<-- Dosare Juridice - Oglinda -->

Dosare Juridice - Legea taximetriei

UBER vs. taximetriști - războiul orgoliilor

de George Doru Lucaciu     STOICA & Asociatii


George Doru Lucaciu
Foto: STOICA & Asociatii
În ultima perioadă asistăm la o amplificare a conflictului între, pe de-o parte, cei care prestează servicii de transport persoane în regim de taxi sau în regim de închiriere și, pe de altă parte, persoanele care utilizează platformele de tip UBER/Taxify (Bolt). Conflictul a culminat cu organizarea unor proteste ale taximetriștilor, care și-au exprimat nemulțumirile la adresa competitorilor UBER/Taxify (Bolt).

Aparent din dorința de a stopa acest conflict, în data de 1 martie 2019, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a publicat un proiect de Ordonanță de urgență, având ca obiect instituirea unor măsuri în domeniul transportului rutier și modificarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere ("Legea taximetriei").

Pentru a justifica urgența, sunt menționate creșterea activităților de transport persoane în regim de taximetrie cu încălcarea prevederilor legale, producerea de consecințe negative asupra strategiilor autorităților publice locale în privința transportului public local, inclusiv din perspectiva poluării mediului înconjurător sau crearea unui impact negativ asupra mediului concurențial normal al activității operatorilor care sunt autorizați să presteze serviciul de taximetrie.

Legea taximetriei a intrat în vigoare la data de 28 aprilie 2003, iar ultima modificare a fost adusă în 28 aprilie 2016. Există oare motive de urgență extremă, care să reclame adoptarea unei ordonanțe de modificare? O eventuală modificare a legii în cauză nu ar trebui adoptată prin procedura obișnuită de legiferare realizată de Parlamentul României?

Principalele modificări propuse prin intermediul acestui proiect de lege pot determina chiar un efect contrar celor enunțate în expunerea de motive, în sensul că, în urma adoptării modificărilor propuse, este posibil ca serviciile de tip UBER/Taxify (Bolt) să dispară definitiv.

Astfel, o primă modificare propusă constă în eliminarea serviciului de transport în regim de închiriere din sfera serviciilor de utilitate publică.

Actuala reglementare definește transportul în regim de închiriere ca fiind un serviciu de transport public de persoane (ca și transportul în regim de taxi), dar executat de un autoturism cu un conducător auto, pus la dispoziția clientului pe bază de contract pentru efectuarea serviciului, tarifat pe oră sau pe zi, cu plata anticipată a prestației contractate, pe bază de documente fiscale, conform legii.

Dacă proiectul va fi adoptat în forma propusă, art. 2 și 3 din Legea taximetriei se vor modifica în sensul că doar serviciile de transport în regim taxi vor fi considerate de utilitate publică. O astfel de modificare, aparent neînsemnată, ar putea avea ca efect necesitatea adoptării unei noi legi prin care să fie reglementate condițiile de funcționare și de autorizare ale transportului în regim de închiriere, în condiții mult mai restrictive decât cele actuale. Rămâne de văzut cum legiuitorul va pune în practică aceste modificări, de vreme ce transportul persoanelor este şi va rămâne un serviciu de utilitate publică.

O a doua modificare propusă vizează conţinutul art. 55 punctul 3 lit. h), care reglementează sancționarea contravențională a celui care prestează servicii de transport.

Astfel, art. 7 alin. (2) și (3) din Legea taximetriei interzic în mod expres ca transportul public, contra cost, de persoane sau de bunuri, să se desfășoare fără documente de autorizare valabile, sub sancțiunea amenzii contravenționale. Potrivit art. 55 punctul 3 lit. h), pentru a fi considerată contravenție, fapta trebuie să aibă caracter repetitiv. În consecință, la acest moment, efectuarea unei singure activități de transport public, contra cost, de persoane sau de mărfuri, cu încălcarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau (3), nu constituie contravenție și nu se pedepsește cu amendă, revenind autorității sarcina să probeze că cel în cauză a săvârșit în mod repetat astfel de fapte, ceea ce în practică este dificil de demonstrat.

Prin eliminarea cerinței ca fapta să fi fost săvârșită "în mod repetat", sancțiunea devine aplicabilă persoanelor fizice sau juridice în cazul efectuării de servicii de transport public, contra cost, de persoane sau de mărfuri, chiar și pentru o singură activitate desfășurată fără respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau, după caz, ale art. 7 alin. (3).

În ceea ce privește procesul de autorizare, prestarea serviciilor de transport public se poate face în baza unei autorizații de taxi valabile (în cazul transportului în regim taxi) sau a unei copii conforme (în cazul transportului în regim de închiriere). Aceste documente se eliberează de autoritatea de autorizare competentă, în urma unui proces birocratic, anevoios. Prin propunerea de modificare a legii și de simplificare a procesului sancționator, se urmărește, pe cale indirectă, ca șoferii de tip UBER/Taxify (Bolt) să se supună acelorași reguli de autorizare ca taximetriștii. În felul acesta, sfera persoanelor dispuse să presteze servicii de transport prin aplicațiile de tip UBER/Taxify (Bolt) se va restrânge din ce ȋn ce mai mult, întrucât aceştia se vor expune amenzilor contravenționale.

Nu încurajăm sub nicio formă prestarea de servicii de transport public în mod nelegal sau clandestin, însă reglementarea serviciilor de transport de tip UBER/Taxify (Bolt), ca alternativă la mijloacele tradiționale de transport, constituie o evoluție firească a societății românești, în deplin acord cu progresul și evoluția altor țări europene în acest domeniu.

Aceste servicii de transport persoane sunt utilizate în mai multe state membre ale Uniunii Europene, fiind evident că acestea şi-au dovedit eficiența de-a lungul timpului (inclusiv prin implementarea şi utilizarea unor servicii de tip BlaBlaCar sau “car sharing”). Printre avantajele utilizării unor astfel de servicii alternative, regăsim posibilitatea reducerii costurilor de transport sau limitarea numărului de mașini care se deplasează în aceeași direcție, fiind una din măsurile de relaxare a traficului urban din marile capitale europene. În același timp, existența serviciilor de tip UBER/Taxify (Bolt) sporește calitatea serviciilor de taximetrie, concurența fiind întotdeauna favorabilă consumatorului.

Din păcate, în acest război al orgoliilor, fiecare parte urmărește să își impună propriul punct de vedere, fără măcar să accepte că cealaltă parte ar putea să aibă o viziune diferită. Desigur, fără voia sa, clientul devine o victimă colaterală, urmând să suporte în mod direct efectele negative ale acestui conflict. Prin înăsprirea regimului contravențional se urmărește limitarea sau chiar interzicerea serviciilor de tip UBER/Taxify (Bolt), deși existența acestor servicii ar trebui să contribuie la sporirea competitivității în acest domeniu.

În locul unei noi ordonanțe de urgență care, tributară unei viziuni conservatoare asupra transportului de persoane, urmărește îngrădirea acestui tip de serviciu de transport, ar fi mult mai potrivită găsirea unei soluții în vederea simplificării procedurii de autorizare, atingerea unui nivel ridicat de satisfacție pentru consumatori fiind elementul central care ar trebui să primeze în fața intereselor divergente ale transportatorilor.

Un articol semnat de George Doru Lucaciu, Senior Associate STOICA & Asociații


Citeste mai multe despre   



Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.












9797 vizualizari

  • +21 (31 voturi)    
    orgolii pe dracu (Miercuri, 20 martie 2019, 10:21)

    liviu_ [utilizator]

    taximetristii recunosc ca nu pot concura cu uber (prea hoti) si vor sa interzica orice urma de concurenta!

    este "fun" cum nite traximetristi pot schimba legea (cand e in interesul guvernului) dar 500k oameni in strada NU CONTEAZA!
    • -16 (20 voturi)    
      Concluzia ta e intuitiva, la indemana si rapida! (Miercuri, 20 martie 2019, 15:46)

      Marionette [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Dar PROASTA! Daca erai un maimutoid in jungla, ti se facea foame, mancai niste boabe si dupa o ora aveai o diaree de toata isprava si concluzionai rapid, intuitiv si la indemana ca boabele ti-au dat acea diaree in 99% dintre cazuri era o concluzie corecta. Desi poate apa era infestata cu ceva si nu boabele erau cele vinovate. Dar in 99% dintre cazuri maimutoidul tragea concluzia corecta si varianta genetica care gandea in acest fel "magic"avea sanse mai mare sa supravietuiasca si sa procreeze. Gandirea de acest tip a ramas adanc inradacinata in noi ca urmasi ai pitecantropilor. Cu toate astea in societatea complexa in care traim gandirea magica incepe sa dea rateuri. Daca un politician zambeste frumos si spune ca-ti vrea binele nu inseamna asta, iti vrea raul. vrea sa te fura si sa te ia de prost. Daca o firma iti da discount nu inseamna ca trebuie sa te bulucesti acolo, poate vrea sa-si creasca vanzarile.
      La fel e si problema UBER/TAXIMETRIE. Taximetristii trebuie sa dea niste taxe (ce ajung la 60% din ce castiga) la stat, trebuie sa respecte niste reglementari, niste revizii la 6 luni, ITP-uri la 6 luni, UBER nu plateste taxe in acelasi regim. Priviti cifrele de afaceri ale UBER. Taxele sunt o ciozvarta aruncata in scarba. Cand ei fac acelasi lucru pe care il face ceilalti.
      Tu, consumatorul, daca vrei sa faci activitate de taxi legala trebuie sa depui dosar, sa-ti fie acceptat, si de obicei nu iti este, si practic nu ei voie sa intri pe piata. Ei intra, fara acte, fara taxe, zicand ca e car-sharing si spun ca ofera servicii bune. Sa ofere, dar in aceleasi conditii, Sau sa dispara conditiile puse de legea taximetriei .
      • +15 (21 voturi)    
        Desigur... (Miercuri, 20 martie 2019, 16:23)

        ActaNonVerba [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

        Cand taximetristiii vor respecta "reglementarile" la care faci referire, da, sunt de acord sa fie interzise servicii de tip Uber...
        Pana atunci, stimate "coleg", lasa-ma si pe mine sa am si o alternativa la aceste servicii de cacao.
      • +10 (10 voturi)    
        Deci recunoasteti... (Miercuri, 20 martie 2019, 17:05)

        IoPaNet [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

        "Tu, consumatorul, daca vrei sa faci activitate de taxi legala trebuie sa depui dosar, sa-ti fie acceptat, si de obicei nu iti este, si practic nu ei voie sa intri pe piata."
        Lasand la o parte greseala de logica (eu, consumatorul, sunt cel care consuma serviciile, ca de aceea mi se spune consumator, nicidecum nu vreau sa le prestez), tu ne spui ca ati creat (cu largul concurs al autoritatilor) o casta in care nimeni altcineva nu este primit (fara spaga serioasa, as completa eu). Mai lasati-ne medievalilor, cu mentalitatea asta. Noi, consumatorii, vrem servicii de calitate nu un monopol. Si, sincer, ne doare in cot de ce vreti voi, taximetristii. Schimbati-va mentalitatea medievala si imbunatatiti serviciile sau apucati-va de alta meserie.
      • +6 (6 voturi)    
        Nu-i mai caina pe Croncani (Miercuri, 20 martie 2019, 17:45)

        Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

        Ca taxele le platesc din jumulit clientii. Sa te vad cu telefonul si portofelul furat de Croncani si mai discutam dupa aia.
      • +5 (5 voturi)    
        Doar o marioneta? (Miercuri, 20 martie 2019, 21:43)

        IAEA [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

        Stimate Domn,
        Chiar credeti ceea ce scrieti? Sau sunteti doar o marioneta in mainile proprietarilor de firme de taximetri?
        Daca va este atat de rau ca taximetrist, de ce nu plecati din sistem?
      • +2 (2 voturi)    
        Cred ca se referea (Joi, 21 martie 2019, 8:12)

        knight_rider [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

        la faptul ca 99% din soferii de taxi sunt niste chestii care put, iar destinatia ti-o aleg ei, daca esti cumva in drumul lor. O tot dai cu taxe .... pot confirma si altii ca taximetristii nu elibereaza bon, pt simplul motiv ca nu dau drumul la aparat. Nu poti cumpara bunul simt al soferilor Uber, masinile lor, cu cercecopitecii de la taxi, cu cutiile lor gaurite si urat mirositoare, ocupate de niste neanderthalieni ce se sterg la c...e cu respectul pt client. Am fost refuzat de 10-15 intr-o saptamana pt curse de aeroport sau Unirii - Drumul Taberei, pe motiv ca "Boss, nu merg eu acolo" .... asa ca las-o moarta taximetristule ...
    • +2 (2 voturi)    
      Oare de ce?! (Joi, 21 martie 2019, 7:56)

      Ciprian1979c [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Pentru ca taximetristii au iesit miercuri dimineata si au blocat tot! Noi am iesit ca prostii in weekend sau seara, cand doare undeva pe toata lumea, nu afectezi pe nimeni cu nimic! Daca ies 500000 de oameni 3 zile consecutiv in piata, in zile lucratoare(deci fac si greva) si blocheaza totul, nu cred ca rezista o saptamana nici un guvern!
      PS ..eu nu cred ca astia sunt taximetristii cu masina personala, eu cred ca astia sunt taximetristii angajati pe masinile patronilor de companii - doar ei au de pierdut!
  • +23 (29 voturi)    
    Război (Miercuri, 20 martie 2019, 10:26)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Dacă e război, atunci e unul între nesimțire, servicii proaste, învechite, și serviciile de sharing, moderne, orientate câtre client si civilizate. NE-AM SATURA DE HOTII DIN VOLUNTARI, șoferi in maiou si șlapi, ascultând manele, refuzând cursele, sau de mașinile lor care put a fum de tigara si transpiratie.
  • +20 (28 voturi)    
    serviciu de taxi (Miercuri, 20 martie 2019, 10:31)

    CRMS [utilizator]

    ..se potriveste perfect cu mizeria si neam-prostia care domeneste in Capitala de cand s-a instaurat domnia PSD-Firea.
    Doar nu era de asteptat ceva care sa creasca calitatea vietii de la niste "draganiotzi" !
  • +24 (28 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Miercuri, 20 martie 2019, 10:59)

    [anonim]

  • +19 (23 voturi)    
    avem nevoie de mobilitate urbana, aka TRANSPORT! (Miercuri, 20 martie 2019, 11:23)

    MG [utilizator]

    daca vrem sa reducem numarul masinilor din oras, trebuie sa avem EXCEDENT in transport. Sa ai alternative la taxiurile care nu fac față dimineata, seara si in weekend! Car sharing-ul trebuie promovat, autorizat si NE-TAXAT!
  • +4 (6 voturi)    
    Razboiul orgoliilor? titlu de avocat (Miercuri, 20 martie 2019, 22:12)

    AliKimiku [utilizator]

    e razboiul hotiei si prostiei impotriva normalului si corectitudinii.
    Cand ma refer la hotie si prostie ma refer si la autoritati si la practicantii taximetriei.
    L-as intreba pe autor: e o dovada de orgoliu nemasurat din partea mea daca vreau sa fiu transportat din pct A in pct B in conditii decente si sa platesc pretul corect pentru asta?
    • -1 (5 voturi)    
      Deci nu vrei licență de taxi și casă de marcat? (Joi, 21 martie 2019, 0:07)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

      De ce trebuie să le aibă taximetristul, dacă la Uber se poate și fără?

      În UK există de zeci de ani private-hire, mașini care merg numai la comandă, dar au și ele licență de taxi, iar taximetristul are și el licență. Numai că nu are voie să stea în stații de taxi și nu are voie să ia clienți din mers, ca taximetriștii hackney.

      O regulă trebuie să fie aceeași pentru toată lumea. Dacă Uber nu are nevoie de licență și aparat de taxare cu casă de marcat, atunci de ce te aștepți ca taximetristul să le aibă?
      • +2 (2 voturi)    
        Spune sincer, (Joi, 21 martie 2019, 8:15)

        knight_rider [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        esti taximetrist? Lasa vrajeala cu UK. Cand e in avantajul vostru, dati ca exemple alte tari. Sa inteleg ca tu in UK, faceai baie la 2 saptamani? Fumai si ascultai manele in masina, cu clientul?
        • 0 (0 voturi)    
          Să înțeleg că paranoia e pasiunea ta? :) (Vineri, 22 martie 2019, 12:24)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui knight_rider

          La modul cum pui tu problema, e foarte bine că taximetriștii reacționează ostil.

          Dacă ăsta e nivelul la care poți tu purta o discuție, taximetriștii or să-și impună punctul de vedere prin forță și exact asta meriți.
      • +3 (3 voturi)    
        casă de marcat (Joi, 21 martie 2019, 8:21)

        hollow [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        mi se rupe de licență și de casă de marcat, în calitate de consumator pe mine mă intersează să nu merg cu un cazan împuțit, iar șoferul să nu fie un mitocan nespălat care fumează. Taximetriștii au senzația că mergem cu Uber pentru că e mai ieftin, fiindcă banii sunt singurul lucru care-i interesează pe ei, însă realitatea e că absolut NICIODATĂ nu am știut și nici nu mă interesează cât costă pe km Uber sau Taxify, aș plăti oricât ca să nu mai am de-a face cu taximetriștii români și mașinile lor.
        • 0 (0 voturi)    
          ”Ți se rupe” de prevederile legale? (Vineri, 22 martie 2019, 12:26)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui hollow

          La fel și taximetriștilor, așa că primești exact ceea ce meriți :)
      • +2 (2 voturi)    
        Casa de marcat (Joi, 21 martie 2019, 8:35)

        Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        Uber are cea mai transparenta casa de marcat.
        TOTUL este documentat/documentabil, inclusiv bacsisul. Statul poate prelua EXACT taxele calculate in timp real.
        Taxi (in Romania) lucreaza de regula, la negru. Casa de marcat e vrajeala.
        Pana una alta UBER varsa mai mult la bugetul decat firmele de taxi.
        Miza sunt banii negri care intra in buzunarele de pe filiera Taxi.
        • 0 (0 voturi)    
          Si in plus cel mai infailibil sistem de calcul (Joi, 21 martie 2019, 10:42)

          Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui Inapasevedeinvers

          GPS-ul nu poate fi trisat si nici nu are nevoie de verificare metrologica.
          Ceva mai nou, tariful se stabileste dinainte, o data acceptata comanda, soferul poate sa se abata din drum doar ca distractie, daca are chef sa suporte diferenta din propriul buzunar .
      • 0 (0 voturi)    
        mai nene.. (Joi, 21 martie 2019, 12:19)

        CRMS [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        Introduceti si voi plata cu cardul si spuneti-ne dinainte, in scris, cat ne costa cursa
        • 0 (0 voturi)    
          E treaba companiilor de taxi, nu a mea. (Vineri, 22 martie 2019, 14:07)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui CRMS

          Vrei să vin eu din Anglia, să-ți aduc în secolul 21 companiile de taxi din București?


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version