O parte din flota galateana facuta pachet si transferata in urma cu mai multi ani de la AFDJ la societatea Resalv Galati a fost vanduta de Ministerul Transporturilor (in guvernarea PSD) unei firme din Constanta, prin intemediul unei licitatii extrem de suspecta.

Firma Canal Services a achizitionat toate „minunatiile" Resalv si a inchiriat si trei ambarcatiuni galatene la un pret destul de mic (desi concurenta oferea un pret triplu).

Si ca tot tacamul sa fie complet, aceeasi firma a vandut statului sediul Resalv pentru cateva mii de euro (in conditiile in care Ministerul Transporturilor stia de faptul ca acea cladire nu mai poate fi folosita). Asa ca in urma cu cateva saptamani a fost demolata complet...

Afacerea Resalv, devenita o mina de aur pentru firma constanteana condusa de un „oarecare" Miron Vasilescu, dar destul de paguboasa pentru stat, s-a incheiat dupa o reteta asemanatoare cu cea folosita la contractul „Rostok".

Privatizarea societatii Resalv Galati, ce s-a desprins in urma cu cativa ani din Administratia Fluviala a Dunarii de Jos (impreuna cu alte societati de profil) s-a dovedit a fi o afacere paguboasa pentru statul roman.

Insa destul de profitabila pentru o firma din judetul Constanta, sustinuta de reprezentantii Ministerului Transporturilor, condus pana la finele lui 2004 de ministrul Miron Mitrea si Ion Jercan (director general in departamentul transporturi navele).

La licitatia de privatizare a Resalv au participat patru firme, insa in urma unei selectii, in joc au mai ramas doar doua: Canal Services si Coremar Constanta.

Desi Coremar a oferit un pret mult mai bun, in cele din urma Ministerul Transporturilor a preferat sa atribuie licitatia firmei Canal Services din Constanta, condusa de Miron Vasilescu.

„Pretul celor de la Canal Services a fost de aproape trei ori mai mic, dar nu mai vreau sa dezgrop ceea ce s-a intamplat atunci", ne-a declarat in urma cu ceva timp directorul tehnic al firmei Coremar Constanta. Afirmatiile lui sunt sustinute si de o parte dintre angajatii Administratiei Fluviale, care au fost detasati la Canal Services.

Ei afirma ca societatea din Constanta a fost avantajata si la inchirierea unor ambarcatiuni. „Remorcherul «Galati III» a fost inchiriat de Canal Services cu 5.000 de dolari pe luna. Eu nu am vazut contractul dar toata lumea care lucreaza aici stie acest lucru.

Cealalta firma, Coremar oferea pe luna 25.000 de dolari! Iar Canal Services poate face pe zi, pentru o singura operatiune in care se foloseste de remorcherul galatean, 5.000 de dolari", ne-a declarat Laurentiu Pilaf, unul dintre angajatii Administratiei Fluviale, detasati la firma din Constanta.

Fostul director al societatii Resalv, care a participat la licitatia tenebroasa, sustine ca a existat o comisie din Ministerul Transporturilor, care a verificat modul de desfasurare a licitatiei si nu s-au gasit nereguli.

„Ma indoiesc eu ca cei 9 oameni din minister ar fi inchis ochii", a afirmat Viorel Bradea, fostul director al Resalv.

Cladire fantoma, vanduta cu 55.000 de euro

Imediat dupa ce Resalv a fost achizitionata de catre Canal Services, firma din Constanta a mai „stors" de la stat cateva mii de euro. Si asta prin vanzarea fostului sediu al societatii Resalv, care a fost demolat zilele trecute la decizia Ministerului Transporturilor.

Canal Services a cumparat la „pachet" fostul sediu al Resalv (construit pe un teren de 297 mp) si in 2004 l-a vandut ministerului ce a fost condus de Miron Mitrea cu 55.000 de euro.

Cladirea respectiva (situata exact langa Administratia Fluviala) a fost construita in anul 1900, iar in urma unei expertize realizate in 2000 de o firma din Braila (SC CIC CONS SRL) s-a concluzionat ca pentru reconsolidare era necesara suma de 250.000 de euro.

Asa ca Autoritatea Navala Romana, prin Ministerul Tranporturilor a demolat-o in urma cu cateva saptamani. Iar in locul respectiv, purtatorul de cuvant al Autoritatii Navale Constanta, Mona Paraschiv, ne-au comunicat ca se va construi un nou sediu al Autoritatii Navele Galati.

Angajati nemultumiti

Povestea cu vaporase si bani suspecti din navigatie nu se opreste insa aici. Dupa ce o parte dintre navigatorii Administratiei Fluviale (care lucrau pe cele trei ambarcatiuni inchiriate firmei constantene) au fost detasati la Canal Services, au inceput sa apara si problemele la capitolul personal.

Spre exemplu, mai multi navigatori cu care am discutat recent sustin ca la Constanta au un program infernal de lucru si au adaugat ca li s-a cerut sa treaca pe fisa de pontaj ca lucreaza cate 10 ore pe zi. „Se lucreaza 24 de ore din 24, o saptamana da, alta nu.

Dar suntem fortati sa spunem ca lucram zilnic cate 10 ore pe zi. Asta inseamna ca nu sunt platite orele suplimentare", ne-a declarat un angajat.

Liderul Sindicatului „Farul" din Navigatie, Stefan Frunza sustine la randul lui ca in acest an expira perioada de detasare a angajatilor de la AFDJ trimisi la Canal Services, insa adauga faptul ca ambarcatiunile inchiriate la Constanta vor avea nevoie de reparatii ample, ce vor fi facute pe banii statului.

Acelasi lucru il sustin si angajatii Canal Services. „Firma a inchiriat o pilotina si doua remorchere (Remorcherul Galati III, Remorcherul mic Suceveni V si Pilotina VII n.r.).

Au fost efectuate pe parcurs cateva reparatii mici pe care cred ca le-a achitat firma, dar reparatiile mari, care se fac o data la patru ani, sunt platite scump de catre stat. Remorcherul Galati III a suportat o astfel de reparatie pe docul de la Mangalia. Statul a platit. Aici sunt multe probleme.

Contractul acela incheiat de stat cu Canal Services este necunoscut de catre anfajati. Noi stiam ca trebuia sa fim trimisi sa lucram din nou la Galati, la AFDJ, inca din luna iunie, dar cred ca a fost prelungit contractul. Toate contractele de acest gen se incheie cu sustinere politica si comisioane.

Pot sa spun ca deseori, un director de la Galati a venit la Constanta sa isi ia spaga", a afirmat Laurentiu Pilaf, mecanic sef la Canal Service.

„Tara asta e plina de prosti, iar de la sublim la ridicol e un singur pas"

Despre contractul tenebros, parafat de statul roman pe vremea ministrului Miron Mitrea, am discutat zilele trecute si cu directorul Canal Services, Miron Vasilescu. El a afirmat ca modalitatea prin care a cumparat Resalv Galati a fost legala si ca a facut numeroase investitii dupa ce a castigat licitatia.

„Tara asta e plina de prosti, iar de la sublim la ridicol e un singur pas. Vreau sa stiu si eu cine moare de grija noastra. Probabil v-a bagat cineva limba in ureche si v-a scos ceara. Voi, ziaristii, trebuie sa fiti destepti.

Cladirea aceea, a Resalv, am cumparat-o cu toate celelalte lucruri ce s-au aflat in proprietatea Resalv. Dar nu mai stiu cu cat am vandut-o. Probabil cu 17.000 sau 18.000 de euro. Nu tin minte totul pentru ca sunt om de afaceri si am altele pe cap", ne-a declarat vineri, directorul societatii Canal Services.

Ieri erou si cercetat penal, azi director la AFDJ

Un alt nume mare legat de Resalv este Florin Uzumtoma (membru PD), actualmente director la departamentul Cai Navigabile din cadrul Administratiei Fluviale.

In perioada 2001-2002, imediat dupa ce a fost schimbat din functia de director al societatii Resalv, Uzumtoma a fost cercetat in doua dosare penale de catre Parchetul de pe langa Tribunalul Galati. Procurorii de la acest parchet ne-au comunicat insa ca in ambele dosare s-a dispus scoaterea de sub urmarie penala a directorului de la AFDJ.

Primul dosar penal al lui Uzumtoma a avut ca obiect modalitatea de incheiere si executare a unui contract de inchiriere a unui remorcher, al carui beneficiar a fost firma SC VAV International 2015 SRL Bucuresti.

Al doilea s-a referit la indeplinirea unor atributii de serviciu, in legatura cu incheierea si executarea unor contracte de vanzare-cumparare si inchiriere a unor barje ce se aflau in proprietatea Resalv Galati.

Fostul director al Resalv, Florin Uzumtoma, a afirmat vineri ca el devenise un erou national in acea perioada si ca PSD a dorit sa il ingroape. „Toate s-au spart dupa ce am reusit sa aduc in tara nava «Albatros», sechestrata in Egipt. Devenisem erou, am si acel ordin pe aici prin birou.

Dupa ce am devenit director al AFDJ, am discutat cu fostul director al Resalv, acum angajat la noi, si l-am intrebat de ce a facut reclamatii false la Parchet. A zis ca era fortat de PSD, dar cu toate acestea nu l-am concediat.

Cel mai greu a fost ca politistii de la Inspectoratul de Politie, carora le ofeream documetele pentru ancheta demarata de procurori se schimbau des pe perioada cercetarilor. Veneau mereu noi persoane care spuneau ca nu au primit nici un document de la mine.

Am avut noroc ca am pastrat la sertar toate actele care m-au scos curat ", a afirmat Uzumtoma.

Dupa cum se stie, RESALV Galati, singura societate care efectua operatiuni de salvare, a inchiriat nava „Albatros" firmei Zaher Maritime International in iunie 1999. Contractul a expirat in iunie 2000, data la care firma

Zaher, ce avea sediul in Emiratele Arabe Unite, ar fi trebuit sa renegocieze contractul cu Resalv, lucru care nu s-a intamplat. Cand nava „Albatros" se afla in Spania, directia ei a fost schimbata spre portul din Alexandria. Firma a refuzat sa plateasca obligatiile financiare fata de echipaj si taxele portuare.

La bordul navei se afla un echipaj format din 14 marinari romani. Pe atunci s-au facut demersuri la Ministerul de Externe si Ministerul Transporturilor, pentru ca navei romane sa i se permita sa se intoarca in tara, insa toate ramasesera fara raspuns.

In cele din urma, nava a plecat din Alexandria fara sa aiba permisiunea de parasire a portului. Dupa incident si dupa venirea la guvernare a PSD, Florin Uzumtoma a fost schimbat din functia de director al Resalv.

Anul acesta insa, el a fost promovat de Partidul Democrat (condus de Mircea Toader) in functia de director al departamentului Cai Navigabile din cadrul AFDJ (Uzumtoma figureaza in Monitorul Oficial printre donatorii campaniei PD, insa cu o suma de doar 10 milioane de lei).

Fostii membri CA Resalv, infiltrati la ANR si MT

O parte dintre persoanele care au facut parte din Consiliul de Administratie al societatii Resalv si-au facut cuib la Ministerul Transporturilor (MT) si Autoritatea Navala Romana (ANR). O parte dintre ei au fost „zburataciti", in timp ce altii s-au mentinut pe pozitii.

Spre exemplu, Marin Bosoi lucreaza acum la Autoritatea Navala Romana, dar zilele trecute nu a fost de gasit, fiind in concediu medical. Viorel Olea, fost membru in CA, lucreaza acum la Ministerul Transporturilor, insa nu doreste sa discute prea mult despre privatizarea Resalv. „Nu inteleg de ce se fac acum aceste cercetari.

Resalv nu mai este a statului, iar Directia de Privatizare din Ministerul Transporturilor verifica daca firma din Constanta face sau nu investitii", a afirmat el.

Ministerul lui Mitrea a parafat si Afacerea „Rostok"

Acelasi minister care a decis soarta Resalv, a vegheat si la incheierea controversatului contract dintre Administratia Fluviala a Dunarii de Jos si consortiul de firme Titan-Multraship-Deltacons. Contractul parafat pentru ranfluarea epavei navei Rostok (in valoare de cinci milioane de euro), a fost de fapt o afacere de familie marca PSD.

Si asta deoarece firma Deltacons era condusa de Alexandru Stroe, cel care a cununat-o pe fiica fostului director al AFDJ, Valerica Anghel. Ca fapt divers, pe vremea cand a izbucnit scandalul, surse din cadrul AFDJ spuneau ca fosta conducere a institutiei era foarte apropiata de fostul director din ministerul Transporturilor, Ion Jercan.

Si ca acesta s-ar fi aflat in capul mesei la nunta fiicei lui Valerica Anghel.

Contractul de ranfluare a expirat inca din primavara trecuta dar nici pana in ziua de azi, ramasitele epavei nu au fost scoase in totalitate din apele fluviului Dunarea.

Dupa alegeri, noua conducere a Ministerului Transporturilor a demarat o ancheta fulger la AFDJ, iar Valerica Anghel a fost inlocuit din functie si s-a ales cu un dosar de cercetare penala la Inspectoratul Judetean de Politie. Acum el se ocupa de agricultura la ferma lui din Branistea.