PNL si PDL au format luni o noua majoritate in Consiliul General al Municipiului Bucuresti cu ajutorul a trei dintre consilierii PP-DD. Ce inseamna asta pentru Bucuresti? Potrivit legii, Consiliul General al Municipiului Bucuresti aproba - la propunerea primarului Sorin Oprescu - bugetul orasului, aloca bani pentru investitii si aproba cele mai mari proiecte de infrastructura. Pe de o parte, faptul ca primarul general si Consiliul General au culori diferite poate insemna un filtru, iar daca primarul propune un proiect pagubos pentru oras, consiliul il poate respinge. Pe de alta parte, se poate ajunge la situatia absurda in care consilierii locali, adversari ai primarului general, sa respinga toate proiectele fara motive intemeiate.

Bucurestiul vazut de susFoto: Hotnews

De retinut este ca noua majoritate formata de PDL-PNL si cei trei consilieri de la PPDD este o majoritate simpla. Pentru proiectele care privesc patrimoniul primariei - concesiuni, delegari de gestiune, exproprieri - este nevoie de doua treimi, iar aceste proiecte vor fi aprobate doar daca cele doua tabere din Consiliul General colaboreaza.

Printre cele mai importante proiecte care urmeaza sa fie dezbatute la urmatoarele sedinte de Consiliu General de noua majoritate se numara:

- reaprobarea culoarului de exproprieri pentru largirea str. Fabrica de Glucoza pentru care ar urma sa se plateasca circa 20 milioane de euro;

- declansarea procedurii de expropriere pentru realizarea penetratiei bd. Timisoara

- declansarea procedurii de expropriere pentru o portiune a drumului expres catre autostrada A1

- studiul de oportunitate pentru transformarea RADET din regie autonoma in societate comerciala pentru realizarea fuziunii cu ELCEN

Largirea str. Fabrica de Glucoza este un proiect foarte important pentru oras in conditiile in care in 2015 Autostrada A3, Bucuresti - Ploiesti, ar trebui sa intre in Bucuresti si practic traficul de pe autostrada s-ar descarca intr-o strada cu un fir de circulatie pe sens. Daca nu se aproba exproprierile, proiectul nu se poate realiza.

Un alt subiect fierbinte este aprobarea studiulului de oportunitate pentru transformarea RADET din regie autonoma in societate comerciala pentru fuzionarea cu ELCEN. Este important ca acest studiu sa fie bine facut, sa se analizeze clar riscurile si sa se stabileasca masurile de redresare ale RADET care in acest moment, din punct de vedere financiar, este o gaura neagra.

"Aceasta noua majoritate isi propune sa sprijine proiectele pentru Bucuresti si sa ceara mai multa transparenta in ce priveste cheltuirea banului public", a declarat Mircea Raicu, consilier PDL.

Premierul Victor Ponta a declarat luni ca el si PSD il sustin in continuare pe primarul Sorin Oprescu.

"Noi il sprijinim pe Sorin Oprescu si propunerile lui. Daca PNL – PDL ii va pune piedici, probabil vor lua 5% la urmatoarele alegeri. Ceea ce ma intereseaza pe mine, ca om care-l sprijina, e ca Oprescu sa-si continue proiectele si sa nu fie impiedicat de niste politruci. Ca daca va intreb cum ii cheama pe acesti consilieri, nici nu stiti. Nimeni nu stie, toata lumea stie de Oprescu si de primarii de sector", a declarat Victor Ponta citat de bzi.ro.

Oprescu si majoritatea USL din Consiliul General

Incepand din 2012 pana in prezent, Sorin Oprescu, aflat la al doilea mandat, a avut sprijinul Consiliului General, majoritatea fiind detinuta de USL, care l-a sustinut pe edil.

Astfel, la prima sedinta de Consiliu General cu majoritate USL, in august 2012, noua majoritate politica a aprobat toate proiectele propuse de primarul general. Printre acestea se numara autostrada suspendata, un proiect gigantic de 1,6 miliarde de euro, drumul expres spre autostrada A1 - un proiect de circa 140 milioane de euro- si un imprumut de 800 milioane de euro. Cele trei proiecte au fost aspru contestate de societatea civila si de o parte dintre cetateni.

In cazul autostrazii suspendate, deocamdata nu s-a realizat nimic deoarece costurile de implementare sunt foarte mari, iar primarul Oprescu nu a reusit sa gaseasca investitori ca proiectul sa fie realizat in parteneriat public-privat. Pana acum au avut de castigat doar firmele care au facut proiectul si care primesc pentru el 12 milioane de lei - circa 3 milioane de euro.

Proiectul inelului median este realizat de un consortiu de 5 birouri de proiectare: Proiect Bucuresti, Ecoterra, Metroul SA, Western Outdoor si Alpha Studio. Acest consortiu a fost desemnat in urma unei licitatii publice, valoarea de proiectare fiind de circa 12 milioane de lei. La firmele Wester Outdoor si Alpha Studio sunt actionari doi dintre membri Comisiei Tehnice de Urbanism de pe langa Primaria Capitalei: Sorin Gabrea si Vlad Cavarnali. Citeste aici povestea autostrazii suspendate.

In ceea ce priveste drumul expres spre Autostrada A1, proiectul este blocat in instanta deoarece cetatenii din zona nu sunt de acord cu proiectul. Nici imprumutul de 800 milioane de euro nu a fost luat deoarece Primaria nu a gasit de la cine sa se imprumute.

Oprescu si majoritatea PDL din Consiliul General

In perioada 2008-2012, in primul mandat al primarului Oprescu, Consiliul General a fost insa controlat de dreapta. O parte dintre proiecte propuse de primar au trecut, altele nu.

Cele trei proiecte enuntate mai sus au fost respinse in nenumarate randuri de majoritate detinuta de PDL.

Cel putin la nivel declarativ, consilierii PDL declarau la vremea respectiva ca nu doresc sa se ajunga in situatia in care a fost Traian Basescu cand era pa carma Primariei Capitalei, iar Consiliul majoritar PSD respingea toate proiectele lui Traian Basescu, iar acesta a transformat handicapul intr-un capital de imagine.

Sorin Oprescu nu este de aceeasi parere: "S-ar fi putut face mult mai multe lucruri, s-ar fi putut merge mai repede. Eu ştiu că nimeni nu mai are răbdare şi toată lumea aşteaptă să fie gata «ieri». Aşa am vrut să fie, dar nu am putut să o fac", a spus Oprescu la sfarsitul primului manfdat depre relatia cu Consiliul General.