Modul deficitar in care functionarii administratiei locale organizeaza licitatiile si selectiile de oferte publice nu mai este un secret. Din lipsa de timp sau inspiratie, Primaria a ajuns sa contracteze servicii si lucrari fara ca firmele care au castigat contractele sa fie verificate "ca la carte". De aici si suspiciunile cu privire la felul in care sunt cheltuiti banii publici.

Acum aproximativ o luna, Primaria a organizat o "asa-zisa" licitatie pentru refacerea si reutilarea locurilor de joaca pentru copii de pe raza orasului. In fapt, a fost vorba de o selectie de oferte. Procedura in sine are calitatea de a urgenta atribuirea de contracte publice, dar - ca punct slab - poate fi suspectata de lipsa de transparenta.

Ofertele sunt trimise pe fax si, teoretic, pot intra in posesia concurentei, incalcindu-se principiul egalitatii de sanse intre firmele participante. Dupa ce Directia Tehnica a Primariei Cluj a verificat ofertele, saptamana trecuta au fost facute publice numele firmelor castigatoare.

Partea de reutilare a locurilor de joaca (o prioritate pentru Emil Boc, in asteptarea zilei de 1 iunie) a fost acordata societatilor Todimal din Bistrita si Dupex din judetul Alba. Primaria va plati firmelor nu mai putin de 40.000 de euro.

Todimal apare la Finante cu datorii catre stat

Conform site-ului Ministerului Finantelor Publice, societatea bistriteana Todimal apare, la data de 31 martie 2005, cu obligatii catre bugetul de stat. Potrivit MFP, societatea a avut "obligatii precedente perioadei in care a inregistrat obligatii restante" in valoare de 988 de milioane de lei. Impozitul pe profit, neplatit la data de 31 martie 2005, era de 189 de milioane de lei.

Mai mult, impotriva societatii se instituise procedura de executare silita. Toatea acestea, cu circa o luna inainte ca firma sa castige un contract public. Este clar ca functionarii din Primarie au trecut peste aceste informatii, sau pur si simpul nu au luat cunostiinta de ele.

Sorin Apostu, directorul Directiei Tehnice a Primariei, ne-a declarat ca firma din Bistrita a prezentat un certificat fiscal curat. Lucru posibil numai in cazul in care firma si-a achitat pana la data licitatiei datoriile.

Patronul societatii Todimal, care a dorit sa-si pastreze anonimatul, ne-a declarat ca nu poate fi vorba de 988 de milioane de lei, ci doar de 189 de milioane, datorie pe care acesta o recunoaste si pe care pretinde ca a platit-o. "Am platit numai saptamana trecuta circa 60 de milioane", spune patronul bistritean.

Ceea ce, daca e sa luam de bune declaratiile sale, arata ca la data la care a participat la selectia de oferte, avea si datorii catre stat. Lucru care se contrazice cu declaratia directorului Sorin Apostu. In acest cerc vicios al declaratiilor cineva minte. Oficiale sunt doar informatiile MFP.

Chiar si asa, daca societatea Todimal si-a platit datoriile pe care le-a avut, cu siguranta, nu poate fi un partener serios pentru muncipalitate. Patronul societatii a declarat entuziast ca lucreaza cu Primaria Cluj de mai bine de trei ani si ca principalele lui contracte sunt cu diferite institutii publice. Institutii pe care Todimal le-a fentat atunci cand nu si-a platit obligatiile fiscale.

Legea achizitiilor publice interzice firmelor cu datorii catre stat sa participe la licitatii. Mai mult, moral, o firma care s-a aratat rau-platnica nu poate primi in continuare bani publici.

Nu a obtinut avizul de siguranta

Daca grija pentru bani publici nu este o prioritate foarte mare pentru functionari, nici calitatea serviciilor nu e la mare pret.

Directorul Sorin Apostu a indicat ca firma din Bistrita va primi lucrarea, adica se va apuca de operatiunea de a monta balansoare, numai daca va obtine avizul Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat (ISCIR).

La data la care societatea Todimal a participat la selectia de oferte, bistritenii nu aveau acest aviz, ci incepusera doar procedurile de a obtine avizul de la ISCIR Bucuresti, care avizeaza instalatiile de agrement. Patronul Todimal sustine ca a platit deja 100 de milioane taxe pentru obtinerea avizelor si ca va intra in legalitate.

Chiar si asa, in mod normal, firma trebuia sa aiba avizele la zi. Directorul Apostu explica: "Nu am dorit sa anulam atribuirea contractelor pentru lipsa avizului, pentru a nu se interpreta ca descalificam firmele din orice motiv, ca avem ceva cu firmele care vin la licitatii".

"Amanuntul" de care vorbeste Apostu nu este deloc nesemnificativ, siguranta locurilor de joaca fiind in legatura directa cu avizul ISCIR. Este putin probabil sa nu existe cel putin o firma care sa aiba avizul ISCIR si care sa fie in stare sa ofere aceleasi servicii ca si Todimal. Fireste, aceea firma "ipotetica" nu a aflat de licitatie.

Rezultate financiare slabe

Conform raportarilor de la Ministerul Finantelor, firma Todimal si-a schimbat, de-a lungul anilor, domeniul principal de activitate, de la productia de sticlarie la productia de mase plastice sau fibre de sticla, asa cum apare pe anul 2003. Nici ca afacere, in acte, Todimal nu e cine stie ce.

Pe anul 2001 a avut un profit de 10 milioane de lei, datorii de peste 600 de milioane si o cifra de afaceri de 2,3 miliarde. Pe anii 2002 si 2003, firma a declarat profituri nesemnificative, de 12 si, respectiv, 33 de milioane de lei. Datoriile firmei s-au ridicat, in 2003, la peste 2 miliarde lei.