata de politicieni care au incercat sa creeze o "falsa" sau contra-societate civila. (Ratingul ramane 2.25)

  • Independenta presei - Concentrarea proprietatii in presa s-a accelerat in 2006. In ciuda acestei concentrari a presei traditionale, formele de new media s-au dezvoltat impresionant in 2006, crescand pluralismul surselor de informatii. Criticile la adresa guvernantilor si a presedintelui au aparut in mod deschis in presa scrisa si in cea electronica. (Ratingul se imbunatateste de la 4.00 la 3.75)

  • Guvernarea democratica locala - Un cuprinzator pachet de legi a fost adoptat in 2006, asigurand mai multa coerenta si eficacitate descentralizarea locala. A fost adoptata si legea impotriva migratiei politice. (Ratingul ramane 3.00)

  • Independenta justitiei si cadrul legislativ - Judecatorii par sa fi castigat mai multa independenta fata de guvernare. Reformele ministrului Monica Macovei au fost laudate de oficialii UE si criticate de opozitia politica si de unele ONG-uri. 2006 a adus si eliberarea temporara a unor persoane acuzate de coruptie. (Ratingul se imbunatateste de la 4.00 la 3.75)

  • Coruptia - Ramane o problema in Romania, atat la inalt cat si la mic nivel, inclusiv in universitati. DNA a formulat in 2006 acuzatii la adresa unui vicepremier, a unui fost prim ministru, a catorva parlamentari si a unui intreg consiliu local. Reformele anticoruptie au crescut in eficienta. (Ratingul se imbunatateste de la 4.25 la 4.00)

    Ratingurile se acorda de la 1 la 7 puncte, 1 fiind cel mai inalt nivel de progres democratic, iar 7 cel mai scazut. Toate ratingurile reflecta situatia din perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2006.

  • Perspectiva pentru 2007 - Desi guvernul premierului Calin Popescu Tariceanu nu are sustinere majoritara in Parlament, in 2007 sunt programate doar alegeri pentru Parlamentul European. Cu o capacitate administrativa scazuta, e foarte probabil ca
    fondurile UE care ar putea fi accesate in 2007 sa nu fie absorbite. Contributia Romaniei la bugetul UE va fi astfel mai mare decat fondurile ce se vor intoarce in tara. Lipsa majoritatii in Parlament va incetini ritmul adoptarii legilor necesare pentru integrarea in UE, iar asta ar putea duce la activarea clauzei de salvgardare in domeniul justitiei.

    Studiul Freedom House masoara in fiecare an, din 1999 incoace, nivelul democratiei din 29 de tari si regiuni din Europa Centrala si Eurasia. "Nations in Transit 2007" arata ca tendintele populiste si anti-liberale sunt in crestere, iar independenta justitiei este pusa sub o continua presiune.

  • Media ratingurilor tarilor analizate (engl.)
  • Ratinguri coruptie (engl.)
  • Ratinguri independenta justitiei si cadrul legislativ (engl.)
  • Ratinguri guvernare democratica (engl.)
  • Ratinguri societatea civila (engl.)
  • Ratinguri proces electoral (engl.)
  • Clasamentul tarilor analizate (engl.)

    Statele autoritare au intensificat practicile represive

    Roland Kovats, directorul Freedom House Europa, a declarat, la lansarea raportului la Budapesta, ca "progresul economic din Europa Centrala este umbrit de tulburarile politice. Foarte multe tari se confrunta cu problema concentrarii puterii partidelor
    politice in mainele unor elite. Partizanatul crescand distrage atentia si timpul de la munca reala de consolidare a reformelor si de construire a unor institutii solide.”

    In pofida acestor evenimente, raportul arata ca 10 dintre noile state membre ale Uniunii Europene din Europa Centrala sunt inca printre cele mai performante in ceea ce priveste progresul democratic. In acelasi timp, spatiul Comunitatii Statelor Independente continua sa fie caracterizat de tendinte anti-democratice.

    Statele autoritare care domina regiunea au intensificat practicile represive. Rusia a inregistrat un declin considerabil in ultimul deceniu, punctajul democratiei din acest an reprezentand o confirmare a acestei tendinte. Turkmenistan si Uzbekistan sunt cele mai nedemocratice tari din acest studiu.

    In Balcani, Bosnia si Serbia au inregistrat ameliorari minore ale democratiei in timp ce Albania, Croatia si Muntenegru au avut un usor declin al punctajului democratiei. In Macedonia si Kosovo nu s-a inregistrat nicio schimbare.

    In Budapesta, participantii la o intalnire pe tema raportului si-au exprimat ingrijorarea referitor la criza din tarile Europei Centrale. Acestia au observat ca UE nu dispune de mecanisme oficiale care sa sustina reformele administrative in statele membre care au aderat de curand.

    Liderii din Ungaria si Europa Centrala au discutat despre diferentele de tendinte dintre tarile care au aderat la UE in 2004, pe de o parte, si cele doua state membre care au aderat in 2007, pe de alta parte. Studiul mentionat demonstreaza o imbunatatire generala a procesului de democratizare in Bulgaria si Romania, in 2006, in comparatie cu tendintele altor state membre din Europa Centrala.