In urma cu cateva saptamani, Carmen Dinca, purtatoarea de cuvant a Administratiei Strazilor, a declarat in cadrul unei intalniri online cu cititorii HotNews.ro ca noile piste pentru biciclete vor fi trasate pe carosabil. Cateva zile mai tarziu, primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, a declarat ca le va face pe trotuar deoarece soferii bucuresteni nu sunt suficient de civilizati in trafic si nu vrea sa stea sa numere mortii. Daca institutia care trebuie sa faca pistele inca nu a ajuns la o concluzie, ONG-urile care apara drepturile biciclistilor spun raspicat ca locul lor este pe carosabil. Reprezentantii Politiei Rutiere spun ca legea permite amplasarea pistelor atat pe trotuar, cat si pe carosabil, cu conditia ca fluxurile sa fie separate si sa prezinte siguranta pentru participantii la trafic. De asemenea, mai exista un standard care stabileste conditiile minimale pentru aprobarea pistelor pentru biciclisti, insa el nu este obligatoriu. Vezi ce conditii trebuie sa indeplineasca noile piste pentru biciclete.

Pista de biciclete impracticabilaFoto: USER UPLOADED
  • Tu pe unde crezi ca ar trebui facute noile piste pentru biciclisti?

Ce spune Politia Rutiera

Valentin Iana, seful Directei de avize din cadrul Politiei Rutiere, a declarat pentru HotNews.ro ca Politia Rutiera nu poate dispune unde sa se amplaseaze pistele. "Se poate opta pentru ambele variante (n.r. pe trotuar sau pe carosabil). Noi le aprobam doar daca prezinta siguranta pentru toti participantii la trafic”, a declarat Iana. Acesta spune ca, in cazul in care pistele vor fi amplasate pe trotuar, acestea trebuie separate de fluxul pietonal prin stalpisori sau borduri, la coborarea de pe trotuar bordurile trebuie coborate la nivelul carosabilului, nu trebuie sa existe obstacole de-a lungul pistelor (chioscuri, statii RATB, reclame etc), iar in marile intersectii trebuie facute treceri speciale pentru biciclete. De asemenea, se pot amenaja piste pentru biciclete pe trotuar doar daca ramane minim un metru pentru pietoni.

In cazul in care pistele s-ar face pe carosabil, acestea ar trebui sa fie, la fel, separate foarte clar. “O singura linie de demarcare, trasata pe asfalt, nu este suficient fiindca nu asigura niciun fel de protectie pentru ciclisti. De asemenea, nu este sigur pentru ciclisti ca pistele sa fie trasate langa parcarile de pe marginea bulevardelor fiindca masinile intra si ies din parcare si risca sa-i loveasca”,a mai declarat Iana. Acesta mai spune ca, daca impactul dintre un biciclist si un pieton nu este unul fatal, in impactul cu o masina sansele de supravietuire ale biciclistului sunt foarte mici.

Valentin Iana a declarat pentru HotNews.ro ca ca in conformitate cu avizul dat de Politia Rutiera, pistele de biciclete realizate de Administratia Strazilor in perioada 2008 - 2010, ar fi trebuit separate prin stalpisori de restul trotuarelor, iar bordurile trebuiau aduse la nivel.

Ce prevede standardul pentru piste de ciclisti

Potrivit unui standard elaborat de Institutul Roman de Standardizare in 1991, pistele pentru biciclete trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

- amplasarea in plan a trotuarelor, aleilor de pietoni si a pistelor de ciclisti, precum si determinarea latimii acestora se va face in concordanta cu caracteristicile functionale si cu intensitatea circulatiei pietonilor, respectiv a ciclistilor, stabilite in cadrul studiilor de circulatie si a proiectelor.

- pistele de ciclisti se proiecteaza si se executa pe baza studiilor de circulatie aprobate.

- pentru pistele de ciclisti amenajate in lungul drumurilor interurbane se recomanda sa se asigure un spatiu de siguranta de minim un metru latime fata de marginea partii carosabile. Acest spatiu se poate inlocui cu un parapet sau o bordura suprainaltata.

- latimile minime ale pistelor de ciclisti vor fi de 1,00 m pentru o banda si un sens e circulatie, 1,50 m pentru doua benzi si un sens de circulatie sii 2,00 m pentru doua benzi de circulatie in ambele sensuri.

- la racordarea pistei de ciclisti cu partea carosabila a drumului se vor prevedea borduri tesite avand panta de 1:3. Cand pista de ciclisti este este adiacenta trotuarului, intre aceasta se va prevedea o bordura de demarcatie.

- gabaritul pistelor de ciclisti va asigura o inaltime libera de trecere de 2,40 m.

- spatiile minime de siguranta de la marginea pistei de ciclisti, la constructii sau alte cai de circulatie invecinate, vor fi de: 0,50 m pana la constructiile laterale, 1,00 m pana la alte cai de circulatie paralele, altele decat trotuarele si aleile de pietoni.

- traseul in plan al pistelor pentru biciclisti va fi dispus, pe cat posibil, paralel cu axul strazii sau al drumului.

- pistele de ciclisti in localitati vor fi situate in afara gabaritelor de libera trecere a vehiculelor si a pietonilor si vor fi separate de partea carosabila prin borduri denivelate, rigole sau fasii libere de 1,50 m sau 2,00 m latime, in functie de importanta arterei de circulatie.

Citeste si:

Ce spun ONG-istii

Marian Ivan, Asociatia OPTAR: "Pentru ca in legislatia romana se prevede obligativitatea folosirii pistelor, atunci este obligatorie si asigurarea viabilitatii lor. Iar legea spune clar: drumul public este viabil cand se asigura fluiditatea si siguranta traficului. Pentru a se asigura fluiditatea, este obligatoriu ca depasirile sa fie permise. Se ajunge astfel sa se constate faptul ca in Bucuresti nu exista conditii pentru realizare pistelor pe trotuare. Situatia este complexa si trebuie discutata de la caz la caz. Trasarea pe carosabil a benzilor pentru biciclete trebuie sa fie un obiectiv al administratiei locale. Folosirea bicicletei in mediul urban este o necesitate, nu un moft. Este necesar ca in Bucuresti sa existe conditii pentru a te deplasa pe jos, cu bicicleta, cu transportul public sau cu masina. Iar pentru asta trebuie ca spatiul sa fie impartit corect intre toti participantii la trafic. Exista solutii simple si ieftine. Pentru ca Primaria nu trebuie sa reinventeze mersul pe bicicleta. Trebuie doar sa vedem ce au facut cei din jurul nostru si sa folosim experienta lor. Iar astfel de proiecte exista si le-am discutat in Primarie, in cadrul Grupului de lucru pe mobilitate. Tocmai de aceea sunt uimit ca decizii atat de importante se iau fara o consultare. Personal n-am identificat niciun specialist care sa sustina ca pistele sa fie trasate exclusiv pe trotuare. Din contra. Multi specialisti sustin trasarea benzilor pentru biciclete pe carosabil, motivele fiind multiple”.

George Culda, Asociatia Bate Saua: "E foarte necesar ca infrastructura pentru biciclete sa reduca spatiile alocate autoturismelor personale si sa deschida drum bicicletelor pe carosabil. Acolo, pe carosabil, se pot proiecta şi se pot amenaja benzi unice, comune pentru transportul public şi biciclistic, care vor permite deplasarea cu viteză mai mare... decât staţionarea în traficul blocat. Pentru început, este necesară delimitarea fizică a pistelor de biciclete astfel încât să nu le poată bloca nicio maşină 4x4. După o vreme, când din ce în ce mai mulţi cetăţeni vor constata ca oraşul este mai curat şi mai respirabil, probabil nu vom mai avea motive să ridicăm adevărate ziduri de cetate în jurul acestor piste... Şi e foarte necesar sa re-creăm spaţiu generos pentru pietoni cu trotuare foarte largi".

Cătălin-Andrei Teodoru, pistamasii.blogspot.com: “Noi cicliştii facem parte din trafic şi dorim să împărţim carosabilul cu celelalte categorii de vehicule, totodată vrem să circulăm în siguranţă, de aceea, alături de ceilalţi membrii ai acestei comunităţi militez pentru construirea de piste pe carosabil conform standardelor europene”.