Aveti sustinerea mea in ce priveste procedura de descentralizare. Joia trecuta, m-am intalnit si cu premierul Tariceanu si am cazut de acord ca descentralizarea trebuie sa constituie o prioritate pentru noi toti, i-a informat Basescu pe primarii prezenti la eveniment.

Presedintele a mai spus ca toti politicienii se vor implica in acest proces, pe langa primari, consilii locale si consilii judetene. Trebuie sa ne solidarizam in obiectivul descentralizarii, a spus Basescu apreciind ca numai in acest fel procedura se va derula corect, astfel incat solutiile adoptate sa devina functionale.

Printre primarii care i s-au adresat presedintelui s-a numarat si cel al municpiului Targu Mures, Dorin Florea. Acesta le-a reprosat reprezentantilor de la centru ca, desi se plang de mai bine de 10 ani, procesul descentralizarii nu a evoluat deloc.

Punctele subliniate de Florea se refereau la intregirea patrimoniului local si la descentralizare, astfel incat cele mai importante prerogative sa revina autoritatilor locale.

Nu se poate vorbi de autonomie locala, atata timp cat nu avem patrimoniu, a spus primarul din Targu Mures, facand referire la miile de hectare administrate in prezent de diverse regii, armata, pompieri sau alte unitati subordonate ministerelor.

Florea i-a cerut presedintelui sa medieze la nivel central un dialog in sensul acesta, pentru ca se cuvine ca autoritatile locale sa preia in administare acele terenuri aflate in perimetrul localitatilor pe care le administeraza. Noi avem certificate de nastere pentru aceste terenuri, ca atare ele trebuie sa ne revina, a declarat Florea.

Si primarul Ploiestiului, Emil Calota a reprosat faptul ca nu s-a mai facut nici un pas in procedura descentralizaii. Acesta a apreciat ca descentralizarea trebuie sa puna punct unor capitole importante. In special sistemul educational trebuie regandit.

Structura curriculara, planurile educationale, cifrele de salarizare, totul trebuie regandit la nivel local, de autoritatile locale si de inspectoratele judetene., a spus Calota, apreciind ca ideal ar fi sa se faca pasi in aceasta directie pana la finele acestui an. De asemenea, acesta a mai propus ca descentralizarea sa cuprinda neaparat si sectorul financiar.

Nu a uitat sa adauge ca acele terenuri sportive care stau in paragina, numai pentru ca apartin unor ministere, acele hectare nefolosite, administrate si ele de diverse entitati, cinematografele dezafectate, si nu numai, sa revina autoritatilor locale.

Trebuie sa avem curaj sa transferam toate aceste bunuri in patrimoniul consiliilor locale pentru ca acestea stiu cel mai bine cum sa le foloseasca in interesul comunitatii, a explicat Calota. Gazda evenimentului, primarul din Baia Mare, Cristian Anghel, a sustinut si el ca se asteapta ca macar procedura descentralizarii sa aiba o finalitate mult mai reusita.

Daca legea administratiei publice a iesit asa cum nu doream noi, macar legislatia descentralizarii s-o putem controla, a explicat Anghel.

Acesta mai spune ca se impune ca autoritatile locale, primarii, sa aiba reprezentanti in Parlamentul Romaniei, asa cum se intampla in Ungaria sau Franta, pentru ca numai in acest fel se va putea tine cont si de interesele comunitatilor atunci cand se iau decizii importante. Basescu pentru descentralizare

Presedintele Traian Basescu i-a linistit pe primari, sustinand ca si la nivel central s-a priceput ca descentralizarea este necesara. Am simtit ca si politicienii de la centru sunt de acord cu descentralizarea. Trebuie numai sa cautam cele mai bune solutii in acest proces, a spus Basescu.

Acesta a mai apreciat ca statul a evoluat dupa 1989 extrem de putin in ce priveste descentralizarea prerogativelor administratiei locale. Iar asta se vede mai ales din faptul ca o multime de directii deconcentrate, inspectorate, agentii care primesc bani importanti de la centru lucreaza, de fapt, pentru pentru ministere, si nu pentru comunitatile loclae.

Directiile agricole, de mediu, scolare, de finante toate acestea lucreaza pentru ministere, a recunoscut Basescu, explicand ca aceasta situatie trebuie schimbata. In ce priveste inspectoratul scolar, de pilda, legea stabileste un numar de ore obligatorii, dar si cateva la optiunea elevilor sau a parintilor.

Acest lucru nu se aplica insa si la noi, pentru ca nimeni de la centru n-ar putea sa stie care sunt pretentiile elevilor si parintilor la nivel local, a spus Basescu. El considera ca autoritatile locale trebuie sa aleaga si directorii de scoli.

Primarii sunt consultati numai cand se dau bani, or eu cred ca acestia trebuie sa si numeasca directorii, fie de scoli, spitale, regii sau orice, pentru a sti pe mana cui se duc banii, a explicat Basescu.

El a apreciat ca acest lucru trebuie sa fie inteles si la nivel de ministere, pentru ca institutiile lor din teritoriu nu vor mai gestiona bani, ci vor avea doar rol de a veghea si inspecta la respectarea legilatiei.

Liderul PD, primarul Clujului, Emil Boc adept declarat al descentralizarii, sustinea, acum cateva saptamani, ca descentralizarea trebuie realizata in paralel cu transferul de resurse.

Alt sistem pentru autorizatiile de construire

Trebuie impus si descentralizarea sistemului pentru eliberarea avizelor la autorizatiile de construire si proiectele de urbanism, considera presedintele Basescu. Avem nevoie de un sistem mult mai eficient, a spus Basescu, pentru ca dezvoltarea urbana a comunitatilor tine in special de acest lucru. La aceasta ora, procedura privind eliberarea autorizatiilor de construire este mult birocratizata.

Pentru aprobarea autorizatiei de construire nu mai trebuie sa fie necesare alte avize decat cele care sa rezolve situatia retelelor subterane si a viitoarelor infrastructuri din zona programata spre a fi construita, nimic altceva, a spus Basescu. De asemenea, acesta mai crede ca numai o singura persoana, si numai intr-un singur loc, trebuie sa solutioneze autorizatiile de construire.

Eu cred ca persoana care va elibera autorizatiile de construire va putea sa raspunda atunci cand se va gresi, iar inspectoratele si comisiile abilitate nu trebuie decat sa vegheze la respectarea planului de construire, a explicat presedintele. Nu cred ca mai este cazul sa tot fie plimbate planurile de constrcutii la tot soiul de comisii, procedura trebuie eficientizata, a sustinut Basescu.

Consiliile locale vor administra intreg patrimoniul local

Agentia Domeniului Statului a ramas, in continuare, un mare jucator in chestiunea terenurilor, considera Basescu, iar asta pentru ca detine suprafete importante, in defavoarea administratiilor locale. Toate aceste terenuri trebuie redate consiliilor locale, pentru ca numai reprezentantii comunitatilor stiu care este nevoia de dezvoltare a oraselor pe care le conduc, a spus Basescu.

El a apreciat ca intotdeauna consiliile locale vor avea in vedere dezvoltarea urbana si atragerea investitiilor in interesul comunitatilor.

Primarii stiu unde urmeaza sa se desfasoare o zona industriala, unde cea de agrement, unde este potrivit un spital, unde o scoala, ca atare nu mai este cazul ca administratiile sa fie nevoite sa se caciuleasca pentru o jumatate de hectar ca sa poata construi, a mai explicat presedintele motivul pentru care regiile, armata si toate acele entitati care administreaza proprietati funciare, vor fi nevoite sa contribuie la intregirea patrimoniilor locale.

Acesta a sustinut ca, pana la finele acestei luni, va avea loc o noua intalnire cu primarii, dar si cu Executivul central, de aceasta data la Bucuresti, pentru a discuta un proiect de lege privind descentralizarea.

Falimentul euroregiunilor

Intuiesc un esec al functionarii eficiente a regiunilor de dezvoltare, a declarat presedintele Traian Basescu, ieri, la Baia Mare.

Acuzand sistemul complicat de adoptare a proiectelor, de luare a deciziilor, acuzand negocieri si compromisuri intre presedintii de Consilii Judetene (CJ), in locul actiunii rapide axate pe eficienta si prioritati, Basescu nu a spus o noutate, in schimb, este pentru prima oara cand presedintele isi manifesta neincrederea in eficienta euroregiunilor.

Problema nu este la hotarele geografice ale euroregiunilor, problema este ca fiecare presedinte de CJ incearca sa traga spuza pe turta lui, este interesat de proiectele cu aplicare in zonele in care stie ca partidul sau are electorat mai numeros si, in loc sa se ia decizia in functie de prioritati, se ajunge la negocieri si compromisuri intre presedintii de CJ, a afirmat Basescu.

El a afirmat ca solutia este modificarea legii de asemenea maniera incat aceasta sa impuna decizii rapide si decizii pe prioritati. Liderul CJ Cluj, liberalul Marius Nicoara, nu este de acord cu presedintele si nu crede ca euroregiunile s-ar afla in fata unui esec al functionarii eficiente.

Este adevarat, procedurile sunt destul de birocratice, dar nu exista ingerinte politice sau electorale, iar Agentia de Dezvoltare Regionala Nord-Vest a functionat, totusi, cu performante tot mai bune si a elaborat proiecte tot mai performante, a afirmat Nicoara. Totusi, el considera binevenita o imbunatatire legislativa in acest domeniu.

O modificare a legislatiei, care sa ajute la luarea mai usoara a unei decizii, eventual prin modificarea criteriilor, ar fi binevenita. De acord cu presedintele Basescu s-a declarat, in schimb, liderul UDMR Cluj, consilierul local Laszlo Attila, oferind, insa, alta solutie. Asta tot spunem si noi (UDMR - n. red.), ca euroregiunile, in forma actuala, sunt ineficiente.

Daca nu umblam si la dimensiunile lor, va fi foarte greu, a afirmat Laszlo. In opinia sa, euroregiunile ar trebui sa fie formate din maxim doua, trei judete, care sa adune impreuna o populatie de maxim 1,5 - 2 milioane de cetateni. O zona mai restransa este mult mai usor de administrat, apoi se pun mult mai usor de acord doi, trei presedinti de CJ, decat sapte, opt. Se cunosc mai bine intre ei. Acum treaba merge foarte greu, a explicat Laszlo.

Negocierea e un avantaj

Fostul negociator sef al Romaniei in relatia cu Uniunea Europeana, deputatul PSD Vasile Puscas se declara pe aceeasi lungime de unda cu presedintele tarii, dar considera ca Basescu a mers doar pana la jumatatea drumului. E corect ceea ce spune domnul presedinte in prima parte. Procesul deciziei in interiorul CJ, intre autoritatile judetene si locale e defectuos.

Daca acesta se imbunatateste, procentul absortiei fondurilor structurale va creste simtitor, a afirmat Puscas. Spre deosebire de Basescu, el nu considera negocierile ceva rau, dimpotriva. Negocierea e un avantaj, dar, la noi, se negociaza localisme, aceasta e marea problema.

Se fac compromisuri pe proiecte minore, de interes local si nu se fac proiecte de anvergura regionala, care pot atrage, cu adevarat, fonduri substantiale. Aici este vorba despre calitatea manageriala a liderilor, a conducatorilor, a declarat Puscas. El a oferit exemplul proiectului SAMTID de introducere a retelei de apa si canalizare in mediul rural, pe traseul Gilau - Zalau.

Fiecare voia avantaje exclusive si n-au reusit sa se puna de acord pana nu i-am adunat pe toti la o masa si i-am facut sa inteleaga ca trebuie construit un proiect regional din care sa castige toti.

Asta trebuie inteles, rolul euroregiunilor este de a dezvolta proiecte de anvergura regionala, din care sa castige toti, nu au doar rolul unor incubatoare de afaceri de interes local, a explicat Puscas.

Videanu: Sansa democratizarii definitive a Romaniei

Presedintele Asociatiei Municipiilor din Romania (AMR), primarul general al Capitalei, presedintele executiv al PD, Adriean Videanu este increzator ca, in ciuda disfunctionalitatilor - tot mai pregnante in ultima vreme - din Coalitie, in jurul pachetului de legi necesare descentralizarii se poate construi un consens politic, care sa includa chiar si opozitia.

Eu cred ca acest proiect are sanse foarte mari sa se realizeze pentru ca, aici, si reprezentantii opozitiei au cam acelasi punct de vedere.

Stiu punctul de vedere al PSD-ului, stiu punctul vedere al partenerilor nostri din Coalitie, UDMR-ul, nu cunosc foarte exact punctul de vedere al PC-ului, dar, avand in vedere acest consens pe care l-am amintit, eu cred ca proiectul e viabil, a declarat Videanu.

Edilul Capitalei declara ca se mai bazeaza si pe sprijinul primarilor, care, indiferent de culoarea lor politica, s-au manifestat, la unison, in favoarea proiectului de descentralizare prezentat de presedintele Traian Basescu la Adunarea Generala a AMR de ieri, de la Baia Mare. Avand in vedere structura politica a primarilor din aceasta sala (sala in care s-a tinut adunarea respectiva - n.red.), eu cred ca ei vor face lobby-ul necesar in interiorul fiecarui partid, pentru ca aici trebuie sa existe un consens.

Practic, aceasta este sansa democratizarii definitive a Romaniei, altfel, avand in vedere atributiunile, corelate cu resursa financiara si cu competentele administratiei locale, ele sunt disproportionate, in momentul de fata si, sigur, nu pot duce la apropierea deciziei de cetatean, ceea ce ne dorim cu totii, a afirmat Videanu.

Dincu: Nu putem vorbi despre descentralizare fara regionalizare

Seful Departamentului de strategie si reforma din PSD, senatorul de Cluj Vasile Dincu, a apreciat, ieri, la Timisoara, ca, in discutiile referitoare la descentralizare, trebuie avuta in vedere o revizuire a filosofiei de descentralizare. Nu ajunge doar textul unei legi in aceasta problema, pentru ca descentralizarea trebuie legata, obligatoriu de filosofiile regionalizarii, explic` Vasile Dincu.

El a precizat ca este vorba, in aceste filosofii ale regionalizarii, de imperativele Uniunii Europene, unde se lucreaza la nivel regional. Este vorba de imperativele Europei sociale, de uniformizare a dezvoltarii regiunilor, spune Dincu, invocand necesitatea echilibrarii regionale dupa integrarea in UE.

Guvernul tot amana regionalizarea, creandu-se impresia ca exista chiar o inhibitie la cuvantul regionalizare, mai ales prin sud, unde sunt gata sa scoata pistolul daca le povestesti despre asa ceva, apreciaza strategul PSD, care, in calitate de euroobservator la Bruxelles, facea parte chiar din Comisia de Dezvoltare Regionala a Parlamentului European.

Trebuie sa intelegem ca, fara regionalizare rapida, nu se vor da bani din fondurile structurale ale UE, in toate domeniile, incepand cu mediul si pana la agricultura, a declarat senatorul clujean. Dancu a invocat necesitatea dezbaterii pe cele trei teme - descentarlizare, subsidialitate si regionalizare - cat mai rapid, pentru ca presiunea integrarii este foarte mare.

Liderul grupului de la Cluj din PSD, Ioan Rus, fost ministru al Administratiei si Internelor, considera ca procesul de descentralizare este necesar si nu poate fi facut la intamplare.Procesul de descentralizare si deconcentrare administrativa si financiara nu se poate realiza la intamplare, fara o stabilire clara a etapelor si a domeniilor ce pot fi supuse descentralizarii si deconcentrarii.

Intregul proces trebuie sa se realizeze cu respectarea stricta a angajamentelor asumate de Romania, prin semnarea Tratatului de aderare la UE. Prin ratificarea de catre Parlamentul Romaniei a Tratatului de aderare a Romaniei la UE, statul roman a ratificat automat si Tratatul Uniunii Europene, considera Ioan Rus.

Fostul ministru al Administratiei si Internelor afirma ca, in elaborarea Legii cadru a descentralizarii, s-a tinut cont de procesul de adoptare a deciziilor in cadrul UE. Legea stabileste principiile, regulile si cadrul institutional care reglementeaza procesul de descentralizare administrativa si financiara din tara noastra.

In aceeasi logica, o serie de competente importante sunt transferate de la nivel central la nivelul autoritatilor publice locale. Acestea pot fi clasificate in competente exclusive (altele decat cele cuprinse in Pilonul I, Pilonul II si Pilonul III al UE); competente partajate (domeniile din Pilonul I care, in procesul de luare a deciziilor la UE, presupun consultarea Comitetului Regiunilor.

Exemple: educatia, sanatatea, mediul etc.); competente delegate (competente specifice Pilonului II si III). Spre exemplu, intretinerea bornelor care delimiteaza frontiera de stat sunt competente delegate, prin lege, autoritatii publice locale.

Delegarea presupune asigurarea resurselor financiare si exercitarea controlului autoritatilor publice de catre Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, ca autoritate centrala. Aceasta delegare nu inseamna, insa, ca autoritatile publice locale pot exercita alte atributii legate de securizarea frontierei de stat.

Exista, in acelasi timp, competente ale autoritatilor publice centrale care nu pot fi supuse procesului de descentralizare. Ele pot fi cel mult deconcentrate, considera Rus.