Cluj-Napoca este unul dintre cele mai aglomerate municipii ale Romaniei. Statisticile situeaza municipiul de pe Somes pe locuri fruntase in Europa sau chiar in lume ca numar de masini pe cap de locuitor. Arhitectura veche a orasului contribuie din plin la infernalele ambuteiaje de pe strazile clujene.

In acest sens, o centura ocolitoare care sa preia traficul greu si autoturismele care doar tranziteaza orasul era mai mult decat necesara. Timp de mai bine de 16 ani s-au incercat diverse metode de a se realiza aceasta centura, dar toate s-au soldat cu un esec. Totusi, rezolvarea a venit la inceputul acestui an, cand s-au gasit fonduri guvernamentale pentru a demara lucrarile la centura.

In luna februarie s-a organizat o licitatie pentru atribuirea contractului de executie lucrari si proiectare detalii de executie pentru Varianta Est (DN1 - DN1 C) a centurii. Licitatia a fost insa anulata, comisia de licitatie anuntand repetarea licitatiei, deoarece nici una din ofertele depuse de cei patru participanti de atunci nu respecta prevederile cuprinse in caietul de sarcini.

Licitatia a fost reluata in vara acestui an si la finele lunii august comisia a decis un castigator pentru primul tronson al centurii Valcele - Apahida.

Ciao Tirrena Scavi

Traseul centurii Cluj Est - la estul municipiului Cluj-Napoca, leaga DN 1 la km 465+105 (iesirea din localitatea Valcele) de DN 1C la km 16 + 050 (la iesirea din localitatea Apahida) - a fost impartit in trei sectoare: km 0 - km 9+600, km 9+600 - km 18+700 si km 18+700 - km 24+600. Licitatia a fost organizata de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. prin Directia Regionala de Drumuri si Poduri Cluj pentru toate cele trei sectoare, dar, sectorul I a fost adjudecat, licitatia pentru sectorul II a fost anulata, iar pentru sectorul III licitatia se va relua la finele acestui an.

Italieni de milioane

O societate din Joint Venture-ul care si-a adjudecat lucrarile pe tronsonul I al centurii, Tirrena Scavi, este un prieten vechi al clujenilor, aceasta fiind societatea care a castigat anul trecut si licitatia pentru realizarea obiectivului “Executarea lucrarilor de reabilitare a 288 de strazi in municipiul Cluj-Napoca”.

In momentul de fata italienii lucreaza la mai multe strazi din municipiu. In ceea ce priveste calitatea lucrarilor, Republicii - partea de Nord sau Universitatii - lucrari finalizate ori imensul santier de pe Republicii - partea de sud, sunt exemple elocvente. Valoarea obiectivului, care trebuie finalizat pana in 2008, se ridica la 24 mii miliarde lei vechi (50 milioane euro).

In cazul centurii ocolitoare, italienii trebuie sa termine constructia in termen de 24 de luni de la data inceperii lucrarilor. In cadrul sectorului unu al variantei ocolitoare, pe langa drumul propriu-zis, italienii vor avea de executat si patru viaducte si un pasaj.

Viaductele vor fi la km 0 + 350, Viaduct Valea Racilor, situat in extravilanul localitatii Feleacu, km 6 + 400 Viaduct Valea Recas, in extravilanul localitatii Gheorgheni, km 8 + 200 Viaduct Valea Muratori, extravilanul localitatii Gheorgheni si km 8+970, Viaduct Valea Gheorgheni, extravilanul localitatii Gheorgheni.

Pasajul se va afla la kilometrul zero, fiind vorba de un pasaj peste DN 1 (km 465+200), in extravilanul localitatii Feleacu. Latimea platformei proiectate este de 10 m cu parte carosabila de 7,0 m, benzi de incadrare de 2 x 0,75 m si acostamente de 2 x 0,75m. In zonele cu declivitati mai mari de 4% s-a prevazut o banda suplimentara cu latimea de 3,5 m pentru vehicule lente.

Din calculul de dimensionare a rezultat o grosime a structurii rutiere care variaza intre 58 si 76 cm.

Tirena Scavi x 2

Italienii de la Tirena Scavi au castigat si licitatia organizata de Primaria municipiului Cluj-Napoca in vederea realizarii centurii ocolitoare de nord-est a municipiului. Centura reprezinta prelungirea cu aproximativ cinci kilometri a Bulevardului Muncii catre Apahida. Proiectul este finantat de catre Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca in colaborare cu Consiliul Judetean Cluj.

Desi licitatia a avut loc acum mai bine de o luna, data fiind importanta proiectului, abia la sfarsitul saptamanii trecute municipalitatea a luat decizia finala. Concernul italian s-a angajat sa finalizeze lucrarile in 14 luni de la inceperea lor, cu un cost total de 25,1 milioane RON.

Din aceasta suma 13,5 milioane RON reprezinta valoarea pentru tronsonul unu si 11,6 milioane RON cea a tronsonului doi.